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Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

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Summe der Theologie

Fünfter Arükel. Die Jungfräulichkeit ist nicht die höchste Tugend.

a) Das Gegenteil scheint wahr. Denn: I. Cyprian (de virginit.) sagt: „Nun richten wir unsere Rede an die Jungfrauen. Denn je höher die Ehre der Jungfräulichkeit ist, desto größere Sorge müssen wir den Jungfrauen zuwenden. Die Blüte sind sie der kirchlichen Pflanzung, die Zierde und der Schmuck der geistigen Gnade, der erlauchtere Teil der Herde Christi.“ II. Der Jungfräulichkeit gebührt der höchste Lohn, nämlich die hundertfältige Frucht (Glosse zu Matth. 12.), nach Hieronymus. Also ist sie die höchste Tugend. III. Durch die Jungfräulichkeit wird die Seele am meisten mit Christo verbunden, nach Apok. 14, 4. Denn „die Jungfrauen werden dem Lamm folgen, wohin auch immer es geht , . . und werden ein neues Lied singen, das kein anderer wird singen können.“ Also ist sie die höchste Tugend. Auf der anderen Seite sagt Augustin (de virginit. 46.): „Niemand soviel ich weiß, dürfte es gewagt haben, die Jungfrauschaft dem Martyrium vorzuziehen“ und (I. c.): „Die kirchliche Autorität selbst bezeugt dies in ausdrücklichster Weise, wie die Gläubigen ja wissen, durch die Stelle, die sie bei den sakramentalen Gebeten den Märtyrern anweist und den verstorbenen Ordensjungfrauen.“

b) Ich antworte, im Bereiche der Keuschheit sei die Jungfräulichkeit an der Spitze; und deshalb wird der Jungfräulichkeit die höchste Schönheit zugeschrieben, weil der Keuschheit oder Reinheit im allgemeinen die Schönheit zugeteilt wird. Deshalb sagt Ambrosius (de virginit.): „Wer soll eine größere Schönheit finden wie die einer Jungfrau, die da vom Könige geliebt, vom ewigen Richter gelobt, dem Herrn geweiht, Gott geheiligt wird.“ Im Bereiche der Tugenden insgesamt aber ist die Jungfräulichkeit nicht die höchste. Denn der Zweck steht immer voran dem Zweckdienlichen. Der Zweck aber, kraft dessen sie gelobt wird, besteht darin, dem Betrachten der göttlichen Dinge sich hinzugeben. Also sind die theologischen Tugenden und die der Gottesverehrung oder Religion höhere Tugenden wie die Jungfräulichkeit; denn ihr Gegenstand ist entweder Gott selbst oder die unmittelbare Verehrung Gottes. Auch die Märtyrer wirken kräftiger dahin, daß sie Gott anhängen, denn sie setzen ihr eigenes Leben daran; und ebenso stehen die Ordensleute höher wie die Jungfrauen. Denn sie setzen hintenan ihren eigenen Willen und Alles, was sie besitzen können; während die Jungfrauen nur das Ergötzen am Geschlechtlichen zu diesem Zwecke hintansetzen,

c) I. Die Jungfrauen sind „der erlauchtere Teil“ … im Vergleich zu den Witwen und Verheirateten. II. Hier gilt dasselbe; denn Hieronymus teilt die sechzigfältige Frucht den Witwen und die dreißigfältige den verheirateten zu. Augustin aber meint: „Hundertfältige Frucht ist das Martyrium, sechzigfältige die Jungfräulichkeit, dreißigfältige die Ehe.“ III. Die Jungfrauen „folgen dem Lamme, wohin es geht;“ weil sie Christo folgen auch in der Unversehrtheit des Fleisches, nicht allein in der des Geistes, (Aug. de viirginit. 27.) Sie folgen also dem Herrn in mehr Dingen. Andere Tugenden aber machen, daß man Christo näher ist durch die Nachfolge des Geistes. Das „neue Lied“ ist die Freude, welche die Jungfrauen haben an der Reinheit und Unversehrtheit ihres Fleisches.

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Summa theologiae

Articulus 5

IIª-IIae, q. 152 a. 5 arg. 1

Ad quintum sic proceditur. Videtur quod virginitas sit maxima virtutum. Dicit enim Cyprianus, in libro de Virginit., nunc nobis ad virgines sermo est. Quarum quo sublimior gloria est, maior et cura. Flos est ille ecclesiastici germinis, decus atque ornamentum gratiae spiritualis, illustrior portio gregis Christi.

IIª-IIae, q. 152 a. 5 arg. 2

Praeterea, maius praemium debetur maiori virtuti. Sed virginitati debetur maximum praemium, scilicet fructus centesimus, ut patet Matth. XIII, in Glossa. Ergo virginitas est maxima virtutum.

IIª-IIae, q. 152 a. 5 arg. 3

Praeterea, tanto aliqua virtus est maior, quanto per eam magis aliquis Christo conformatur. Sed maxime aliquis conformatur Christo per virginitatem, dicitur enim Apoc. XIV de virginibus, quod sequuntur agnum quocumque ierit, et quod cantant canticum novum, quod nemo alius poterat dicere. Ergo virginitas est maxima virtutum.

IIª-IIae, q. 152 a. 5 s. c.

Sed contra est quod Augustinus dicit, in libro de Virginit., nemo, quantum puto, ausus fuit virginitatem praeferre monasterio. Et in eodem libro dicit, praeclarissimum testimonium perhibet ecclesiastica auctoritas, in qua fidelibus notum est quo loco martyres, et quo defunctae sanctimoniales ad altaris sacramenta recitentur. Per quod datur intelligi quod martyrium virginitati praefertur, et similiter monasterii status.

IIª-IIae, q. 152 a. 5 co.

Respondeo dicendum quod aliquid potest dici excellentissimum dupliciter. Uno modo, in aliquo genere. Et sic virginitas est excellentissima, scilicet in genere castitatis, transcendit enim et castitatem vidualem et coniugalem. Et quia castitati antonomastice attribuitur decor, ideo virginitati per consequens attribuitur excellentissima pulchritudo. Unde et Ambrosius dicit, in libro de Virginit., pulchritudinem quis potest maiorem aestimare decore virginis, quae amatur a rege, probatur a iudice, dedicatur domino, consecratur Deo? Alio modo potest dici aliquid excellentissimum simpliciter. Et sic virginitas non est excellentissima virtutum. Semper enim finis excellit id quod est ad finem, et quanto aliquid efficacius ordinatur ad finem, tanto melius est. Finis autem ex quo virginitas laudabilis redditur, est vacare rebus divinis, ut dictum est. Unde ipsae virtutes theologicae, et etiam virtus religionis, quarum actus est ipsa occupatio circa res divinas, praeferuntur virginitati. Similiter etiam vehementius operantur ad hoc quod inhaereant Deo martyres, qui ad hoc postponunt propriam vitam; et viventes in monasteriis, qui ad hoc postponunt propriam voluntatem et omnia quae possunt habere; quam virgines, quae ad hoc postponunt venereas voluptates. Et ideo virginitas non simpliciter est maxima virtutum.

IIª-IIae, q. 152 a. 5 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod virgines sunt illustrior portio gregis Christi, et est earum sublimior gloria, per comparationem ad viduas et coniugatas.

IIª-IIae, q. 152 a. 5 ad 2

Ad secundum dicendum quod centesimus fructus attribuitur virginitati, secundum Hieronymum, propter excellentiam quam habet ad viduitatem, cui attribuitur sexagesimus, et ad matrimonium, cui attribuitur tricesimus. Sed sicut Augustinus dicit, in libro de quaest. Evang., centesimus fructus est martyrum, sexagesimus virginum, et tricesimus coniugatorum. Unde ex hoc non sequitur quod virginitas sit simpliciter maxima omnium virtutum, sed solum aliis gradibus castitatis.

IIª-IIae, q. 152 a. 5 ad 3

Ad tertium dicendum quod virgines sequuntur agnum quocumque ierit quia imitantur Christum non solum in integritate mentis, sed etiam in integritate carnis, ut Augustinus dicit, in libro de Virginit. Et ideo in pluribus sequuntur agnum. Non tamen oportet quod magis de propinquo, quia aliae virtutes faciunt propinquius inhaerere Deo per imitationem mentis. Canticum autem novum quod solae virgines cantant, est gaudium quod habent de integritate carnis servata.

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