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Summe der Theologie
Erster Artikel Fasten, Gebetsformeln u. dgl., um Wissenschaft zu erlangen, sind etwas Unerlaubtes.
a) Solche Formeln sind erlaubt. Denn: I. Sie sind an sich nicht schlecht; es sind nämlich Fasten, Gebete, fromme Zeichen u. dgl. Sie dienen ferner zu einem guten Zwecke, nämlich, Wissenschaft zu erwerben. Also sind solche Gebräuche der „ars notoria“ nichts Schlechtes. II. Nach Dan. 1. haben die Knaben, die sich des Fleisches enthalten hatten, von Gott die Gabe der Wissenschaft und des Verständnisses erhalten in jedem Buche und in aller Weisheit. Das sind aber gerade die Bräuche, um die es sich hier handelt, nämlich Fasten, Enthalten von Fleischspeisen etc. III. Die Wahrheiten der Wissenschaft zu wissen ist nichts Gott allein Eigenes; denn sie richten sich auf Notwendiges und immer so Bleibendes. Also wenn man auch die Kenntnis solcher Wahrheiten von den Dämonen erhalten will, so scheint das noch keine Sünde zu sein; denn es wird da in nichts ein Vorrang Gottes angegriffen. Auf der anderen Seite heißt es Deut. 18.: „In deiner Mitte soll sich nicht finden, wer bei den Toten die Wahrheit sucht;“ weil ein solches Suchen sich auf den Beistand der Dämonen stützt. Durch die Gebräuche der ars notoria aber sucht man die Kenntnis der Wahrheit vermittelst eines Übereinkommens mit den Dämonen. Also.
b) Ich antworte, die genannte Kunst, um zu großer Wissenschaft zu langen, sei unwirksam und unerlaubt: 1. Unerlaubt; denn man gebraucht Dinge, welchen an sich die Kraft nicht zukommt, Wissenschaft zu verursachen, wie z. B. das Anschauen gewisser Figuren und das Aussprechen gewisser unbekannter Worte u. dgl. Solcher Dinge also bedient man sich nicht als Ursachen, sondern als bloßer Zeichen; die jedoch nicht von Gott eingesetzt sind wie die sakramentalen Zeichen. Somit sind es leere, überflüssige Zeichen und gehören „zu den Übereinkommen mit den Dämonen, welche gewissen festgesetzten Zeichen den Bund ausdrücken.“ Danach muß man also diese Gebräuche und Formeln durchaus und in jeder Weise fliehen; wie auch ähnliche unnütze Künste und schädlichen Aberglauben. (August. 2. de doctr. christ. c. 23.) Diese Kunst ist ferner gänzlich 2. unwirksam. Da man nämlich dabei die Erlernung nicht gemäß der natürlichen Art und Weise beabsichtigt, so kann man sie nur von Gott erwarten oder von den Dämonen. Nun flößte freilich manchen Gott die Weisheit und Wissenschaft in besonderer Weise, absehend von der Natur, ein; wie dem Salomo (3. Kön. 3.); — und seinen Jüngern sagt der Herr (Luk. 21.): „Ich werde euch die Rede geben und die Weisheit, der nicht widerstehen werden können alle euere Gegner.“ Aber diese Gabe wird nicht jedem beliebigen verliehen und nicht mit Beobachtung gewisser Formeln und Gebräuche; sondern rein nach dem Belieben des heiligen Geistes; wie es 1. Kor, 12. heißt: „Dem einen wird durch den Geist die Rede der Weisheit gegeben… Dies Alles wirkt der eine selbe Geist, zuteilend einem jeden wie Er will.“ Die Dämonen aber ereuchten nicht die Vernunft. (I. Kap. 109, Art. 3.) Da nun die Erlangung der Wissenschaft und Weisheit durch die Erleuchtung der Vernunft geschieht, so hat noch niemals jemand durch die Dämonen Wissenschaft erlangt. Deshalb sagt Augustin (10. de civ. Dei 9.): „Porphyrius bekennt selber, durch das Einwirken der Dämonen werde der vernünftige Geist in nivhts von der Unkenntnis gereinigt, daß er nämlich geeigneter werde, Gott und die Wahrheit zu schauen.“ Nur einige wissenschaftliche Beweise könnten die Dämonen den Menschen wörtlich vorsprechen, ohne jedoch das Verständnis davon zu verursachen; das sucht aber die hier berührte ars notoria nicht.
c) I. Wissenschaft erwerben ist gut; aber nicht auf ungehörige Weise. II. Jene Knaben enthielten sich gemäß der Autorität des Gesetzes, nicht wegen abergläubischer Gebräuche gewisser Speisen; und deshalb verdienten sie durch den Gehorsam die Gabe der Weisheit, nach 118.: „Mehr als die Alten habe ich verstanden, weil ich Deine Gebote gesucht habe.“ III. Das Zukünftige von den Dämonen lernen wollen ist auch deshalb Sünde, weil man behufs dessen mit denselben sich verbinden muß.
Edition
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Summa theologiae
Articulus 1
IIª-IIae q. 96 a. 1 arg. 1
Ad primum sic proceditur. Videtur quod uti observantiis artis notoriae non sit illicitum. Dupliciter enim est aliquid illicitum, uno modo, secundum genus operis, sicut homicidium vel furtum; alio modo, ex eo quod ordinatur ad malum finem, sicut cum quis dat eleemosynam propter inanem gloriam. Sed ea quae observantur in arte notoria secundum genus operis non sunt illicita, sunt enim quaedam ieiunia et orationes ad Deum. Ordinantur etiam ad bonum finem, scilicet ad scientiam acquirendam. Ergo uti huiusmodi observationibus non est illicitum.
IIª-IIae q. 96 a. 1 arg. 2
Praeterea, Dan. I legitur quod pueris abstinentibus dedit Deus scientiam et disciplinam in omni libro et sapientia. Sed observantiae artis notoriae sunt secundum aliqua ieiunia et abstinentias quasdam. Ergo videtur quod divinitus sortiatur ars illa effectum. Non ergo illicitum est ea uti.
IIª-IIae q. 96 a. 1 arg. 3
Praeterea, ideo videtur esse inordinatum a Daemonibus inquirere de futuris quia ea non cognoscunt, sed hoc est proprium Dei, ut dictum est. Sed veritates scientiarum Daemones sciunt, quia scientiae sunt de his quae sunt ex necessitate et semper, quae subiacent humanae cognitioni, et multo magis Daemonum, qui sunt perspicaciores, ut Augustinus dicit. Ergo non videtur esse peccatum uti arte notoria, etiam si per Daemones sortiatur effectum.
IIª-IIae q. 96 a. 1 s. c.
Sed contra est quod dicitur Deut. XVIII, non inveniatur in te qui quaerat a mortuis veritatem, quae quidem inquisitio innititur auxilio Daemonum. Sed per observantias artis notoriae inquiritur cognitio veritatis per quaedam pacta significationum cum Daemonibus inita. Ergo uti arte notoria non est licitum.
IIª-IIae q. 96 a. 1 co.
Respondeo dicendum quod ars notoria et illicita est, et inefficax. Illicita quidem est, quia utitur quibusdam ad scientiam acquirendam quae non habent secundum se virtutem causandi scientiam, sicut inspectione quarundam figurarum, et prolatione quorundam ignotorum verborum, et aliis huiusmodi. Et ideo huiusmodi ars non utitur his ut causis, sed ut signis. Non autem ut signis divinitus institutis, sicut sunt sacramentalia signa. Unde relinquitur quod sint supervacua signa, et per consequens pertinentia ad pacta quaedam significationum cum Daemonibus placita atque foederata. Et ideo ars notoria penitus est repudianda et fugienda Christiano, sicut et aliae artes nugatoriae vel noxiae superstitionis, ut Augustinus dicit, in II de Doct. Christ. Est etiam huiusmodi ars inefficax ad scientiam acquirendam. Cum enim per huiusmodi artem non intendatur acquisitio scientiae per modum homini connaturalem, scilicet adinveniendo vel addiscendo, consequens est quod iste effectus vel expectetur a Deo, vel a Daemonibus. Certum est autem aliquos a Deo sapientiam et scientiam per infusionem habuisse, sicut de Salomone legitur, III Reg. III, et II Paral. I. Dominus etiam discipulis suis dicit, Luc. XXI, ego dabo vobis os et sapientiam, cui non poterunt resistere et contradicere omnes adversarii vestri. Sed hoc donum non datur quibuscumque, aut cum certa observatione, sed secundum arbitrium spiritus sancti, secundum illud I ad Cor. XII, alii quidem datur per spiritum sermo sapientiae, alii sermo scientiae secundum eundem spiritum; et postea subditur, haec omnia operatur unus atque idem spiritus, dividens singulis prout vult. Ad Daemones autem non pertinet illuminare intellectum, ut habitum est in prima huius operis parte. Acquisitio autem scientiae et sapientiae fit per illuminationem intellectus. Et ideo nullus unquam per Daemones scientiam acquisivit. Unde Augustinus dicit, in X de Civ. Dei, Porphyrium fateri quod theurgicis teletis, in operationibus Daemonum, intellectuali animae nihil purgationis accidit quod eam facit idoneam ad videndum Deum suum, et perspicienda ea quae vera sunt, qualia sunt omnia scientiarum theoremata. Possent tamen Daemones, verbis hominibus colloquentes, exprimere aliqua scientiarum documenta, sed hoc non quaeritur per artem notoriam.
IIª-IIae q. 96 a. 1 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod acquirere scientiam bonum est, sed acquirere eam modo indebito non est bonum. Et hunc finem intendit ars notoria.
IIª-IIae q. 96 a. 1 ad 2
Ad secundum dicendum quod pueri illi non abstinebant secundum vanam observantiam artis notoriae, sed secundum auctoritatem legis divinae, nolentes inquinari cibis gentilium. Et ideo merito obedientiae consecuti sunt a Deo scientiam, secundum illud Psalm., super senes intellexi, quia mandata tua quaesivi.
IIª-IIae q. 96 a. 1 ad 3
Ad tertium dicendum quod exquirere cognitionem futurorum a Daemonibus non solum est peccatum propter hoc quod ipsi futura non cognoscunt, sed propter societatem cum eis initam, quae etiam in proposito locum habet.