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Summe der Theologie
Zwölfter Artikel. Die Stärke ist nicht schlechthin die hervorragendste Tugend.
a) Dagegen spricht sich aus: I. Ambrosius (1. de offic. 35.): „Die Stärke ist wie erhabener als die übrigen Tugenden.“ II. Die Tugend hat zum Gegenstande das Schwierige und Gute. Die Stärke aber richtet sich auf das Schwierigste. III. Die Gerechtigkeit und die übrigen moralischen Tugenden regeln und ordnen die äußeren Dinge, die den Menschen umgeben. Die Stärke aber will die Person selber des Menschen schützen gegen Todesgefahren. Also ist sie würdevoller wie die übrigen. IV. Auf der anderen Seite sagt Cicero (1. de coelo.): „In der Gerechtigkeit strahlt der höchste Tugendglanz; denn danach werden Menschen als gut bezeichnet.“ V. Aristoteles schreibt (1 Rhet. 9.): „Die größten Tugenden sind notwendigerweise jene, die den anderen Menschen am nützlichsten sind.“ Das ist aber die Freigebigkeit. Also ist die Stärke nicht die hervorragendste Tugend.
b) Ich antworte, um so weit sei (wie bereits oben gesagt) eine Tugend größer und hervorragender als sie besser ist. Des Menschen Gut nun ist das vernunftgemäße Gute. Dieses nun wohnt dem Wesen nach der Klugheit inne, welche die Vollendung der Vernunft ist. Die Gerechtigkeit thut das Gute, insoweit ihr es zueignet, die Ordnung der Vernunft herzustellen in allen menschlichen Angelegenheiten. Die anderen Tugenden behüten das vernunftgemäße Gute: die Mäßigkeit gegenüber den Ergötzlichkeiten, die sie mäßigt, damit sie nicht den Menschen der Stimme der Vernunft entfremden; — die Stärke, insoweit sie gegen das Übel streitet, Und im Bereiche dieses Behütens des Guten, was der Vernunft entspricht, hält die Stärke die erste Stelle fest. Denn die Furcht vor dem Tode ist am meisten wirksam, um den Menschen von der Vernunft zu entfernen. Nach der Stärke kommt die Mäßigkeit. Was nun seinem Wesen nach etwas ist, das kommt an erster Stelle. Dann kommt, was demangemessen wirkt und hervorbringt. Und endlich, was das Gewirkte bewahrt. Danach also steht unter den Kardinaltugenden an erster Stelle: die Klugeit; an zweiter die Gerechtigkeit; an dritter die Stärke; an vierter die Mäßigkeit; und danach regeln sich die übrigen Tugenden.
c) I. Ambrosius zieht die Stärke den übrigen Tugenden vor gemäß einem gewissen allgemeinen Nutzen, den sie bringt; insofern sie im Kriege, Staatsgeschäften, in der Familie, überall somit nützlich ist. II. Das Wesen der Tugend besteht vorwiegend im Guten; nicht in ebenso hohem Grade im Schwierigen. Also nach dem Grade des Guten ist Abstufung in den Tugenden zu bestimmen. III. Der Mensch setzt seine Person der Gefahr aus, nur um die Gerechtigkeit zu behüten. Also hängt das Lob der Stärke von der Ge- echtigkeit ab. Deshalb sagt Ambrosius (1. äs ol6o. 35.): „Die Stärke ohne Gerechtigkeit ist Ruchlosigkeit; denn je stärker jemand ist, desto mehr “ er dann geeignet, den schwächeren zu unterdrücken.“ IV. Zugestanden. V. Die Freigebigkeit ist in einzelnen besonderen Verhältnissen lich. Die Stärke hat einen allgemeinen Nutzen, um die Ordnung ber°Gerechtigkeit zu behüten. Deshalb sagt Aristoteles (1 kbst. 9.): „Die gerechten und starken werden am meisten geliebt, weil sie höchst nützlich sind im Frieden und im Kriege.“
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Summa theologiae
Articulus 12
IIª-IIae, q. 123 a. 12 arg. 1
Ad duodecimum sic proceditur. Videtur quod fortitudo praecellat inter omnes virtutes. Dicit enim Ambrosius, in I de Offic., est fortitudo velut ceteris excelsior.
IIª-IIae, q. 123 a. 12 arg. 2
Praeterea, virtus est circa difficile et bonum. Sed fortitudo est circa difficillima. Ergo est maxima virtutum.
IIª-IIae, q. 123 a. 12 arg. 3
Praeterea, dignior est persona hominis quam res eius. Sed fortitudo est circa personam hominis, quam aliquis periculo mortis exponit propter bonum virtutis, iustitia autem et aliae virtutes morales sunt circa alias res exteriores. Ergo fortitudo est praecipua inter virtutes morales.
IIª-IIae, q. 123 a. 12 s. c. 1
Sed contra est quod Tullius dicit, in I de Offic., in iustitia virtutis splendor est maximus, ex qua viri boni nominantur.
IIª-IIae, q. 123 a. 12 s. c. 2
Praeterea, philosophus dicit, in I Rhet., necesse est maximas esse virtutes quae maxime aliis utiles sunt. Sed liberalitas videtur magis utilis quam fortitudo. Ergo est maior virtus.
IIª-IIae, q. 123 a. 12 co.
Respondeo dicendum quod, sicut Augustinus dicit, in VI de Trin., in his quae non mole magna sunt, idem est esse maius quod melius. Unde tanto aliqua virtus maior est quanto melior est. Bonum autem rationis est hominis bonum, secundum Dionysium, IV cap. de Div. Nom. Hoc autem bonum essentialiter quidem habet prudentia, quae est perfectio rationis. Iustitia autem est huius boni factiva, inquantum scilicet ad ipsam pertinet ordinem rationis ponere in omnibus rebus humanis. Aliae autem virtutes sunt conservativae huius boni, inquantum scilicet moderantur passiones, ne abducant hominem a bono rationis. Et in ordine harum fortitudo tenet locum praecipuum, quia timor periculorum mortis maxime est efficax ad hoc quod hominem faciat recedere a bono rationis. Post quam ordinatur temperantia, quia etiam delectationes tactus maxime inter cetera impediunt bonum rationis. Id autem quod essentialiter dicitur, potius est eo quod dicitur effective, et hoc etiam potius est eo quod dicitur conservative, secundum remotionem impedimenti. Unde inter virtutes cardinales prudentia est potior; secunda, iustitia; tertia, fortitudo; quarta, temperantia. Et post has, ceterae virtutes.
IIª-IIae, q. 123 a. 12 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod Ambrosius fortitudinem aliis virtutibus praefert secundum quandam generalem utilitatem, prout scilicet et in rebus bellicis et in rebus civilibus seu domesticis utilis est. Unde ipse ibidem praemittit, nunc de fortitudine tractemus, quae, velut excelsior ceteris, dividitur in res bellicas et domesticas.
IIª-IIae, q. 123 a. 12 ad 2
Ad secundum dicendum quod ratio virtutis magis consistit in bono quam in difficili. Unde magis est mensuranda magnitudo virtutis secundum rationem boni quam secundum rationem difficilis.
IIª-IIae, q. 123 a. 12 ad 3
Ad tertium dicendum quod homo non exponit personam suam mortis periculis nisi propter iustitiam conservandam. Et ideo laus fortitudinis dependet quodammodo ex iustitia. Unde dicit Ambrosius, in I de Offic., quod fortitudo sine iustitia iniquitatis est materia, quo enim validior est, eo promptior ut inferiorem opprimat.
IIª-IIae, q. 123 a. 12 ad 4
Quartum concedimus.
IIª-IIae, q. 123 a. 12 ad 5
Ad quintum dicendum quod liberalitas utilis est in quibusdam particularibus beneficiis. Sed fortitudo habet utilitatem generalem ad conservandum totum iustitiae ordinem. Et ideo philosophus dicit, in I Rhet., quod iusti et fortes maxime amantur, quia sunt maxime utiles et in bello et in pace.