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Summe der Theologie
Sechster Artikel. Ertragen, Aushalten ist die Hauptthätigkeit der Stärke.
a) Dies scheint nicht. Denn: I. Die Tugend geht auf das Schwierige und Gute. (2 Ethic. 3.) Schwerer aber ist es: angreifen wie ertragen. II. Größere Macht verrät es, auf Anderes einzuwirken, wie unter Einflüsse von Anderem nicht sich ändern zu lassen. Angreifen aber heißt ebensoviel wie auf Anderes einwirken; ertragen, wie unverrückbar bleiben. Also muß der starke vielmehr angreifen wie ertragen. III. Der da aushält und erträgt hat nur dies, daß er nicht fürchtet, wer aber angreift, thut noch dazu das, was der Furcht geradezu entgegesetzt ist. Da also die Stärke am meisten von der Furcht abzieht, so kommt es ihr mehr zu, anzugreifen wie bloß auszuhalten. Auf der anderen Seite „zeigt mancher im Ertragen des Traurigen die größte Stärke.“ (3 Ethic. 9.)
b) Ich antworte, Aristoteles sage (l. c.): „Die Stärke beschäftigt sich in höherem Maße damit, die Furcht zu unterdrücken wie die Kühnheit zu mäßigen.“ Denn das Erstere ist schwerer; die Gefahr nämlich selber, als Gegenstand der Furcht und der Kühnheit, trägt dazu bei, die Kühnheit zu mäßigen, während sie die Furcht vermehrt. Angreifen aber ist die Thätigkeit der Stärke, insoweit sie die Kühnheit mäßigt; Ertragen, insoweit sie die Furcht unterdrückt. Also der hauptsächliche Akt der Tugend der Stärke ist das Ertragen oder Aushalten; und nicht das Angreifen.
c) I. Ertragen ist schwerer wie angreifen aus drei Gründen: 1. weil wer erträgt, von einem stärkeren bekämpft wird; denn wer angreift geht als der stärkere darauf los; mit einem stärkeren kämpfen aber ist schwerer wie mit einem schwächeren kämpfen; — 2. weil, wer erträgt, bereits die drohende Gefahr fühlt; der da angreift hält sie für eine noch zukünftige; schwerer aber ist es, vom gegenwärtigen Feinde sich nicht beeinflussen zu lassen als von einem noch zukünftigen; — 3. weil das Ertragen eine lange Zeit besagt, das Angreifen aber kann aus plötzlichem Antriebe geschehen; schwerer aber ist es, lange unbeeinflußt fest zu bleiben, wie nur kurze Zeit. Deshalb heißt es (3 Ethic. 8.): „Manche fliegen den Gefahren voran und wenn letztere herankommen, weichen sie zurück; die starken aber thun umgekehrt. II. Der geduldig ausharrende leidet dem Körper nach; besitzt jedoch eine hohe Seelenstärke, die fest dem Guten anhängt. Die Tugend haftet aber der Seele, nicht dem Leibe an. III. Wer aushält hat keine Furcht, obgleich die Ursache der Furcht bereits da ist; der da angreift, für den ist die Ursache der Furcht noch fern.
Edition
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Summa theologiae
Articulus 6
IIª-IIae, q. 123 a. 6 arg. 1
Ad sextum sic proceditur. Videtur quod sustinere non sit principalis actus fortitudinis. Virtus enim est circa difficile et bonum, ut dicitur in II Ethic. Sed difficilius est aggredi quam sustinere. Ergo sustinere non est praecipuus fortitudinis actus.
IIª-IIae, q. 123 a. 6 arg. 2
Praeterea, maioris potentiae esse videtur quod aliquid possit in aliud agere quam quod ipsum ab alio non immutetur. Sed aggredi est in aliud agere, sustinere autem est immobile perseverare. Cum ergo fortitudo perfectionem potentiae nominet, videtur quod magis ad fortitudinem pertineat aggredi quam sustinere.
IIª-IIae, q. 123 a. 6 arg. 3
Praeterea, magis distat ab uno contrariorum aliud contrarium quam simplex eius negatio. Sed ille qui sustinet hoc solum habet quod non timet, ille autem qui aggreditur contrarie movetur timenti, quia insequitur. Ergo videtur quod, cum fortitudo maxime retrahat animum a timore, quod magis pertineat ad eam aggredi quam sustinere.
IIª-IIae, q. 123 a. 6 s. c.
Sed contra est quod philosophus dicit, in III Ethic., quod in sustinendo tristia maxime aliqui fortes dicuntur.
IIª-IIae, q. 123 a. 6 co.
Respondeo dicendum quod, sicut supra dictum est, et philosophus dicit, in III Ethic., fortitudo magis est circa timores reprimendos quam circa audacias moderandas. Difficilius enim est timorem reprimere quam audaciam moderari, eo quod ipsum periculum, quod est obiectum audaciae et timoris, de se confert aliquid ad repressionem audaciae, sed operatur ad augmentum timoris. Aggredi autem pertinet ad fortitudinem secundum quod moderatur audaciam, sed sustinere sequitur repressionem timoris. Et ideo principalior actus est fortitudinis sustinere, idest immobiliter sistere in periculis, quam aggredi.
IIª-IIae, q. 123 a. 6 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod sustinere est difficilius quam aggredi, triplici ratione. Primo quidem, quia sustinere videtur aliquis ab aliquo fortiori invadente, qui autem aggreditur invadit per modum fortioris. Difficilius autem est pugnare cum fortiori quam cum debiliori. Secundo, quia ille qui sustinet iam sentit pericula imminentia, ille autem qui aggreditur habet ea ut futura. Difficilius autem est non moveri a praesentibus quam a futuris. Tertio, quia sustinere importat diuturnitatem temporis, sed aggredi potest aliquis ex subito motu. Difficilius autem est diu manere immobilem quam subito motu moveri ad aliquid arduum. Unde philosophus dicit, in III Ethic., quod quidam sunt praevolantes ante pericula, in ipsis autem discedunt, fortes autem e contrario se habent.
IIª-IIae, q. 123 a. 6 ad 2
Ad secundum dicendum quod sustinere importat quidem passionem corporis, sed actum animae fortissime inhaerentis bono, ex quo sequitur quod non cedat passioni corporali iam imminenti. Virtus autem magis attenditur circa animam quam circa corpus.
IIª-IIae, q. 123 a. 6 ad 3
Ad tertium dicendum quod ille qui sustinet non timet, praesente iam causa timoris, quam non habet praesentem ille qui aggreditur.