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Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

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Summe der Theologie

Fünfzehnter Artikel. Das Gebet ist verdienstlich.

a) Das scheint nicht. Denn: I. Alles Verdienst kommt von der Gnade. Das Gebet aber geht der Gnade vorher, nach Luk. 11.: „Euer Vater im Himmel wird den guten Geist geben jenen, die Ihn darum bitten.“ II. Verdient das Gebet bei Gott, so vor Allem dies, daß das Erbetene man erlange. Dies ist aber selbst bei den Gebeten von Heiligen nicht der Fall, wie Paulus nicht erhört wurde, als er bat, Gott möge den Stachel des Fleisches von ihm nehmen. III. Das Gebet hat seine Grundlage zuvörderst im Glauben: „Er möge im Glauben fordern und nicht zweifeln,“ sagt Jakobus (1, 6.). Der Glaube aber allein genügt nicht zum Verdienen. Auf der anderen Seite sagt die Glosse zu Ps. 34. (Et oratio mea in sinu meo convertetur): „Wenn mein Gebet jenen nichts nützte, ich bin um meinen Lohn nicht betrogen.“

b) Ich antworte, das Gebet habe neben der Wirkung der geistigen Erquickung die Wirkung, daß es verdient; und daß es erlangt, wonach der betende trachtet. (Vgl. oben.) Insoweit das Gebet nun von der heiligen Liebe ausgeht, der Wurzel alles Verdienstes, wohnt ihm die Wirkung inne, daß es bei Gott verdient. Es geht aber von der Liebe aus vermittelst der Gottesverehrung unter Begleitung anderer Tugenden, zumal der Demut und des Glaubens. Denn die Gottesverehrung bringt das Gebet selber unmittelbar dar; die Liebe vollendet das innere Verlangen, dessen Erfüllung das Gebet sucht; der Glaube macht uns sicher, daß wir von Gott erhalten können das, was wir wollen; die Demut erkennt das eigene Bedürfnis an. Die Andacht, welche ebenfalls notwendig ist, gehört als Thätigkeit der Gottesverehrung an. Die Wirksamkeit aber im Erreichen des Gesuchten hat das Gebet aus der Gnade Gottes, zu dem wir beten und der uns zum Beten anleitet. Deshalb sagt Augustin (serm. 5. de verb. Dom.): „Er würde uns nicht ermähnen, daß wir beten sollen, wenn Er nicht uns geben wollte;“ und Chrysostomus: „Niemals. verweigert Gott Wohlthaten demjenigen, der da bittet; denn Er flößt es ein und muntert auf, daß die betenden nicht müde werden in ihrer Hingebung.“

c) I. Das Gebet ohne heiligmachende Gnade ist nicht verdienstlich, wie dies auch kein anderer Akt ist. Trotzdem aber geht das Gebet, welches die heiligmachende Gnade bittet und sie erlangt, wieder von einem Gnadengeschenke aus; denn „das Beten selbst ist ein Geschenk Gottes,“ sagt Augustin. (De Persev. 23.) II. Bisweilen richtet sich auf etwas Anderes in erster Linie das mit dem Gebete verbundene Verdienst und auf etwas Anderes der mit dem Gebete verbundene Wunsch. Denn das Verdienst dient vorzugsweise der ewigen Seligkeit; und der im Gebete ausgedrückte Wunsch zielt manchmal auf andere Dinge. Will also wer betet für sich etwas, was ihm nicht zur Seligkeit nützlich ist, so verdient er dieses nicht; er verliert vielmehr alles Verdienst, wenn er von Gott z. B. die Vervollständigung einer Sünde erbittet. Bisweilen aber ist das Erbetene zwar nicht zum Heile notwendig; aber doch auch nicht selbigem entgegen; und dann kann der betende durch sein Gebet wohl das ewige Leben verdienen, aber nicht das verdient er zu erhalten, worum er bittet. Deshalb sagt Augustin (in libro Sententiarum Prosperi): „Der da im Glauben zu Gott fleht um der Lebensnotdurft willen, wird manchmal erhört und manchmal nicht erhört; Beides aus Barmherzigkeit. Denn was dem kranken notwendig ist, das weiß der Arzt besser wie der kranke.“ So wurde z. B. Paulus nicht erhört. Ist jedoch, worum er bittet, nützlich für des betreffenden Menschen Heil und gehört es zu diesem, dann verdient er dieses zu erhalten nicht nur durch das Gebet, sondern auch durch andere gute Werke; und er erhält es ohne Zweifel, freilich zu seiner Zeit. Denn „Manches wird dem betenden nicht verweigert, aber es wird verschoben bis zur geeigneten Zeit.“ (August. 102. in Joan.) Dabei ist die Bedingung, daß der betende beharrlich ist, wie Basilius sagt (in constit. mon.): „Deshalb betest du bisweilen und empfängst nicht; weil du schlecht gefordert hast, nämlich entweder ohne Glauben oder leichthin oder das was dir nicht heilsam ist oder weil du zu beten aufgehört hast.“ Weil aber der Mensch das ewige Leben nicht als einen seinen Werken durchaus gleichwertigen Lohn (ex condigno) für sich selbst verdienen kann, so kann er dies auch nicht für die anderen; und deshalb wird er nicht immer erhört, wenn er für einen anderen betet. Danach werden vier Bedingungen aufgezählt, welche zusammentreten müssen, damit einer immer erlange, worum er bittet: daß er nämlich für sich bete, dann um das zum Heile Notwendige, ferner frommgläubig und beharrlich. III. Soweit es auf das Erlangen des Erbetenen ankommt; mit Rücksicht auf das Verdienst, das immer von der Liebe abhängt; hat das Gebet zur Grundlage den Glauben, kraft dessen er die Kenntnis hat von Gottes Allmacht und Güte.

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Summa theologiae

Articulus 15

IIª-IIae q. 83 a. 15 arg. 1

Ad quintumdecimum sic proceditur. Videtur quod oratio non sit meritoria. Omne enim meritum procedit a gratia. Sed oratio praecedit gratiam, quia etiam ipsa gratia per orationem impetratur, secundum illud Luc. XI, pater vester de caelo dabit spiritum bonum petentibus se. Ergo oratio non est actus meritorius.

IIª-IIae q. 83 a. 15 arg. 2

Praeterea, si oratio aliquid meretur, maxime videtur mereri illud quod orando petitur. Sed hoc non semper meretur, quia multoties etiam sanctorum orationes non exaudiuntur; sicut Paulus non est exauditus petens removeri a se stimulum carnis. Ergo oratio non est actus meritorius.

IIª-IIae q. 83 a. 15 arg. 3

Praeterea, oratio praecipue fidei innititur, secundum illud Iac. I, postulet autem in fide, nihil haesitans. Fides autem non sufficit ad merendum, ut patet in his qui habent fidem informem. Ergo oratio non est actus meritorius.

IIª-IIae q. 83 a. 15 s. c.

Sed contra est quod super illud Psalm., oratio mea in sinu meo convertetur, dicit Glossa, etsi eis non profuit, ego tamen non sum frustratus mea mercede. Merces autem non debetur nisi merito. Ergo oratio habet rationem meriti.

IIª-IIae q. 83 a. 15 co.

Respondeo dicendum quod, sicut dictum est, oratio, praeter effectum spiritualis consolationis quam praesentialiter affert, duplicem habet virtutem respectu futuri effectus, scilicet virtutem merendi, et virtutem impetrandi. Oratio autem, sicut et quilibet alius actus virtutis, habet efficaciam merendi inquantum procedit ex radice caritatis, cuius proprium obiectum est bonum aeternum, cuius fruitionem meremur. Procedit tamen oratio a caritate mediante religione, cuius est actus oratio ut dictum est; concomitantibus etiam quibusdam aliis virtutibus quae ad bonitatem orationis requiruntur, scilicet humilitate et fide. Ad religionem enim pertinet ipsam orationem Deo offerre. Ad caritatem vero pertinet desiderium rei cuius complementum oratio petit. Fides autem est necessaria ex parte Dei, quem oramus, ut scilicet credamus ab eo nos posse obtinere quod petimus. Humilitas autem est necessaria ex parte ipsius petentis, qui suam indigentiam recognoscit. Est etiam et devotio necessaria, sed haec ad religionem pertinet, cuius est primus actus, necessarius ad omnes consequentes, ut supra dictum est. Efficaciam autem impetrandi habet ex gratia Dei, quem oramus, qui etiam nos ad orandum inducit. Unde Augustinus dicit, in libro de Verb. Dom., non nos hortaretur ut peteremus, nisi dare vellet. Et Chrysostomus dicit, nunquam oranti beneficia denegat qui ut orantes non deficiant sua pietate instigat.

IIª-IIae q. 83 a. 15 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod oratio quae est sine gratia gratum faciente meritoria non est, sicut nec aliquis alius actus virtuosus. Et tamen etiam oratio quae impetrat gratiam gratum facientem procedit ex aliqua gratia, quasi ex gratuito dono, quia ipsum orare est quoddam donum Dei, ut Augustinus dicit, in libro de perseverantia.

IIª-IIae q. 83 a. 15 ad 2

Ad secundum dicendum quod ad aliud principaliter respicit meritum orationis quandoque quam ad id quod petitur, meritum enim praecipue ordinatur ad beatitudinem; sed petitio orationis directe se extendit quandoque ad aliqua alia, ut ex dictis patet. Si ergo illud aliud quod petit aliquis pro seipso, non sit ei ad beatitudinem utile, non meretur illud, sed quandoque hoc petendo et desiderando meritum amittit, puta si petat a Deo complementum alicuius peccati, quod est non pie orare. Quandoque vero non est necessarium ad salutem, nec manifeste saluti contrarium. Et tunc, licet orans possit orando mereri vitam aeternam, non tamen meretur illud obtinere quod petit. Unde Augustinus dicit, in libro sententiarum prosperi, fideliter supplicans Deo pro necessitatibus huius vitae, et misericorditer auditur, et misericorditer non auditur. Quid enim infirmo sit utile magis novit medicus quam aegrotus. Et propter hoc etiam Paulus non est exauditus petens amoveri stimulum carnis, quia non expediebat. Si vero id quod petitur sit utile ad beatitudinem hominis, quasi pertinens ad eius salutem, meretur illud non solum orando, sed etiam alia bona opera faciendo. Et ideo indubitanter accipit quod petit, sed quando debet accipere, quaedam enim non negantur, sed ut congruo dentur tempore, differuntur, ut Augustinus dicit, super Ioan. Quod tamen potest impediri, si in petendo non perseveret. Et propter hoc dicit Basilius, ideo quandoque petis et non accipis, quia perperam postulasti, vel infideliter vel leviter, vel non conferentia tibi, vel destitisti. Quia vero homo non potest alii mereri vitam aeternam ex condigno, ut supra dictum est; ideo per consequens nec ea quae ad vitam aeternam pertinent potest aliquando aliquis ex condigno alteri mereri. Et propter hoc non semper ille auditur qui pro alio orat, ut supra habitum est. Et ideo ponuntur quatuor conditiones, quibus concurrentibus, semper aliquis impetrat quod petit, ut scilicet pro se petat, necessaria ad salutem, pie et perseveranter.

IIª-IIae q. 83 a. 15 ad 3

Ad tertium dicendum quod oratio innititur principaliter fidei non quantum ad efficaciam merendi, quia sic innititur principaliter caritati, sed quantum ad efficaciam impetrandi. Quia per fidem habet homo notitiam omnipotentiae divinae et misericordiae, ex quibus oratio impetrat quod petit.

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