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Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

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Summe der Theologie

Zehnter Artikel. Die Fülle der Gnade war in Christo in einer Ihm allein eigenen Weise.

a) Dies wird bestritten. Denn: I. „Voll der Gnade“ sein wird der seligsten Jungfrau nach Luk. 1.
ebenfalls zugeschrieben; und desgleichen dem heiligen Stephanus in Act. 6, 8.:
„voll der Gnade und Stärke“. II. Christus kann die Fülle der Gnade mitteilen, nach Ephes. 3.:
„Damit ihr angefüllt werdet gemäß aller Fülle Gottes.“ Was aber so mitgeteilt werden kann, das ist nicht in besonderer Weise Christo eigen. III. Im Himmel wird jeder selige die Fülle alles Guten haben,
nach Gregor (hom. 34.): „In jenem himmlischen Heim, wo die Fülle alles
Guten sein wird, wird nichts besessen in solcher Weise, daß der besitzende
allein sich daran freut; wenn auch die seligen Gaben manche in hervorragender Weise besitzen.“ Dem Himmel aber muß der Stand hier auf
Erden entsprechen. Also ist hier die Fülle der Gnade noch in anderen als
in Christo. Auf der anderen Seite wird Joh. 1, 14. die Fülle der Gnade Christo zugeschrieben „wie dem Eingeborenen des Vaters.“ Eingeborener des Vaters zu sein aber ist Christo allein eigen.

b) Ich antworte, es komme hier in Betracht 1. die Gnade und
2. der, welcher die Gnade hat. Von seiten der Gnade wird von einer
Fülle gesprochen bei jenem, der den höchsten Grad der Gnade erreicht sowohl mit Rücksicht auf das Wesen wie auf die enthaltene Kraft; weil er
nämlich die Gnade sowohl im hervorragendsten Maße besitzt, in welchem sie
überhaupt besessen werden kann, und weil Er sie besitzt im höchsten Grade
d. h. für alle Wirkungen. Und solche Fülle der Gnade ist allein Christo
eigen. Von seiten dessen, der die Gnade hat, wird von einer Gnadenfülle
gesprochen, wenn jemand gemäß seinem Berufe oder seiner Beschaffenheit
die Gnade vollauf hat; sei es gemäß der Ausdehnung, soweit in ihm
die Gnade bis zu dem von Gott vorherbestimmten Abschlüsse reicht, nach
Ephef. 4.: „Jedem von uns ist die Gnade gegeben nach dem von Christo
abgemessenen Maße der Gabe,“ sei es gemäß der Kraft, insoweit er die
Gnade hat für alle Wirkungen, die mit seinem Stande zusammenhängen,
nach Ephes. 3.: „Mir, dem geringsten von allen heiligen, ist gegeben diese
Gnade, zu erleuchten alle …“ Solche Gnadenfülle wird von Christo
anderen mitgeteilt.

c) I. Die seligste Jungfrau wird „voll der Gnade“ genannt, nicht in der erstgenannten Weise; denn sie hatte solche nicht in hervorragendstem Grade und nicht für alle Wirkungen; — vielmehr sagt dies der Engel, weil sie mit Rücksicht auf ihren Stand als Mutter des Eingeborenen hinreichende Gnade vollauf besaß. Und ähnlich hatte Stephanus dafür, wozu er von Gott erwählt worden, die Fülle der Gnade, nämlich als Zeuge der Wahrheit. Es kann da aber die eine Gnadenfülle größer sein wie die andere, insoweit der eine zu etwas Höherem erwählt ist wie der andere. II. Von dieser letzten Art Gnadenfülle spricht auch der Apostel. Danach also ist solche Gnadenfülle allen heiligen gemeinsam, daß sie nämlich jenach dem ihnen vorherbestimmten Stande die hinreichende Gnade besitzen, in das ewige Leben zu gelangen, welches im vollen Genießen der Anschauung Gottes besteht. Solche Fülle wünscht der Apostel den gläubigen, welchen er schreibt. III. Jenen Gaben, welche allen im himmlischen Heim gemeinsam sind, nämlich das Anschauen, Ergreifen, Genießen und ähnliche entsprechen einzelne Gaben hier auf Erden, welche ebenfalls gemeinsam sind allen heiligen. Es giebt jedoch manche Vorrechte einzelner heiliger im Himmel und auf Erden, welche nicht allen gemeinsam sind.

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Summa theologiae

Articulus 10

IIIª q. 7 a. 10 arg. 1

Ad decimum sic proceditur. Videtur quod plenitudo gratiae non sit propria Christi. Quod enim est proprium alicui, sibi soli convenit. Sed esse plenum gratia quibusdam aliis attribuitur, dicitur enim, Luc. I, beatae virgini, ave, gratia plena, dominus tecum; dicitur etiam, Act. VI, Stephanus autem plenus gratia et fortitudine. Ergo plenitudo gratiae non est propria Christi.

IIIª q. 7 a. 10 arg. 2

Praeterea, id quod potest communicari aliis per Christum, non videtur proprium Christo. Sed plenitudo gratiae potest communicari per Christum aliis, dicit enim apostolus, Ephes. III, ut impleamini in omnem plenitudinem Dei. Ergo plenitudo gratiae non est propria Christo.

IIIª q. 7 a. 10 arg. 3

Praeterea, status viae videtur proportionari statui patriae. Sed in statu patriae erit quaedam plenitudo, quia in illa caelesti patria, ubi est plenitudo omnis boni, licet quaedam data sint excellenter, nihil tamen possidetur singulariter ut patet per Gregorium, in homilia de centum ovibus. Ergo in statu viae gratiae plenitudo habetur a singulis hominibus. Et ita plenitudo gratiae non est propria Christo.

IIIª q. 7 a. 10 s. c.

Sed contra est quod plenitudo gratiae attribuitur Christo inquantum est unigenitus a patre, secundum illud Ioan. I, vidimus eum, quasi unigenitum a patre, plenum gratiae et veritatis. Sed esse unigenitum a patre est proprium Christo. Ergo et sibi proprium est esse plenum gratiae et veritatis.

IIIª q. 7 a. 10 co.

Respondeo dicendum quod plenitudo gratiae potest attendi dupliciter, uno modo, ex parte ipsius gratiae; alio modo, ex parte habentis gratiam. Ex parte quidem ipsius gratiae, dicitur esse plenitudo ex eo quod aliquis pertingit ad summum gratiae et quantum ad essentiam et quantum ad virtutem, quia scilicet habet gratiam et in maxima excellentia qua potest haberi, et in maxima extensione ad omnes gratiae effectus. Et talis gratiae plenitudo est propria Christo. Ex parte vero subiecti, dicitur gratiae plenitudo quando aliquis habet plene gratiam secundum suam conditionem, sive secundum intensionem, prout in eo est intensa gratia usque ad terminum praefixum ei a Deo, secundum illud Ephes. IV, unicuique nostrum data est gratia secundum mensuram donationis Christi; sive etiam secundum virtutem, inquantum scilicet habet facultatem gratiae ad omnia quae pertinent ad suum statum sive officium, sicut apostolus dicebat, Ephes. III, mihi autem, omnium sanctorum minimo, data est gratia haec, illuminare homines, et cetera. Et talis gratiae plenitudo non est propria Christo, sed communicatur aliis per Christum.

IIIª q. 7 a. 10 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod beata virgo dicitur gratia plena, non ex parte ipsius gratiae, quia non habuit gratiam in summa excellentia qua potest haberi, nec ad omnes effectus gratiae, sed dicitur fuisse plena gratiae per comparationem ad ipsam, quia scilicet habebat gratiam sufficientem ad statum illum ad quem erat electa a Deo, ut scilicet esset mater Dei. Et similiter Stephanus dicitur plenus gratia, quia habebat gratiam sufficientem ad hoc quod esset idoneus minister et testis Dei, ad quod erat electus. Et eadem ratione dicendum est de aliis. Harum tamen plenitudinum una est plenior alia, secundum quod aliquis est divinitus praeordinatus ad altiorem vel inferiorem statum.

IIIª q. 7 a. 10 ad 2

Ad secundum dicendum quod apostolus ibi loquitur de illa plenitudine gratiae quae accipitur ex parte subiecti, in comparatione ad id ad quod homo est divinitus praeordinatus. Quod quidem est vel aliquid commune, ad quod praeordinantur omnes sancti, vel aliquid speciale, quod pertinet ad excellentiam aliquorum. Et secundum hoc, quaedam plenitudo gratiae est omnibus sanctis communis, ut scilicet habeant gratiam sufficientem ad merendum vitam aeternam, quae in plena Dei fruitione consistit. Et hanc plenitudinem optat apostolus fidelibus quibus scribit.

IIIª q. 7 a. 10 ad 3

Ad tertium dicendum quod illa dona quae sunt communia in patria, scilicet visio, comprehensio et fruitio, et alia huiusmodi, habent quaedam dona sibi correspondentia in statu viae, quae etiam sunt communia sanctis. Sunt tamen quaedam praerogativae sanctorum, in patria et in via, quae non habentur ab omnibus.

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