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Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

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Summe der Theologie

Zweiter Artikel. In der Kirche ziemt sich eine gewisse Verschiedenheit der Ämter oder Stände.

a) Dies ziemt sich nicht. Denn: I. Die Verschiedenheit widerstrebt der Einheit. Die Gläubigen Christi aber sind zur Einheit berufen, nach Joh. 17.: „Daß sie eins seien, wie auch wir eins sind.“ II. Die Natur bewirkt nicht durch mehrere Mittel was sie durch ein einziges vermag. Die Wirksamkeit der Gnade ist aber noch weit geordneter. Also ist es bei weitem geziemender, daß Alles, was dem Bereiche der Gnade angehört, durch die nämlichen Menschen geschehe. Und so bedarf es keiner verschiedenen Ämter und Stände. III. Das Wohl der Kirche besteht im Frieden, nach Ps. 147.: „Zu deinen Grenzen hat er den Frieden gemacht;“ und 2. Kor. ult.: „Haltet Frieden; und der Gott des Friedens wird mit euch sein.“ Die Verschiedenheit der Ämter und Stände aber stört diesen Frieden, während Ähnlichkeit ihn verursacht, nach Ekkli. 13.: „Jedes Tierchen liebt das ihm ähnliche,“ und 5 Polit. 4. heißt es: „Ein kleiner Unterschied verursacht manchmal großen Streit in einer Stadt.“ Auf der anderen Seite sagt der Ps. 40. zum Lobe der Kirche: „Umkleidet mit Mannigfaltigkeit,“ wozu Cassiodor bemerkt: „Mit der Lehre der Apostel, dem Bekenntnisse der Märtyrer, der Reinheit der Jungfrauen, dem Wehklagen der Büßer wird die Königin geschmückt, d. h. die Kirche.“

b) Ich antworte, die Verschiedenheit der Ämter und Stände in der Kirche habe zu Dreifachem Beziehung: 1. Zur Vollkommenheit der Kirche selbst. Denn wie im Bereiche der Natur die Vollendung, welche in Gott durchaus einfach und gleichförmig ist, im All der Kreaturen nur gemäß einer großen Vielheit und rücksichtlich der einzelnen Kreatur mit Mangelhaftigkeit gefunden werden kann; so fließt auch die Vollendung der Gnade, die im Haupte, in Christo, in größter Einheit gefunden wird, gemäß einer gewissen Vielheit auf die Glieder über, damit der Leib der Kirche als ein Ganzes vollendet sei. Und dies drückt Paulus (Ephes. 4.) mit den Worten aus: „Er machte einige zu Aposteln, andere zu Propheten, andere zu Evangelisten, wieder andere zu Hirten und Lehrern wegen der Vollendung der Heiligen.“ 2. Zur Ausführung der notwendigen Thätigkeiten. Denn es ist erforderlich, daß für die verschiedenen Thätigkeiten verschiedene Menschen aufgestellt werden, damit diese Thätigkeiten schneller, ohne Störung und ohne Verwirrung vor sich gehen. Und dies drückt Paulus mit den Worten aus (Röm. 12.): „Wie wir im einen Körper viele Glieder haben; nicht aber jedem Gliede die nämliche Thätigkeit gegeben ist; so sind viele ein Körper in Christo.“ 3. Zur Würde und Schönheit der Kirche, welche in einer gewissen Ordnung besteht. Danach heißt es 3. Kön. 10.: „Als die Könign von Saba sah alle Weisheit Salomos und die Wohnungen der Diener und die Ordnung im Dienen, war sie außer sich vor Staunen;“ und 2. Tim. 2. „In einem großen Hause sind nicht nur goldene und silberne Gefäße, sondern auch hölzerne und thönerne.“

c) I. Die Verschiedenheit der Ämter und Stände hindert nicht die Einheit der Kirche, welche vollendet wird durch die Einheit des Glaubens und der Liebe und der gegenseitigen Dienstleistungen, nach Ephes.4.: „Aus Ihm ist der ganze Körper ein Ganzes (durch den Glauben) und innig Verbundenes (durch die Liebe) durch die Gelenke der Dienstleistungen (wodurch einer dem anderen dient). II. Die Natur engt auch nicht umgekehrt in eins zusammen, wozu Vieles erfordert wird; wie Paulus sagt (1. Kor. 12.): „Wenn Alles Auge wäre, wo dann das Gehör?“ Und so mußten auch in der Kirche verschiedene Ämter wie Glieder an einem Leibe sein. III. Wie im natürlichen Körper der Geist die verschiedenen Glieder friedlich zusammenhält, so hält der Geist Christi die verschiedenen Glieder der Kirche friedlich zusammen, was der Apostel andeutet mit den Worten (Ephes. 4.): „Bekümmert, die Einheit des Geistes zu wahren im Bande des Friedens.“ Von dieser Einheit reißt sich jener los, der nur die eigene Genugthuung und den eigenen Vorteil sucht; wie dies auch ähnlich im Staate der Fall ist. Die Verschiedenheit der Ämter trägt vielmehr zum Frieden bei; denn so sorgen mehrere gemeinsam für das öffentliche Beste: „Gott hat uns zu einander gefügt,“ heißt es 1. Kor. 12., „daß keine Spaltung sei im Körper, sondern die Glieder wechselseitig umeinander Sorge tragen.“

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Summa theologiae

Articulus 2

IIª-IIae, q. 183 a. 2 arg. 1

Ad secundum sic proceditur. Videtur quod in Ecclesia non debeat esse diversitas officiorum vel statuum. Diversitas enim unitati repugnat. Sed fideles Christi ad unitatem vocantur, secundum illud Ioan. XVII, ut sint unum in nobis, sicut et nos unum sumus. Ergo in Ecclesia non debet esse diversitas officiorum vel statuum.

IIª-IIae, q. 183 a. 2 arg. 2

Praeterea, natura non facit per multa quod potest per unum facere. Sed operatio gratiae est multo ordinatior quam operatio naturae. Ergo convenientius esset quod ea quae pertinent ad actus gratiae, per eosdem homines administrarentur, ita ut non esset in Ecclesia diversitas officiorum et statuum.

IIª-IIae, q. 183 a. 2 arg. 3

Praeterea, bonum Ecclesiae maxime videtur in pace consistere, secundum illud Psalmi, qui posuit fines tuos pacem. Et II ad Cor. ult. dicitur, pacem habete, et Deus pacis erit vobiscum. Sed diversitas est impeditiva pacis, quam similitudo causare videtur, secundum illud Eccli. XIII, omne animal diligit simile sibi. Et philosophus dicit, in VII Polit., quod modica differentia facit in civitate dissidium. Ergo videtur quod non oporteat in Ecclesia esse diversitatem statuum et officiorum.

IIª-IIae, q. 183 a. 2 s. c.

Sed contra est quod in Psalmo in laudem Ecclesiae dicitur quod est circumamicta varietate, ubi dicit Glossa quod doctrina apostolorum, et confessione martyrum, et puritate virginum et lamento poenitentium, ornatur regina, idest Ecclesia.

IIª-IIae, q. 183 a. 2 co.

Respondeo dicendum quod diversitas statuum et officiorum in Ecclesia ad tria pertinet. Primo quidem, ad perfectionem ipsius Ecclesiae. Sicut enim in rerum naturalium ordine perfectio, quae in Deo simpliciter et uniformiter invenitur, in universitate creaturarum inveniri non potuit nisi difformiter et multipliciter ita etiam plenitudo gratiae, quae in Christo sicut in capite adunatur, ad membra eius diversimode redundat, ad hoc quod corpus Ecclesiae sit perfectum. Et hoc est quod apostolus dicit, ad Ephes. IV, ipse dedit quosdam quidem apostolos, quosdam autem prophetas, alios vero Evangelistas, alios autem pastores et doctores, ad consummationem sanctorum. Secundo autem pertinet ad necessitatem actionum quae sunt in Ecclesia necessariae. Oportet autem ad diversas actiones diversos homines deputari, ad hoc quod expeditius et sine confusione omnia peragantur. Et hoc est quod apostolus dicit, Rom. XII, sicut in uno corpore multa membra habemus, omnia autem membra non eundem actum habent, ita multi unum corpus sumus in Christo. Tertio hoc pertinet ad dignitatem et pulchritudinem Ecclesiae, quae in quodam ordine consistit. Unde dicitur III Reg. X, quod videns regina Saba omnem sapientiam Salomonis, et habitacula servorum et ordines ministrantium, non habebat ultra spiritum. Unde et apostolus dicit, II ad Tim. II, quod in magna domo non solum sunt vasa aurea et argentea, sed et lignea et fictilia.

IIª-IIae, q. 183 a. 2 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod diversitas statuum et officiorum non impedit Ecclesiae unitatem, quae perficitur per unitatem fidei et caritatis et mutuae subministrationis, secundum illud apostoli, ad Ephes. IV, ex quo totum corpus est compactum, scilicet per fidem, et connexum, scilicet per caritatem, per omnem iuncturam subministrationis, dum scilicet unus alii servit.

IIª-IIae, q. 183 a. 2 ad 2

Ad secundum dicendum quod sicut natura non facit per multa quod potest facere per unum, ita etiam non coarctat in unum id ad quod multa requiruntur, secundum illud apostoli, I ad Cor. XII, si totum corpus oculus, ubi auditus? Unde et in Ecclesia, quae est corpus Christi, oportuit membra diversificari secundum diversa officia, status et gradus.

IIª-IIae, q. 183 a. 2 ad 3

Ad tertium dicendum quod sicut in corpore naturali membra diversa continentur in unitate per virtutem spiritus vivificantis quo abscedente membra corporis separantur; ita etiam in corpore Ecclesiae conservatur pax diversorum membrorum virtute spiritus sancti, qui corpus Ecclesiae vivificat, ut habetur Ioan. VI. Unde apostolus dicit, Ephes. IV, solliciti servare unitatem spiritus in vinculo pacis. Discedit autem aliquis ab hac unitate spiritus dum quaerit quae sibi sunt propria, sicut etiam in terrena civitate pax tollitur ex hoc quod cives singuli quae sua sunt quaerunt. Alioquin, per officiorum et statuum distinctionem tam mentis quam in civitate terrena magis pax conservatur, inquantum per haec plures sunt qui communicant actibus publicis. Unde et apostolus dicit, I ad Cor. XII, quod Deus sic temperavit ut non sit schisma in corpore, sed pro invicem sollicita sint membra.

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