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Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

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Summe der Theologie

Vierter Artikel. Die Übertretungssünde ist schwerer wie die Unterlassungssünde.

a) Das Umgekehrte ist der Fall. Denn: I. Ein Vergehen will heißen etwas „Übergangenes“; also dasselbe wie Unterlassung. Das „Vergehen“ aber wird Lev. 5. schwerer bestraft wie die einfache „Übertretung“. Also ist die Unterlassung schwerer wie die Übertretung. II. Dem größeren Guten ist entgegengesetzt das größere Übel, nach 8 Ethic. 10. „Das Gute thun“, dem die Unterlassung gegenübersteht, ist aber ein größeres Gut wie „das Böse meiden“, dem die Übertretung gegenübersteht. III. Die Ubertretungssünde kann eine schwere oder eine läßliche sein. Die Unterlassungssünde aber scheint immer eine schwere zu sein; denn sie steht im Gegensatze zu einem affirmativen Gebote. IV. Größer ist die Strafe des Verlustes, das Entbehren nämlich der göttlichen Anschauung, das der Unterlassungssünde gebührt; wie die Pein der Sinne, welche der Übertretungssünde gebührt, nach Chrysostomus (hom. 24. in Matth.). Die Strafe aber entspricht der Schuld. Also. Auf der anderen Seite ist es leichter, vom Bösen sich zu enthalten wie das Gute zu thun. Schwerer also sündigt, der nicht sich enthält, Böses zu thun, was „Übertreten“ ist; wie der nicht das Gute thut, was da ist: Unterlassen.

b) Ich antworte, die Sünde sei insoweit schwer als sie von der Tugend sich entfernt. Der Gegensatz aber ist die größte Entfernung. Also das geradezu Entgegengesetzte ist weiter entfernt von seinem Gegensatze wie die einfache Leugnung des letzteren; wie z. B. das Schwarze mehr entfernt ist vom Weißen, wie das bloß Nichtweiße; denn alles Schwarze ist nicht-weiß, aber nicht umgekehrt. Die Übertretung aber steht offenbar geradezu im Gegensatz zum Tugendakte; während die Unterlassung diesen nur eben verneint. So z. B. ist es Unterlassung, wenn jemand den Eltern nicht die schuldige Achtung erweist; Übertretung, wenn er sie schmäht oder sonst beleidigt. Also im allgemeinen ist die Übertretungssünde schwerer wie die Unterlassungssünde, wenn auch im einzelnen Falle hie und da eine Unterlassung schwerwiegender sein kann wie eine Übertretung.

c) I. „Vergehen“ bezeichnet gemeinhin jegliche Unterlassung; zuweilen jedoch im engeren Sinne eine Unterlassung mit Rücksicht auf das, was Gott gehört; — oder wenn der Mensch mit Wissen und Willen und mit einer gewissen Verachtung „gehen läßt“, was seine Pflicht zu thun erheischt. Und danach hat es eine schwerwiegendere Bedeutung und bedarf einer größeren Buße. II. Diesem: „das Gute thun“ ist entgegengesetzt: „nicht das Gute thun“, d. h. unterlassen; und: „das Übel thun“, d. h. übertreten. Der erste Gegensatz aber ist eine reine Verneinung, ein kontradiktorischer; der zweite ein geradezu gegenüberstehender, ein konträrer, der eine größere Entfernung in sich einschließt. Die Übertretung ist also eine schwerere Sünde. III. Die Unterlassungssünde steht gegenüber den affirmativen, die Übertretung den negativen Geboten; also beide sind nach dieser Seite hin Todsünden. Jedoch kann man Unterlassen und Übertreten im weiten Sinne nehmen, wonach etwas nur abgesehen von diesen Geboten geschieht und nur vorbereitend wirkt für deren Gegenteil; und so ist da läßliche Sünde. IV. Der Übertretungssünde entspricht die Strafe des Verlustes wegen der Abkehr von Gott und die Pein der Sinne wegen der Zukehr zum veränderlichen Gute. Und so verhält es sich ähnlich mit der Unterlassung; weshalb Matth. 7. gesagt wird: „Jeder Baum, der nicht gute Früchte bringt, wird abgehauen und ins Feuer geworfen werden,“ und zwar wegen der positiven Wurzel oder der Ursache, aus welcher die Unterlassung hervorgeht und in der somit eine Zuwendung zu vergänglichem Gute liegt; denn letztere hat in ihrem thatsächlichen Wesen keine Zuwendung zu einem vergänglichen Gute. Nach der angegebenen Seite hin also stehen sich „Übertretung“ und „Unterlassung“ gleich.

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Summa theologiae

Articulus 4

IIª-IIae q. 79 a. 4 arg. 1

Ad quartum sic proceditur. Videtur quod peccatum omissionis sit gravius quam peccatum transgressionis. Delictum enim videtur idem esse quod derelictum, et sic per consequens videtur idem esse omissioni. Sed delictum est gravius quam peccatum transgressionis, quia maiori expiatione indigebat, ut patet Levit. V. Ergo peccatum omissionis est gravius quam peccatum transgressionis.

IIª-IIae q. 79 a. 4 arg. 2

Praeterea, maiori bono maius malum opponitur, ut patet per philosophum, in VIII Ethic. Sed facere bonum, cui opponitur omissio, est nobilior pars iustitiae quam declinare a malo, cui opponitur transgressio, ut ex supradictis patet. Ergo omissio est gravius peccatum quam transgressio.

IIª-IIae q. 79 a. 4 arg. 3

Praeterea, peccatum commissionis potest esse et veniale et mortale. Sed peccatum omissionis videtur esse semper mortale, quia opponitur praecepto affirmativo. Ergo omissio videtur esse gravius peccatum quam sit transgressio.

IIª-IIae q. 79 a. 4 arg. 4

Praeterea, maior poena est poena damni, scilicet carentia visionis divinae, quae debetur peccato omissionis, quam poena sensus, quae debetur peccato transgressionis, ut patet per Chrysostomum super Matth. Sed poena proportionatur culpae. Ergo gravius est peccatum omissionis quam transgressionis.

IIª-IIae q. 79 a. 4 s. c.

Sed contra est quod facilius est abstinere a malo faciendo quam implere bonum. Ergo gravius peccat qui non abstinet a malo faciendo, quod est transgredi, quam qui non implet bonum, quod est omittere.

IIª-IIae q. 79 a. 4 co.

Respondeo dicendum quod peccatum intantum est grave inquantum a virtute distat. Contrarietas autem est maxima distantia, ut dicitur in X Metaphys. unde contrarium magis distat a suo contrario quam simplex eius negatio, sicut nigrum plus distat ab albo quam simpliciter non album; omne enim nigrum est non album, sed non convertitur. Manifestum est autem quod transgressio contrariatur actui virtutis, omissio autem importat negationem ipsius, puta peccatum omissionis est si quis parentibus debitam reverentiam non exhibeat, peccatum autem transgressionis si contumeliam vel quamcumque iniuriam eis inferat. Unde manifestum est quod, simpliciter et absolute loquendo, transgressio est gravius peccatum quam omissio, licet aliqua omissio possit esse gravior aliqua transgressione.

IIª-IIae q. 79 a. 4 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod delictum communiter sumptum significat quamcumque omissionem. Quandoque tamen stricte accipitur pro eo quod omittitur aliquid de his quae pertinent ad Deum, vel quando scienter et quasi cum quodam contemptu derelinquit homo id quod facere debet. Et sic habet quandam gravitatem, ratione cuius maiori expiatione indiget.

IIª-IIae q. 79 a. 4 ad 2

Ad secundum dicendum quod ei quod est facere bonum opponitur et non facere bonum, quod est omittere, et facere malum, quod est transgredi, sed primum contradictorie, secundum contrarie, quod importat maiorem distantiam. Et ideo transgressio est gravius peccatum.

IIª-IIae q. 79 a. 4 ad 3

Ad tertium dicendum quod sicut omissio opponitur praeceptis affirmativis, ita transgressio opponitur praeceptis negativis. Et ideo utrumque, si proprie accipiatur, importat rationem peccati mortalis. Potest autem large dici transgressio vel omissio ex eo quod aliquid sit praeter praecepta affirmativa vel negativa, disponens ad oppositum ipsorum. Et sic utrumque, large accipiendo, potest esse peccatum veniale.

IIª-IIae q. 79 a. 4 ad 4

Ad quartum dicendum quod peccato transgressionis respondet et poena damni, propter aversionem a Deo; et poena sensus, propter inordinatam conversionem ad bonum commutabile. Similiter etiam omissioni non solum debetur poena damni, sed etiam poena sensus, secundum illud Matth. VII, omnis arbor quae non facit fructum bonum, excidetur et in ignem mittetur. Et hoc propter radicem ex qua procedit, licet non habeat ex necessitate actualem conversionem ad aliquod bonum commutabile.

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