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Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

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Summe der Theologie

Vierter Artikel Die Schamhaftigkeit gehört im besonderen Sinne zur Keuschheit.

a) Dies scheint nicht. Denn: I. Augustin (1. de civ. Dei 18.) bezeichnet sie als eine eigene Tugend der Seele. II. Die Schamhaftigkeit scheint dasselbe zu sein wie die Verschämt heit. Diese aber bezieht sich auf eine schändliche Thätigkeit, welche in jeder Sünde sich finden kann. III. 3 Ethtic. 12. heißt es: „Alle Unmäßigkeit im allgemeinen ist im höchsten Grade abscheulich.“ Der Schamhaftigkeit aber steht es an, das Abscheuliche zu fliehen. Also gehört sie zu allen Tugenden der Mäßigkeit und nicht einzig zur Keuschheit. Auf der anderen Seite sagt Augustin (de persev. 20.): „Man muß die Schamhaftigkeit preisen, damit jener, der Ohren hat zu hören, mit den Zeugungsgliedern nichts Unerlaubtes thue.“

b) Ich antworte, die Schamhaftigkeit richte sich auf Alles, worüber die Menschen im höchsten Grade sich schämen. Im höchsten Grade aber schämen sich die Menschen über die geschlechtlichen Tätigkeiten, (Aug. 14. de civ. Dei 16.) Denn selbst das eheliche Zusammenleben, welches durch die Ehrbarkeit der Ehe geziert worden, ist nicht frei davon, Gegenstand der Scham zu sein. Dies kommt daher, weil die Bewegungen der entsprechenden Glieder nicht wie die der anderen Glieder dem Befehle der Vernunft unterliegen. Es schämt sich aber der Mensch nicht nur der geschlechtlichen Verbindung selber, sondern, nach Aristoteles (2 Rhet. 6.), auch aller beliebigen Zeichen derselben. Und deshalb hat die Schamhaftigkeit zum Gegenstande im eigentlichen Sinne das Geschlechtliche; und zwar vorzugsweise die Zeichen desselben, wie schamlose Blicke, Küsse u. dgl. Denn Derartiges pflegt in höherem Grade wahrgenommen zu werden, während die Keuschheit mehr die geschlechtliche Verbindung selber regelt. Und danach gehört die Schamhaftigkeit zur Keuschheit; nicht als eine von ihr verschiedene Tugend, sondern als Ausdruck eines gewissen Umstandes der Keuschheit. Bisweilen aber gebraucht man das Eine für das Andere.

c) I. Augustin nimmt da Schamhaftigkeit für Keuschheit. II. Die Laster der Unmäßigkeit besitzen eine besondere, ihnen allein eigene Unanständigkeit. III. Unter den Lastern der Unmäßigkeit ist abscheulich im höchsten Grade die Unkeuschheit, sowohl wegen der Unbotmäßigkeit der Zeugungsglieder als auch weil dadurch die Vernunft ihrer Thätigkeit vollständig verlustig geht.

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Summa theologiae

Articulus 4

IIª-IIae, q. 151 a. 4 arg. 1

Ad quartum sic proceditur. Videtur quod pudicitia non pertineat specialiter ad castitatem. Dicit enim Augustinus, in I de Civ. Dei, quod pudicitia est quaedam virtus animae. Non ergo est aliquid ad castitatem pertinens, sed est per seipsam virtus a castitate distincta.

IIª-IIae, q. 151 a. 4 arg. 2

Praeterea, pudicitia a pudore dicitur, qui videtur idem esse verecundiae. Sed verecundia, secundum Damascenum, est de turpi actu, quod convenit omni actui vitioso. Ergo pudicitia non magis pertinet ad castitatem quam ad alias virtutes.

IIª-IIae, q. 151 a. 4 arg. 3

Praeterea, philosophus dicit, in III Ethic., quod omnis intemperantia generaliter est maxime exprobrabilis. Sed ad pudicitiam pertinere videtur fugere ea quae exprobrabilia sunt. Ergo pudicitia pertinet ad omnes partes temperantiae, non autem specialiter ad castitatem.

IIª-IIae, q. 151 a. 4 s. c.

Sed contra est quod Augustinus dicit, in libro de perseverantia, praedicanda est pudicitia, ut ab eo qui habet aures audiendi, nihil genitalibus membris illicitum perpetretur. Sed usus genitalium membrorum proprie pertinet ad castitatem. Ergo pudicitia proprie ad castitatem pertinet.

IIª-IIae, q. 151 a. 4 co.

Respondeo dicendum quod, sicut dictum est, nomen pudicitiae a pudore sumitur, in quo verecundia significatur. Et ideo oportet quod pudicitia proprie sit circa illa de quibus homines magis verecundantur. Maxime autem verecundantur homines de actibus venereis, ut Augustinus dicit, in XIV de Civ. Dei, in tantum quod etiam concubitus coniugalis, qui honestate nuptiarum decoratur, verecundia non careat. Et hoc ideo quia motus genitalium membrorum non subditur imperio rationis, sicut motus aliorum exteriorum membrorum. Verecundatur autem homo non solum de illa mixtione venerea, sed etiam de quibuscumque signis eius, ut philosophus dicit, in II Rhet. Et ideo pudicitia attenditur proprie circa venerea, et praecipue circa signa venereorum, sicut sunt aspectus impudici, oscula et tactus. Et quia haec magis solent deprehendi, ideo pudicitia magis respicit huiusmodi exteriora signa, castitas autem magis ipsam veneream commixtionem. Et ideo pudicitia ad castitatem ordinatur, non quasi virtus ab ipsa distincta, sed sicut exprimens castitatis circumstantiam quandam. Interdum tamen unum pro alio ponitur.

IIª-IIae, q. 151 a. 4 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod Augustinus ibi accipit pudicitiam pro castitate.

IIª-IIae, q. 151 a. 4 ad 2

Ad secundum dicendum quod, quamvis omnia vitia habeant turpitudinem quandam, specialiter tamen vitia intemperantiae, ut ex supra dictis patet.

IIª-IIae, q. 151 a. 4 ad 3

Ad tertium dicendum quod inter vitia intemperantiae praecipue sunt exprobrabilia peccata venerea. Tum propter inobedientiam genitalium membrorum. Tum propter hoc quod ratio ab huiusmodi maxime absorbetur.

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