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Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

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Summe der Theologie

Siebenter Artikel. Das beschauliche Betrachten ist von Ergötzen begleitet.

a) Dies kann nicht statthaben. Denn: I. Das beschauliche Leben hat seinen Sitz vornehmlich in der Vernunft, während das Ergötzen zum Begehren gehört. II. Jeder Kampf hindert das Ergötzen. Gregor aber schreibt (14. in Ezech.): „Wenn die Seele sich anstrengt, Gott zu betrachten, ist sie wie in einem Kampfe; — manchmal ist sie obenauf, weil sie in ihrem Erkennen und Empfinden etwas vom unbeschränkten Lichte kostet; und manchmal sinkt sie in die Tiefe, weil sie des süßen Geschmackes ermangelt.“ Also ist das beschauliche Betrachten nicht von Ergötzen begleitet. III. Das Ergötzen folgt der vollendeten Wirksamkeit. (10 Ethic. 4.) Die beschauliche Betrachtung aber in diesem Leben ist unvollendet, nach 1. Kor. 13.: „Wir sehen jetzt wie in Rätseln und wie im Spiegel.“ Also ist da kein Ergötzen. IV. Die körperliche Verletzung hindert das Ergötzen. Das beschauliche Betrachten aber hat körperliche Verletzung zur Folge, nach Gen. 32., wonach Jakob, als er den Herrn „von Angesicht zu Angesicht“ gesehen hatte, hinkte. Also. Auf der anderen Seite „hat der Verkehr mit der Weisheit keine Bitterkeit, sondern Freude und Jubel.“ Sap. 8. „Das beschauliche Leben aber ist eine große Süßigkeit,“ sagt Gregor (I. c.).

b) Ich antworte, die beschauliche Betrachtung sei 1. etwas Ergötzliches als Thätigkeit der Vernunft, wie sie ihrer Natur nach dieser zukommt; wie ja immer jemandem die Thätigkeit, welche seinem Zustande oder der Natur seines Vermögens entspricht, angenehm ist. Das Wissen aber zumal „erstreben alle Menschen ihrer ganzen Natur gemäß“ (1 Metaph.) und sonach ergötzen sie sich im höchsten Grade an der Erkenntnis der Wahrheit. Natürlich wird dann dieses Ergötzen für jenen noch größer, der den Zustand der Weisheit oder Wissenschaft besitzt; denn er betrachtet ohne Schwierigkeiten. Das beschauliche betrachten wird 2. ergötzlich auf Grund seines Gegenstandes, insoweit nämlich jemand den geliebten Gegenstand betrachtet; wie ja dies auch beim körperlichen Sehen der Fall ist. Da also das beschauliche Leben in erster Linie besteht in der Betrachtung Gottes, wozu die heilige Liebe hinbewegt, so ist auch auf Grund des Gegenstandes das beschauliche Leben von Ergötzen begleitet. Nach beiden Seiten hin zudem überragt dieses Ergötzen alles menschliche Ergötzen. Denn die geistige Freude steht voran der sinnlichen, fleischlichen (I., II. Kap. 31, Art. 5); und die Liebe selber, womit Gott geliebt wird, ist über alle andere Liebe. Deshalb heißt es Ps. 33.: „Schmecket und sehet, wie süß der Herr ist.“

c) I. Das beschauliche Leben ist zwar dem Wesen nach in der Vernunft; hat aber sein Princip d. h. seinen bewegenden Anstoß im Willen, da man durch die Liebe zur Betrachtung getrieben wird. Und ebenso ist seine Vollendung im Willen, also im Ergötzen am Schauen des geliebten Gegenstandes. „Denn wenn jemand den, welchen er liebt, sieht; entglüht noch mehr seine Liebe,“ sagt Gregor (l. c.); und das ist die letzte Vollendung des beschaulichen Lebens, daß die göttliche Wahrheit nicht nur gesehen, sondern geliebt wird. II. Der Kampf, welcher aus dem Gegensatze entspringt, hindert das Ergötzen. Denn es ergötzt sich jemand nicht an der Sache, gegen die er ankämpft, sondern an jener, für die er kämpft; und „je größer die Gefahr im Kampfe gewesen, desto größer ist die Freude im Triumphe,“ sagt Augustin. (8. Conf. cap. 3.) Nun ist im beschaulichen Betrachten kein Kampf auf Grund eines Gegensatzes, sondern wegen des Mangels und der Ohnmacht unserer Vernunft; denn „der Körper, welcher vergeht, beschwert die Seele und die irdische Behausung drückt nieder den Sinn, der Vieles denkt.“ Und daher kommt es, daß der Mensch, wenn er einmal zur Betrachtung der Wahrheit kommt, er selbe glühender liebt und mehr haßt den eigenen Mangel und das Gewicht des eigenen Verderbens, so daß Paulus sagt (Röm. 7.): „Ich unglückseliger Mensch; wer wird mich befreien vom Körper dieses Todes?“ und Gregor (l.

c): „Wenn Gott bereits durch die Sehnsucht und die Vernunft gekannt wird, dorrt aus in uns alle Freude des Fleisches.“ III. Mit Bezug auf das Schauen und Ergötzen im Himmel, wovon Ps. 35. es heißt: „Mit Strömen von Wonne wirft Du uns tränken,“ ist das Schauen und Ergötzen auf Erden unvollkommen. Aber im Vergleich zum Irdischen ist die Betrachtung göttlicher Dinge wonnevoller und ergötzlicher wie alles andere irdische Ergötzen, so daß Aristoteles (1. de partib. animal. 5.) sagt: „Wir wissen wenig von jenen göttlichen (rein geistigen) Dingen; aber so wenig uns davon zu erkennen gegeben ist, wegen der Höhe des Gegenstandes bereitet diese Erkenntnis mehr Wonne wie Alles bei uns auf der Erde.“ Deshalb sagt Gregor (sup. Ezech. l. c.): „Sehr große Süßigkeit ist das beschauliche Leben; es hebt die Seele über sich selbst, schließt auf das Himmlische, öffnet die Augen des Geistes.“ IV. Jakob hinkte; denn „notwendig muß die Weltliebe in jenem geschwächt werden, der da erstarkt in der Liebe Gottes … Deshalb bleibt, nachdem wir die Süßigkeit Gottes erkannt haben, ein Fuß gesund in uns und der andere hinkt; denn wer mit einem Fuße hinkt, muß sich auf den andere stützen,“ sagt Gregor (I. c.).

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Summa theologiae

Articulus 7

IIª-IIae, q. 180 a. 7 arg. 1

Ad septimum sic proceditur. Videtur quod contemplatio delectationem non habeat. Delectatio enim ad vim appetitivam pertinet. Sed contemplatio principaliter consistit in intellectu. Ergo videtur quod delectatio non pertineat ad contemplationem.

IIª-IIae, q. 180 a. 7 arg. 2

Praeterea, omnis contentio et omne certamen impedit delectationem. Sed in contemplatione est contentio et certamen, dicit enim Gregorius, super Ezech., quod anima, cum contemplari Deum nititur, velut in quodam certamine posita, modo quasi exsuperat, quia intelligendo et sentiendo, de incircumscripto lumine aliquid degustat, modo succumbit, quia degustando iterum deficit. Ergo vita contemplativa non habet delectationem.

IIª-IIae, q. 180 a. 7 arg. 3

Praeterea, delectatio sequitur operationem perfectam, ut dicitur in X Ethic. Sed contemplatio viae est imperfecta, secundum illud I ad Cor. XIII, videmus nunc per speculum in aenigmate. Ergo videtur quod vita contemplativa delectationem non habeat.

IIª-IIae, q. 180 a. 7 arg. 4

Praeterea, laesio corporalis delectationem impedit. Sed contemplatio inducit laesionem corporalem, unde Gen. XXXII dicitur quod Iacob, postquam dixerat, vidi dominum facie ad faciem, claudicabat pede, eo quod tetigerit nervum femoris eius et obstupuerit. Ergo videtur quod in vita contemplativa non sit delectatio.

IIª-IIae, q. 180 a. 7 s. c.

Sed contra est quod de contemplatione sapientiae dicitur, Sap. VIII, non habet amaritudinem conversatio illius, nec taedium convictus eius, sed laetitiam et gaudium. Et Gregorius dicit, super Ezech., quod contemplativa vita amabilis valde dulcedo est.

IIª-IIae, q. 180 a. 7 co.

Respondeo dicendum quod aliqua contemplatio potest esse delectabilis dupliciter. Uno modo, ratione ipsius operationis, quia unicuique delectabilis est operatio sibi conveniens secundum propriam naturam vel habitum. Contemplatio autem veritatis competit homini secundum suam naturam, prout est animal rationale. Ex quo contingit quod omnes homines ex natura scire desiderant, et per consequens in cognitione veritatis delectantur. Et adhuc magis fit hoc delectabile habenti habitum sapientiae et scientiae, ex quo accidit quod sine difficultate aliquis contemplatur. Alio modo contemplatio redditur delectabilis ex parte obiecti, inquantum scilicet aliquis rem amatam contemplatur, sicut etiam accidit in visione corporali quod delectabilis redditur non solum ex eo quod ipsum videre est delectabile, sed ex eo etiam quod videt quis personam amatam. Quia ergo vita contemplativa praecipue consistit in contemplatione Dei, ad quam movet caritas, ut dictum est; inde est quod in vita contemplativa non solum est delectatio ratione ipsius contemplationis, sed ratione ipsius divini amoris. Et quantum ad utrumque eius delectatio omnem delectationem humanam excedit. Nam et delectatio spiritualis potior est quam carnalis, ut supra habitum est, cum de passionibus ageretur, et ipse amor quo ex caritate Deus diligitur, omnem amorem excedit. Unde et in Psalmo dicitur, gustate, et videte quoniam suavis est dominus.

IIª-IIae, q. 180 a. 7 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod vita contemplativa, licet essentialiter consistat in intellectu, principium tamen habet in affectu, inquantum videlicet aliquis ex caritate ad Dei contemplationem incitatur. Et quia finis respondet principio inde est quod etiam terminus et finis contemplativae vitae habetur in affectu, dum scilicet aliquis in visione rei amatae delectatur, et ipsa delectatio rei visae amplius excitat amorem. Unde Gregorius dicit, super Ezech., quod cum quis ipsum quem amat viderit, in amorem ipsius amplius ignescit. Et haec est ultima perfectio contemplativae vitae, ut scilicet non solum divina veritas videatur, sed etiam ut ametur.

IIª-IIae, q. 180 a. 7 ad 2

Ad secundum dicendum quod contentio vel certamen quod provenit ex contrarietate exterioris rei, impedit illius rei delectationem, non enim aliquis delectatur in re contra quam pugnat. Sed in re pro qua quis pugnat, cum eam homo adeptus fuerit, ceteris paribus, magis in ea delectatur, sicut Augustinus dicit, in VIII Confess., quod quanto fuit maius periculum in praelio, tanto maius est gaudium in triumpho. Non est autem in contemplatione contentio et certamen ex contrarietate veritatis quam contemplamur, sed ex defectu nostri intellectus, et ex corruptibili corpore, quod nos ad inferiora retrahit, secundum illud Sap. IX, corpus, quod corrumpitur, aggravat animam, et deprimit terrena inhabitatio sensum multa cogitantem. Et inde est quod quando homo pertingit ad contemplationem veritatis, ardentius eam amat, sed magis odit proprium defectum a gravitate corruptibilis corporis, ut dicat cum apostolo, infelix ego homo. Quis me liberabit de corpore mortis huius? Unde et Gregorius dicit, super Ezech., cum Deus iam per desiderium et intellectum cognoscitur, omnem voluptatem carnis arefacit.

IIª-IIae, q. 180 a. 7 ad 3

Ad tertium dicendum quod contemplatio Dei in hac vita imperfecta est respectu contemplationis patriae, et similiter delectatio contemplationis viae est imperfecta respectu delectationis contemplationis patriae, de qua dicitur in Psalmo, de torrente voluptatis tuae potabis eos. Sed contemplatio divinorum quae habetur in via, etsi sit imperfecta, est tamen delectabilior omni alia contemplatione quantumcumque perfecta, propter excellentiam rei contemplatae. Unde philosophus dicit, in I de partibus Animal., accidit circa illas honorabiles existentes et divinas substantias minores nobis existere theorias. Sed etsi secundum modicum attingamus eas, tamen, propter honorabilitatem cognoscendi, delectabilius aliquid habent quam quae apud nos omnia. Et hoc est etiam quod Gregorius dicit, super Ezech., contemplativa vita amabilis valde dulcedo est, quae super semetipsam animam rapit, caelestia aperit, spiritualia mentis oculis patefacit.

IIª-IIae, q. 180 a. 7 ad 4

Ad quartum dicendum quod Iacob post contemplationem uno pede claudicabat, quia necesse est ut, debilitato amore saeculi, convalescat aliquis ad amorem Dei, ut Gregorius dicit, super Ezech., et ideo, post agnitionem suavitatis Dei, unus in nobis sanus pes remanet, atque alius claudicat. Omnis enim qui uno pede claudicat, solum illi pedi innititur quem sanum habet.

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