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Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

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Summe der Theologie

Zweiter Artikel. Die Keuschheit ist keine allgemeine Tugend.

a) Die Keuschheit ist jeder Tugend eigen. Denn: I. Augustin sagt (de mend. 20.): „Die Keuschheit der Seele ift eine geregelte Thätigkeit, kraft deren Geringeres unterworfen ist dem Größeren;“ was jeder Tugend eigen ist. II. Jede Thätigkeit des Begehrens muß durch die Vernunft gereinigt werden. Also bedeutet die Reinigkeit alle moralischen Tugenden. III. Der Keuschheit steht gegenüber die Unkeuschheit. Diese aber erstreckt sich auf alle Arten Sünde, nach Ps. 72.: „Du wirst verderben alle unkeuschen: jene, die von Dir abfallen.“ Auf der anderen Seite zählt Macrobius die Keuschheit zu den Teilen der Mäßigkeit.

b) Ich antworte, der Name „Keuschheit“ bedeute im eigentlichen Sinne die Zügelung der Begierden betreffs des Geschlechtlichen; im übertragenen die Verbindung des Geistes mit Gott. Wenn nämlich der Geist sich ergötzt an der Verbindung mit dem, was zu ihm paßt, also mit Gott und sich der Verbindung mit dem enthält, was gegen die göttliche Ordnungist, so wird dadurch die geistige Keuschheit verursacht, von der Paulus schreibt (2. Kor. 11.): „Ich habe euch verlobt mit einem Manne, als keusche Jungfrau Christo anzuhängen.“ Verbindet sich dagegen der Geist mit anderen Dingen gegen die göttliche Ordnung, so ist das geistige Unkeuschheit, von der Jeremias spricht (3, 1.): „Du hast Unkeuschheit getrieben mit vielen Liebhabern.“ In diesem Sinne aufgefaßt, ist die Keuschheit eine allgemeine Tugend; weil durch jede Tugend der Mensch abgehalten wird, sich mit Unerlaubtem zu verbinden. Der Wesenscharakter dieser Art Keuschheit aber findet sich vornehmlich in der heiligen Liebe und den anderen theologischen Tugenden, durch welche der Mensch mit Gott verbunden wird.

c) I. Das ist von der Keuschheit im übertragenen Sinne zu verstehen. II. Die Begierde nach dem sinnlich Ergötzlichen wird als ähnlich dem Kinde bezeichnet, weil sie am meisten der Natur in uns entspricht; und zumal ist dies der Fall bei der Begierde nach dem für den Tastsinn Ergötzlichen, was zur Erhaltung der Natur dient. Wird solche Begierde also genährt, insofern man ihr zustimmt, so wird sie in hohem Grade zunehmen; wie das Kind immer unbotmäßiger wird, wenn man seinen Willen thut. Solche Begierde verdient somit im höchsten Grade es, daß man sie züchtige, reinige; und deshalb wird die darauf bezügliche Tugend im engeren Sinne Reinheit, Keuschheit genannt; wie die Stärke so genannt wird, weil sie auf die größten Gefahren sich bezieht. III. Dies ist im übertragenen Sinne zu verstehen.

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Summa theologiae

Articulus 2

IIª-IIae, q. 151 a. 2 arg. 1

Ad secundum sic proceditur. Videtur quod castitas sit virtus generalis. Dicit enim Augustinus, in libro de mendacio, quod castitas animi est ordinatus animi motus, non subdens maiora minoribus. Sed hoc pertinet ad quamlibet virtutem. Ergo castitas est generalis virtus.

IIª-IIae, q. 151 a. 2 arg. 2

Praeterea, nomen castitatis a castigatione sumitur. Sed quilibet motus appetitivae partis debet castigari a ratione. Cum ergo per quamlibet virtutem moralem refrenetur aliquis appetitivus motus, videtur quod quaelibet virtus moralis sit castitas.

IIª-IIae, q. 151 a. 2 arg. 3

Praeterea, castitati fornicatio opponitur. Sed fornicatio videtur pertinere ad omne genus peccati, dicitur enim in Psalmo, perdes omnes qui fornicantur abs te. Ergo castitas est virtus generalis.

IIª-IIae, q. 151 a. 2 s. c.

Sed contra est quod Macrobius ponit eam partem temperantiae.

IIª-IIae, q. 151 a. 2 co.

Respondeo dicendum quod nomen castitatis dupliciter accipitur. Uno modo, proprie. Et sic est quaedam specialis virtus, habens specialem materiam, scilicet concupiscentias delectabilium quae sunt in venereis. Alio modo nomen castitatis accipitur metaphorice. Sicut enim in corporis commixtione consistit delectatio venereorum, circa quam proprie est castitas et oppositum vitium, scilicet luxuria; ita etiam in quadam spirituali coniunctione mentis ad res aliquas consistit quaedam delectatio, circa quam est quaedam spiritualis castitas metaphorice dicta, vel etiam spiritualis fornicatio, similiter metaphorice dicta. Si enim mens hominis delectetur in spirituali coniunctione ad id cui debet coniungi, scilicet ad Deum; et abstinet se ne delectabiliter aliis coniungatur, contra debitum divini ordinis, dicetur castitas spiritualis, secundum illud II ad Cor. XI, despondi vos uni viro, virginem castam exhibere Christo. Si autem delectabiliter, contra debitum divini ordinis, coniungatur mens quibuscumque aliis rebus, dicetur fornicatio spiritualis, secundum illud Ierem. III, tu autem fornicata es cum amatoribus multis. Et hoc modo accipiendo castitatem, castitas est generalis virtus, quia per quamlibet virtutem retrahitur mens humana ne rebus illicitis delectabiliter coniungatur. Principaliter tamen ratio huius castitatis consistit in caritate et in aliis virtutibus theologicis, quibus mens hominis coniungitur Deo.

IIª-IIae, q. 151 a. 2 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod ratio illa procedit de castitate metaphorice dicta.

IIª-IIae, q. 151 a. 2 ad 2

Ad secundum dicendum quod, sicut supra dictum est, concupiscentia delectabilis maxime assimilatur puero, eo quod appetitus delectabilis est nobis connaturalis, et praecipue delectabilium secundum tactum, quae ordinantur ad conservationem naturae; et inde est quod, si nutriatur horum delectabilium concupiscentia per hoc quod ei consentiatur, maxime augebitur, sicut puer qui suae voluntati relinquitur. Et sic concupiscentia horum delectabilium maxime indiget castigari. Et ideo circa huiusmodi concupiscentias antonomastice dicitur castitas, sicut et fortitudo est circa ea in quibus maxime indigemus animi firmitate.

IIª-IIae, q. 151 a. 2 ad 3

Ad tertium dicendum quod obiectio illa procedit de fornicatione spirituali metaphorice dicta, quae opponitur spirituali castitati, ut dictum est.

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