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Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

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Summe der Theologie

Siebenter Artikel. In Christo waren Gnaden zum Besten anderer, gratis datae.

a) Dem wird widersprochen. Denn: I. Wer die Gnade in aller Fülle hat, der bedarf es nicht, nach bestimmten, geteilten Richtungen hin an selbiger teilzunehmen. Christus aber hatte nach Joh. 1, 14. die Gnade in aller Fülle. Also waren in Ihm keine einzelnen Gnadengaben zum Besten anderer, die ja nur eine geteilte und gesonderte Mitteilung der Gnade bedeuten, nach 1. Kor. 12.: „Teilungen der Gnaden sind.“ II. Was geschuldet wird, ist keine Gnadengabe. Geschuldet aber war es Christo, daß Er überfloß in der Rede der Weisheit und der Wissenschaft, mächtig war im Wirken von Wundern etc.; was Alles zu den Gnaden gratis datae gehört. Denn Christus war „Gottes Kraft und Weisheit,“ nach 1. Kor. 1. III. Solche Gnaden haben als Bestimmung das Beste, den Nutzen der gläubigen, nach 1. Kor. 12.: „Jedem wird gegeben die Offenbarung des Geistes zum Nutzen.“ Dies gereicht aber nicht zum Nutzen, dessen man sich nicht bedient, nach Ekkli. 20.: „Verborgene Weisheit und ein vergrabener Schatz, welcher Nutzen ist in beiden?“ Wir lesen jedoch nicht, daß Christus sich aller solcher Gnaden, wie z. B. der Sprachengabe, bedient habe. Also hatte Er sie nicht alle. Auf der anderen Seite schreibt Augustin: „Wie im Haupte sind alle Sinne, so waren in Christo alle Gnaden“ (ad Dardanum ep. 287.).

b) Ich antworte; derartige Gnadengaben sind bestimmt zur Offenbarmachung des Glaubens und der geistigen Lehre. Denn wer lehrt muß Jenes besitzen, wodurch seine Lehre offenbar wird; sonst ist dieselbe unnütz. Nun ist der erste und hauptsächliche Lehrer des Glaubens Christus, nach Hebr. 2.: „Da durch den Herrn der Anfang gemacht worden war im Berichten, ist seine Lehre von denen, die Ihn gehört haben, bis zu uns hin bekräftigt worden; indem Gott sie bezeugte durch Zeichen und Wunder.“ Also waren alle derartige Gnadengaben zum Besten anderer in ausgezeichnetster Weise in Christo als dem ersten Lehrer des Glaubens.

c) I. Wie die heiligmachende Gnade sich bezieht auf die innerlichen und äußerlichen verdienstvollen Handlungen, so bezieht sich die zum Besten anderer verliehene Gnade, die gratia gratis data, auf einzelne äußere Akte, die bestimmt sind, den Glauben offenbar zu machen; wie also auf das Wirken von Wundern etc. Nach beiden Seiten hin hatte Christus die Fülle der Gnade. Denn insoweit seine Seele mit der Gottheit verbunden war, hatte sie in aller Fülle die wirksamste Kraft für alle diese Handlungen. Andere Heilige aber, die von Gott aus in Thätigkeit gesetzt werden, wie Werkzeuge, die mit Ihm nicht persönlich geeinigt sind, empfangen einzelne besondere Kräfte zur Vollbringung dieser oder jener Werke. II. „Gottes Kraft und Weisheit“ ist Christus als Gott. So aber empfängt Er nicht Gnade, sondern giebt deren. III. Die Apostel erhielten die Sprachengabe, weil sie zu allen Völkern gesandt wurden. Christus wollte persönlich nur inmitten eines einzigen Volkes predigen, nach Matth. 15.: „Ich bin nur gesandt zu den Schafen, die zu Grunde gingen vom Hause Israel,“ und nach Röm. 15.: „Ich sage, Christus sei der Beschneidung unterworfen gewesen.“ Christus also hatte nicht notwendig, in verschiedenen Sprachen zu reden. Es fehlte jedoch die Kenntnis der verschiedenen Sprachen nicht Ihm, der da die Geheimnisse der Herzen las, deren leere Zeichen nur die Worte sind. Auch nicht hatte Er diesen Zustand unnützerweise; wie ja auch jener nicht unnützerweise eine Fertigkeit hat, welcher sich derselben nicht bedient, wenn sich keine passende Gelegenheit bietet.

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Summa theologiae

Articulus 7

IIIª q. 7 a. 7 arg. 1

Ad septimum sic proceditur. Videtur quod in Christo non fuerint gratiae gratis datae. Ei enim qui habet aliquid secundum plenitudinem, non competit illud habere secundum participationem. Sed Christus habuit gratiam secundum plenitudinem, secundum illud Ioan. I, plenum gratiae et veritatis. Gratiae autem gratis datae videntur esse quaedam participationes divisim et particulariter diversis attributae, secundum illud I Cor. XII, divisiones gratiarum sunt. Ergo videtur quod in Christo non fuerint gratiae gratis datae.

IIIª q. 7 a. 7 arg. 2

Praeterea, quod debetur alicui, non videtur esse gratis ei datum. Sed debitum erat homini Christo quod sermone sapientiae et scientiae abundaret, et potens esset in virtutibus faciendis, et alia huiusmodi quae pertinent ad gratias gratis datas, cum ipse sit Dei virtus et Dei sapientia, ut dicitur I Cor. I. Ergo Christo non fuit conveniens habere gratias gratis datas.

IIIª q. 7 a. 7 arg. 3

Praeterea, gratiae gratis datae ordinantur ad utilitatem fidelium, secundum illud I Cor. XII, unicuique datur manifestatio spiritus ad utilitatem. Non autem videtur ad utilitatem pertinere habitus, aut quaecumque dispositio, si homo non utatur, secundum illud Eccli. XX, sapientia abscondita, et thesaurus invisus, quae utilitas in utrisque? Christus autem non legitur usus fuisse omnibus gratiis gratis datis, praesertim quantum ad genera linguarum. Non ergo in Christo fuerunt omnes gratiae gratis datae.

IIIª q. 7 a. 7 s. c.

Sed contra est quod Augustinus dicit, in epistola ad Dardanum, quod sicut in capite sunt omnes sensus, ita in Christo fuerunt omnes gratiae.

IIIª q. 7 a. 7 co.

Respondeo dicendum quod, sicut in secunda parte habitum est, gratiae gratis datae ordinantur ad fidei et spiritualis doctrinae manifestationem. Oportet autem eum qui docet, habere ea per quae sua doctrina manifestetur, aliter sua doctrina esset inutilis. Spiritualis autem doctrinae et fidei primus et principalis doctor est Christus, secundum illud Heb. II, cum initium accepisset enuntiari a domino, per eos qui audierunt in nos confirmata est, contestante Deo signis et prodigiis, et cetera. Unde manifestum est quod in Christo fuerunt excellentissime omnes gratiae gratis datae, sicut in primo et principali doctore fidei.

IIIª q. 7 a. 7 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod, sicut gratia gratum faciens ordinatur ad actus meritorios tam interiores quam exteriores, ita gratia gratis data ordinatur ad quosdam actus exteriores fidei manifestativos, sicut est operatio miraculorum, et alia huiusmodi. In utraque autem gratia Christus plenitudinem habuit, inquantum enim divinitati unita erat eius anima, plenam efficaciam habebat ad omnes praedictos actus perficiendos. Sed alii sancti, qui moventur a Deo sicut instrumenta non unita, sed separata particulariter efficaciam recipiunt ad hos vel illos actus perficiendos. Et ideo in aliis sanctis huiusmodi gratiae dividuntur, non autem in Christo.

IIIª q. 7 a. 7 ad 2

Ad secundum dicendum quod Christus dicitur Dei virtus et Dei sapientia, inquantum est aeternus Dei filius. Sic autem non competit sibi habere gratiam, sed potius esse gratiae largitorem. Competit autem sibi gratiam habere secundum humanam naturam.

IIIª q. 7 a. 7 ad 3

Ad tertium dicendum quod donum linguarum datum est apostolis quia mittebantur ad docendas omnes gentes. Christus autem in una sola Iudaeorum gente voluit personaliter praedicare, secundum quod ipse dicit, Matth. XV, non sum missus nisi ad oves quae perierunt domus Israel; et apostolus dicit, Rom. XV, dico Iesum Christum ministrum fuisse circumcisionis. Et ideo non oportuit quod loqueretur pluribus linguis. Nec tamen defuit ei omnium linguarum notitia, cum etiam occulta cordium non essent ei abscondita, ut infra dicetur, quorum voces quaecumque sunt signa. Nec tamen inutiliter hanc notitiam habuit, sicut non inutiliter habet habitum qui eo non utitur quando non est opportunum.

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