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Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

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Summe der Theologie

Achter Artikel. Die Ordensleute als Bischöfe und ihr Verhältnis zur Ordensregel.

a) Die zu Bischöfen ernannten Ordensleute sind nicht gehalten, die Ordensregel zu beobachten. Denn: I. 18 Qq. 1. cap. Statutum wird gesagt: „Die kanonische Erwählung zum Bischofe löst vom Joche der klösterlichen Regel; und es macht aus dem Mönche einen Bischof die heilige Weihe.“ II. Wer zu etwas Höherem hinaufsteigt, ist nicht mehr gehalten, das Niedrigere zu halten; wie die Profeß im Orden die Verpflichtung löst gegenüber den in der Welt gemachten Gelübden. Der Bischofsstand aber ist höher wie der Ordensstand. Also. III. Die Ordensleute sind zumal zum Gehorsam verpflichtet und zur heiligen Armut. Weder aber zum Gehorsam gegenüber den Ordensoberen sind die zu Bischöfen ernannten Ordensleute gehalten noch zum Verzichte auf das Eigentum, nach 18 Qq. 1. cap. Statutum: „Derjenige, den die heilige Weihe zum Bischofe macht, nachdem er Mönch gewesen war, kann als berechtigter Erbe das väterliche Gut beanspruchen;“ und ebenso haben sie aus päpstlicher Bewilligung die Vollmacht, Testamente zu machen. Auf der anderen Seite heißt es Decret. 16 Qq. 1, 2.: „Die Mönche, welche man zur bischöflichen Würde erhebt, sollen nach unserer Anordnung von ihrem früheren Stande nicht abweichen.“

b) Ich antworte, der Ordensstand sei wie der Weg zur Vollkommenheit; der Bischofsstand aber wie ein Lehrstuhl der Vollkommenheit. Der Ordensstand also steht im nämlichen Verhältnisse zum Bischofsstande, wie der Schüler zum Lehrer, wie die Vorbereitung zur Vollendung. Nur aber was von der Vorbereitung im Widersprüche zur Vollendung steht, fällt beim Eintreten dieser letzteren fort; und der Schüler verliert, wenn er Lehrer wird, nur seine Eigenschaft als Hörer; nicht aber das, was er gelernt hat und nun weiß. Was also im Ordensstande zum Schutze und zur Behütung der Vollkommenheit dient, wie die Enthaltsamkeit, die Armut; dazu bleibt der Ordensmann auch als Bischof verpflichtet und dementsprechend auch dazu daß er das Ordenskleid trägt als das äußere Zeichen dieser Verpflichtung. Was aber im Ordensstande den bischöflichen Pflichten entgegen ist wie die Einsamkeit, das Schweigen und dergleichen Regeln; dazu ist ein solcher Bischof nicht mehr verpflichtet. In Dingen, die weder zum Einen noch zum Anderen gehören, die also an sich die bischöfliche Amtswaltung nicht hindern, aber sie vielleicht in etwa erschweren, kann ein solcher Bischof um Dispens bitten beim Ordensoberen; wie ja dergleichen Dispensen auch sonst gegeben werden.

c) I. In dem, was für die bischöfliche Amtswaltung ein Hindernis wäre, ist der betreffende Bischof vom Joche der Ordensregel gelöst. II. Die in der Welt abgelegten Gelübde verhalten sich zu den Ordensgelübden, wie das Besondere oder Beschränkte zum Allgemeinen oder Unbeschränkten; sind also, wenn die Ordensgelübde eintreten, etwas Überflüssiges. Die Ordensgelübde aber verhalten sich zur bischöflichen Würde wie die Vorbereitung zur Vollendung. III. Es ist dies etwas Nebensächliches, Äußerliches, daß die Ordensbischöfe nicht mehr ihren Ordensoberen zu gehorchen brauchen, wie ja auch diese letzteren thatsächlich nicht gehorchen; sie haben eben keinen Oberen. Die Verpflichtung bleibt aber der Kraft nach, so daß, wenn rechtmäßigerweise ihnen ein Oberer vorgesetzt würde, sie auch thatsächlich gehorchen müßten, gemäß den Ordensregeln. Ein Eigentum aber dürfen sie in keiner Weise haben. Denn das väterliche Erbe beanspruchen sie als nicht ihnen, sondern als ihrer Kirche zugehörig. Deshalb heißt es I. c. weiter: „Nachdem er als Bischof für den Altar geweiht worden ist, von dem er den Titel und den Stand hat, soll nach den heiligen Kanones was er erwerben kann dem Altare wiedererstattet werden.“ Ein Testament darf er gleichermaßen nicht machen. Denn nur die Verwaltung der kirchlichen Güter wird ihm übertragen; diese aber endet mit dem Tode, während mit dem Tode das Testament erst zu gelten beginnt. (Hebr. 9.) Bewilligt jedoch der Papst es, daß er ein Testament macht, so ist dies nicht dahin zu verstehen, als ob er über etwas ihm Zugehöriges verfügte; sondern kraft Apostolischer Autorität ist die Gewalt seiner Amtsführung dahin erweitert worden, daß seine Bestimmung noch Geltung haben soll nach seinem Tode.

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Summa theologiae

Articulus 8

IIª-IIae, q. 185 a. 8 arg. 1

Ad octavum sic proceditur. Videtur quod religiosi qui promoventur in episcopos, non teneantur ad observantias regulares. Dicitur enim XVIII, qu. I, quod monachum canonica electio a iugo regulae monasticae professionis absolvit, et sacra ordinatio de monacho episcopum facit. Sed observantiae regulares pertinent ad iugum regulae. Ergo religiosi qui in episcopum assumuntur, non tenentur ad observantias regulares.

IIª-IIae, q. 185 a. 8 arg. 2

Praeterea, ille qui ab inferiori ad superiorem gradum ascendit, non videtur teneri ad ea quae sunt inferioris gradus, sicut supra dictum est quod religiosus non tenetur ad observanda vota quae in saeculo fecit. Sed religiosus qui assumitur ad episcopatum, ascendit ad aliquid maius, ut supra habitum est. Ergo videtur quod non obligetur episcopus ad ea quae tenebatur observare in statu religionis.

IIª-IIae, q. 185 a. 8 arg. 3

Praeterea, maxime religiosi obligari videntur ad obedientiam, et ad hoc quod sine proprio vivant. Sed religiosi qui assumuntur ad episcopatum, non tenentur obedire praelatis suarum religionum, quia sunt eis superiores. Nec etiam videntur teneri ad paupertatem, quia, sicut in decreto supra inducto dicitur, quem sacra ordinatio de monacho episcopum facit, velut legitimus heres, paternam sibi hereditatem iure vindicandi potestatem habeat. Interdum etiam conceditur eis testamenta conficere. Ergo multo minus tenentur ad alias observantias regulares.

IIª-IIae, q. 185 a. 8 s. c.

Sed contra est quod dicitur in decretis, XVI, qu. I, de monachis qui diu morantes in monasteriis, si postea ad clericatus ordines pervenerint, statuimus non debere eos a priori proposito discedere.

IIª-IIae, q. 185 a. 8 co.

Respondeo dicendum quod, sicut supra dictum est, status religionis ad perfectionem pertinet quasi quaedam via in perfectionem tendendi, status autem episcopalis ad perfectionem pertinet tanquam quoddam perfectionis magisterium. Unde status religionis comparatur ad statum episcopalem sicut disciplina ad magisterium, et dispositio ad perfectionem. Dispositio autem non tollitur, perfectione adveniente, nisi forte quantum ad id in quo perfectioni repugnat; quantum autem ad id quod perfectioni congruit, magis confirmatur. Sicut discipulo, cum ad magisterium pervenerit, non congruit quod sit auditor, congruit tamen sibi quod legat et meditetur, etiam magis quam ante. Sic igitur dicendum est quod, si qua sunt in regularibus observantiis quae non impediant pontificale officium, sed magis valeant ad perfectionis custodiam, sicut est continentia, paupertas et alia huiusmodi, ad haec remanet religiosus, etiam factus episcopus, obligatus; et per consequens, ad portandum habitum suae religionis, qui est huius obligationis signum. Si qua vero sunt in observantiis regularibus quae officio pontificali repugnent, sicut est solitudo, silentium, et aliquae abstinentiae vel vigiliae graves, ex quibus impotens corpore redderetur ad exequendum pontificale officium, ad huiusmodi observanda non tenetur. In aliis tamen potest dispensatione uti, secundum quod requirit necessitas personae vel officii, vel conditio hominum cum quibus vivit, per modum quo etiam praelati religionum in talibus secum dispensant.

IIª-IIae, q. 185 a. 8 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod ille qui fit de monacho episcopus, absolvitur a iugo monasticae professionis, non quantum ad omnia, sed quantum ad illa quae officio pontificali repugnant, ut dictum est.

IIª-IIae, q. 185 a. 8 ad 2

Ad secundum dicendum quod vota saecularis vitae se habent ad vota religionis sicut particulare ad universale, ut supra habitum est. Sed vota religionis se habent ad pontificalem dignitatem sicut dispositio ad perfectionem. Particulare autem superfluit, habito universali, sed dispositio adhuc necessaria est, perfectione obtenta.

IIª-IIae, q. 185 a. 8 ad 3

Ad tertium dicendum quod hoc est per accidens quod episcopi religiosi obedire praelatis suarum religionum non tenentur, quia sibi subditi esse desierunt, sicut et ipsi praelati religionum. Manet tamen adhuc obligatio voti virtualiter, ita scilicet quod, si eis legitime aliquis praeficeretur, obedire tenerentur, inquantum tenentur obedire statutis regulae per modum praedictum, et suis superioribus, si quos habent. Proprium autem nullo modo habere possunt. Non enim hereditatem paternam vindicant quasi propriam, sed quasi Ecclesiae debitam. Unde ibidem subditur quod, postquam episcopus ordinatur, ad altare ad quod sanctificatur, quod acquirere potuit restituat. Testamentum autem nullo modo facere potest, quia sola dispensatio ei committitur rerum ecclesiasticarum, quae morte finitur, ex qua incipit testamentum valere, ut apostolus dicit, ad Heb. IX. Si tamen ex concessione Papae testamentum faciat, non intelligitur ex proprio facere testamentum, sed apostolica auctoritate intelligitur esse ampliata potestas suae dispensationis, ut eius dispensatio possit valere post mortem.

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