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Summe der Theologie
Dritter Artikel. Das Verhältnis des beschaulichen Bebens zum thätigen in ein und derselben Person.
a) Das thätige Leben ist ein Hindernis für das beschauliche. Denn: I. Zum beschaulichen Leben ist eine gewisse Muße und Ruhe erfordert, wogegen das thätige mit Unruhe verknüpft ist. II. Zum beschaulichen Leben ist notwendig die Klarheit des Schauens, welche vom thätigen gehindert wird; „sieht ja dieses minder,“ wie Gregor sagt, Lias Auge war blöde. III. Das beschauliche Leben beschäftigt sich nur mit Einem; das thätige wird verwirrt durch sehr viele Dinge. (Luk. 10.) Also ist da ein Gegensatz vorhanden. Auf der anderen Seite sagt Gregor (6. moral. 17.): „Wer danach strebt, die feste Burg der Beschaulichkeit zu halten; der übe sich zuerst auf dem Felde des thätigen Lebens in guten Werken.“
b) Ich antworte, wird das thätige Leben betrachtet mit Rücksicht gerade auf das thatsächliche Arbeiten und Thätigsein, so hindere es offenbar das beschauliche Leben. Denn es kann jemand nicht zugleich nach außen hin thätig sein und der inneren ruhigen Beschauung pflegen. Wird aber das thätige Leben betrachtet mit Rücksicht darauf, daß es die innerlichen Leidenschaften ordnet und regelt, so ist es förderlich für das beschauliche Leben, da dieses durch solche Leidenschaften gestört wird. Deshalb sagt Gregor (I. c.): „Wenn jemand danach sich sehnt, die feste Burg der Beschaulichkeit zu halten, der übe sich zuerst auf dem Felde der guten Werke; daß er genau wisse, ob er dem Nächsten kein Unrecht thut, ob er das vom Nächsten ihm angethaene Unrecht mit Gleichmut trägt, ob bei zeitlichem Glücke seine Seele sich nicht in eitle Freude auflöse oder bei zeitlichem Verluste in zu tiefe Trauer sinke; dann aber solle er wohl erwägen, daß, wenn er zu sich selbst zurückkehrt, um Geistiges bei sich zu durchforschen, er keineswegs die Schatten körperlicher Dinge mit sich ziehe und zugleich die mit ihm eingezogen sind mit der Hand kluger Vorsicht abwische.“ Da also durch die Leidenschaften Phantasiebilder hervorgerufen werden, welche das Schauen des Geistes hindern, deshalb trägt das thätige Leben nach dieser Seite hin, insoweit es die inneren Leidenschaften beruhigt, zum Frieden des beschaulichen bei.
c) Damit beantwortet; denn alle diese Einwürfe beziehen sich auf die thatsächliche Thätigkeit als solche, auf die wirkliche Beschäftigung mit der Außenwelt; nicht aber auf die Wirkung, die da ist: Beruhigung der Leidenschaften.
Edition
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Summa theologiae
Articulus 3
IIª-IIae, q. 182 a. 3 arg. 1
Ad tertium sic proceditur. Videtur quod vita contemplativa impediatur per activam. Ad vitam enim contemplativam necessaria est quaedam vacatio mentis, secundum illud Psalmi, vacate, et videte quoniam ego sum Deus. Sed vita activa habet inquietudinem, secundum illud Luc. X, Martha, Martha, sollicita es et turbaris erga plurima. Ergo vita activa contemplativam impedit.
IIª-IIae, q. 182 a. 3 arg. 2
Praeterea, ad vitam contemplativam requiritur claritas visionis. Sed vita activa impedit visionis claritatem, dicit enim Gregorius, super Ezech., quod lippa est et fecunda, quia, dum occupatur in opere, minus videt. Ergo vita activa impedit contemplativam.
IIª-IIae, q. 182 a. 3 arg. 3
Praeterea, unum contrariorum impeditur per aliud. Sed vita activa et contemplativa videntur contrarietatem habere ad invicem, quia vita activa occupatur circa plurima, vita autem contemplativa insistit ad contemplandum unum, unde et ex opposito dividuntur. Ergo videtur quod vita contemplativa impediatur per activam.
IIª-IIae, q. 182 a. 3 s. c.
Sed contra est quod Gregorius dicit, in VI Moral., qui contemplationis arcem tenere desiderant, prius se in campo per exercitium operis probent.
IIª-IIae, q. 182 a. 3 co.
Respondeo dicendum quod vita activa potest considerari quantum ad duo. Uno modo, quantum ad ipsum studium et exercitium exteriorum actionum. Et sic manifestum est quod vita activa impedit contemplativam, inquantum impossibile est quod aliquis simul occupetur circa exteriores actiones, et divinae contemplationi vacet. Alio modo potest considerari vita activa quantum ad hoc quod interiores animae passiones componit et ordinat. Et quantum ad hoc, vita activa adiuvat ad contemplationem, quae impeditur per inordinationem interiorum passionum. Unde Gregorius dicit, in VI Moral., cum contemplationis arcem aliqui tenere desiderant, prius se in campo per exercitium operis probent, ut sollicite sciant si nulla iam mala proximis irrogant, si irrogata a proximis aequanimiter portant, si obiectis bonis temporalibus nequaquam mens laetitia solvitur, si subtractis non nimio maerore sauciantur. Ac deinde perpendant si, cum ad semetipsos introrsus redeunt, in eo quod spiritualia rimantur, nequaquam secum rerum corporalium umbras trahunt, vel fortasse tractas manu discretionis abigunt. Ex hoc ergo exercitium vitae activae confert ad contemplativam, quod quietat interiores passiones, ex quibus phantasmata proveniunt, per quae contemplatio impeditur.
IIª-IIae, q. 182 a. 3 ad arg.
Et per hoc patet responsio ad obiecta. Nam rationes illae procedunt quantum ad ipsam occupationem exteriorum actuum, non autem quantum ad effectum, qui est moderatio passionum.