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Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

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Summe der Theologie

Erster Artikel. Die Andacht ist eine besondere Thätigkeit.

a) Dem scheint nicht so. Denn: I. Die Andacht ist eine Bedingung für alle Tugenden, nach 2. Paral. 29.: „Es brachte dar die gesamte Menge die Opfergaben … mit andächtigem Sinne.“ II. Die Andacht findet sich in den verschiedensten Arten von Thätigkeiten, was bei keinem besonderen Tugendakte der Fall ist. Denn man sagt, betrachte jemand andächtig und es kniee jemand andächtig. Davon aber ist das eine innerlich, geistig; das andere äußerlich, körperlich. III. Die Andacht kann weder einem erkennenden noch einem Begehrvermögen angehören; wie jeder sehen, kann, der die Thätigkeiten der beiderseitigen Vermögen nach I. Kap. 79 und 80; I, II. Kap. 23, Art. 4 durchgeht. Also ist die Andacht keine besondere Thätigkeit. Auf der anderen Seite verdienen wir bei Gott durch unsere Thätigkeiten. Der Andacht aber kommt ein besonderer Charakter des Verdienstes zu.

b) Ich antworte, „Andacht“ komme vom fortwährenden Denken an etwas. Andächtige werden deshalb genannt, die mit Vorliebe an Gott denken und sich mit allen ihren geistigen und körperlichen Thätigkeiten Gott hingeben. Die Andacht also scheint nichts Anderes zu sein, als ein gewisser Wille, sich bereitwillig darzubieten zu dem, was der Dienst Gottes verlangt. So heißt es Exod. 35.: „Die Menge der Kinder Israel brachte dar mit höchster Bereitwilligkeit und andächtigem Sinne die Erstlinge dem Herrn.“ Ein solcher Wille aber, schnell bereit zu sein für den Dienst Gottes, ist eine besondere Thätigkeit. Also ist die Andacht ein besonderer Tugendakt.

c) I. Der Wille setzt alle anderen Vermögen nach deren Weise in Bewegung; und sich selbst bewegt er kraft des Zweckes, auf den er gerichtet zu dem hin, was dem Zwecke dient. Da nun die Andacht ein bereites Wollen ist, sich selbst darzubringen zum Dienste Gottes, des letzten Endzweckes; so bestimmt danach der Wille die menschlichen Thätigkeiten, mögen diese ihm selbst oder den anderen Vermögen angehören, welche vom Wille bewegt werden. II. Wie der Anstoß dessen, was in Bewegung setzt, sich im Beweglichen findet, so findet sich die Andacht in allen anderen Tugendakten. III. Die Andacht gehört dem begehrenden Teile an, nämlich de Willen. (Siehe oben.)

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Summa theologiae

Articulus 1

IIª-IIae q. 82 a. 1 arg. 1

Ad primum sic proceditur. Videtur quod devotio non sit specialis actus. Illud enim quod pertinet ad modum aliorum actuum non videtur esse specialis actus. Sed devotio videtur pertinere ad modum aliorum actuum, dicitur enim II Paral. XXIX, obtulit universa multitudo hostias et laudes et holocausta mente devota. Ergo devotio non est specialis actus.

IIª-IIae q. 82 a. 1 arg. 2

Praeterea, nullus specialis actus invenitur in diversis generibus actuum. Sed devotio invenitur in diversis generibus actuum, scilicet in actibus corporalibus et etiam in spiritualibus, dicitur enim aliquis et devote meditari et devote genu flectere. Ergo devotio non est specialis actus.

IIª-IIae q. 82 a. 1 arg. 3

Praeterea, omnis actus specialis aut est appetitivae aut cognoscitivae virtutis. Sed devotio neutri earum appropriatur, ut patet discurrenti per singulas species actuum utriusque partis, quae supra enumeratae sunt. Ergo devotio non est specialis actus.

IIª-IIae q. 82 a. 1 s. c.

Sed contra est quod actibus meremur, ut supra habitum est. Sed devotio habet specialem rationem merendi. Ergo devotio est specialis actus.

IIª-IIae q. 82 a. 1 co.

Respondeo dicendum quod devotio dicitur a devovendo, unde devoti dicuntur qui seipsos quodammodo Deo devovent, ut ei se totaliter subdant. Propter quod et olim apud gentiles devoti dicebantur qui seipsos idolis devovebant in mortem pro sui salute exercitus, sicut de duobus Deciis Titus Livius narrat. Unde devotio nihil aliud esse videtur quam voluntas quaedam prompte tradendi se ad ea quae pertinent ad Dei famulatum. Unde Exod. XXXV dicitur quod multitudo filiorum Israel obtulit mente promptissima atque devota primitias domino. Manifestum est autem quod voluntas prompte faciendi quod ad Dei servitium pertinet est quidam specialis actus. Unde devotio est specialis actus voluntatis.

IIª-IIae q. 82 a. 1 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod movens imponit modum motui mobilis. Voluntas autem movet alias vires animae ad suos actus, et voluntas secundum quod est finis, movet seipsam ad ea quae sunt ad finem, ut supra habitum est. Et ideo, cum devotio sit actus voluntatis hominis offerentis seipsum Deo ad ei serviendum, qui est ultimus finis, consequens est quod devotio imponat modum humanis actibus, sive sint ipsius voluntatis circa ea quae sunt ad finem, sive etiam sint aliarum potentiarum quae a voluntate moventur.

IIª-IIae q. 82 a. 1 ad 2

Ad secundum dicendum quod devotio invenitur in diversis generibus actuum non sicut species illorum generum, sed sicut motio moventis invenitur virtute in motibus mobilium.

IIª-IIae q. 82 a. 1 ad 3

Ad tertium dicendum quod devotio est actus appetitivae partis animae, et est quidam motus voluntatis, ut dictum est.

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