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Summe der Theologie
Vierter Artikel. Über die Erkenntnis der Propheten rücksichtlich dessen, was sie prophezeien.
a) Die Propheten erkennen selbst immer, was sie prophezeien. Denn: I. Augustin sagt (12. sup. Gen. ad litt. 9.): „Für jene war dies noch keine Prophetie, denen durch einzelne sinnliche Ähnlichkeiten geistige Dinge gezeigt wurden; wenn nicht die Ausgabe des vernünftigen Geistes hinzugetreten war, daß sie davon auch geistiges Verständnis hatten.“ Was aber verstanden wird, das ist bewußtermaßen erkannt. II. Höher steht das prophetische Licht wie das der natürlichen Vernunft. Wer aber kraft des natürlichen Lichtes eine Wissenschaft hat, der ist nicht in Unkenntnis über das, was er weiß. Um so mehr darf also der Prophet nicht in Unkenntnis über das sein, was er verkündet. III. Die Prophetie soll die Menschen erleuchten, nach 2. Petr. 1,19. Nichts aber kann andere erleuchten, wenn es nicht in sich selber hell ist. Erkennt also der Prophet nicht an erster Stelle, was er verkündet, so kann er auch nicht andere erleuchten. Auf der anderen Seite heißt es bei Joh. 11.: „Dies aber sprach Kaiphas nicht aus sich selbst; sondern weil er in jenem Jahre Hohepriester war, prophezeite er, Jesus werde sterben sür das Volk;…“ dies jedoch erkannte Kaiphas nicht.
b) Ich antworte, in der prophetischen Erleuchtung werde der menschliche Geist vom heiligen Geiste aus in Thätigkeit gesetzt und zwar manchmal zu allem drei zusammen, nämlich um etwas aufzufassen, um etwas zu sprechen und um etwas zu thun; manchmal aber nur zu einem oder zwei davon. Und Jegliches davon ist mit einem Mangel in der Kenntnis begleitet. Denn wenn der Geist des Propheten in Thätigkeit gesetzt wird, um etwas zu erfassen oder abzuschätzen, so wird er bisweilen bis zu dem Punkte geführt, daß er die betreffende Sache nur erfaßt; bisweilen aber noch weiter, daß er erkennt, sie sei ihm von Gott offenbart worden. Ähnlich aber wird der Geist des Propheten manchmal bewegt, um etwas zu sprechen, in dn Weise, daß er auf das Nämliche sich richtet, worauf der heilige Geist selber gerichtet ist; wie bei David, der da sagte (2. Kön. 23.): „Der Geist des Herrn hat durch mich gesprochen;“ — bisweilen aber will der so sprechende nicht das damit sagen, was der heilige Geist meint, wie bei Kaiphas. Und desgleichen wenn der heilige Geist den Geist eines Menschen bewegt, um etwas zu thun, versteht manchmal der betreffende das, was dies bezeichnet, wie Jerem. 13., oder er versteht es nicht, wie z. B. die Soldaten, welche die Kleider Christi teilten, nicht verstanden, was damit ausgedrückt war. Wird also jemand vom heiligen Geiste so bewegt, daß er erkennt, er stehe unter dem Einsprechen des heiligen Geistes, um etwas zu erfassen oder abzuschätzen, oder um etwas zu bezeichnen mit seinen Worten und mit seinem Thun, so gehört dies im eigentlichen Sinne zur Prophetie. Wird er aber bewegt, erkennt dies jedoch nicht, so ist dies keine volle Prophetie, sondern ein gewisser prophetischer Antrieb. Jedoch ist dabei im allgemeinen zu bemerken, daß der Geist des Propheten ein mangelhaftes Werkzeug ist; und daß somit auch die wahren eigentlichen Propheten nicht Alles erkennen, was in ihren Gesichten oder Worten oder prophetischen Thaten der heilige Geist ausdrückt und beabsichtigt.
c) Damit beantwortet; denn die ersten drei Einwürfe sprechen von den Propheten im wahren Sinne des Wortes.
Edition
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Summa theologiae
Articulus 4
IIª-IIae, q. 173 a. 4 arg. 1
Ad quartum sic proceditur. Videtur quod prophetae semper cognoscant ea quae prophetant. Quia, ut Augustinus dicit, XII super Gen. ad Litt., quibus signa per aliquas rerum corporalium similitudines demonstrabantur in spiritu, nisi accessisset mentis officium ut etiam intelligerentur, nondum erat prophetia. Sed ea quae intelliguntur, non possunt esse incognita. Ergo propheta non ignorat ea quae prophetat.
IIª-IIae, q. 173 a. 4 arg. 2
Praeterea, lumen prophetiae est excellentius quam lumen rationis naturalis. Sed quicumque lumine naturali habet scientiam, non ignorat ea quae scit. Ergo quicumque lumine prophetico aliqua enuntiat, non potest ea ignorare.
IIª-IIae, q. 173 a. 4 arg. 3
Praeterea, prophetia ordinatur ad hominum illuminationem, unde dicitur II Pet. I. Habetis propheticum sermonem, cui bene facitis attendentes quasi lucernae lucenti in caliginoso loco. Sed nihil potest alios illuminare nisi in se sit illuminatum. Ergo videtur quod propheta prius illuminatur ad cognoscendum ea quae aliis enuntiat.
IIª-IIae, q. 173 a. 4 s. c.
Sed contra est quod dicitur Ioan. XI. Hoc autem a semetipso Caiphas non dixit, sed, cum esset pontifex anni illius, prophetavit quia Iesus moriturus erat pro gente, et cetera. Sed hoc Caiphas non cognovit. Ergo non omnis qui prophetat cognoscit ea quae prophetat.
IIª-IIae, q. 173 a. 4 co.
Respondeo dicendum quod in revelatione prophetica movetur mens prophetae a spiritu sancto sicut instrumentum deficiens respectu principalis agentis. Movetur autem mens prophetae non solum ad aliquid apprehendendum, sed etiam ad aliquid loquendum vel ad aliquid faciendum, et quandoque quidem ad omnia tria simul, quandoque autem ad duo horum, quandoque vero ad unum tantum. Et quodlibet horum contingit esse cum aliquo cognitionis defectu. Nam cum mens prophetae movetur ad aliquid aestimandum vel apprehendendum, quandoque quidem inducitur ad hoc quod solum apprehendat rem illam, quandoque autem ulterius ad hoc quod cognoscat haec sibi esse divinitus revelata. Similiter etiam quandoque movetur mens prophetae ad aliquid loquendum, ita quod intelligat id quod per haec verba spiritus sanctus intendit, sicut David, qui dicebat, II Reg. XXIII, spiritus domini locutus est per me, quandoque autem ille cuius mens movetur ad aliqua verba depromenda, non intelligit quid spiritus sanctus per haec verba intendat, sicut patet de Caipha, Ioan. XI. Similiter etiam cum spiritus sanctus movet mentem alicuius ad aliquid faciendum quandoque quidem intelligit quid hoc significet, sicut patet de Ieremia, qui abscondit lumbare in Euphraten, ut habetur Ierem. XIII, quandoque vero non intelligunt, sicut milites dividentes vestimenta Christi non intelligebant quid significaret. Cum ergo aliquis cognoscit se moveri a spiritu sancto ad aliquid aestimandum, vel significandum verbo vel facto, hoc proprie ad prophetiam pertinet. Cum autem movetur, sed non cognoscit, non est perfecta prophetia, sed quidam instinctus propheticus. Sciendum tamen quod, quia mens prophetae est instrumentum deficiens, sicut dictum est et veri prophetae non omnia cognoscunt quae in eorum visis aut verbis aut etiam factis spiritus sanctus intendit.
IIª-IIae, q. 173 a. 4 ad arg.
Et per hoc patet responsio ad obiecta. Nam primae rationes loquuntur de veris prophetis, quorum mens divinitus illustratur perfecte.