Traduction
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Summe der Theologie
Dritter Artikel. Christus hat geziemenderweise ein armes Leben geführt,
a) Dem wird widersprochen. Denn: I. Christus mußte jene Lebensweise führen, welche am besten ausgewählt wird. Eine solche Lebensweise aber ist jene, welche zwischen Armut und Reichtum in der Mitte steht, nach Prov. 30.: „Bettelarmut und Reichtümer gieb mir nicht; verleihe mir nur das zum Leben Notwendige.“ II. Der äußere Besitz dient zum täglichen Unterhalte in Nahrung und Kleidung. Christus aber wollte sich der gewöhnlichen Lebensweise der Menschen anbequemen. Also mußte Er auch im äußerlichen Besitze die rechte Mitte einhalten. III. Der Herr ermahnte zumal zur Demut, nach Matth. 11.: „Lernet von mir, wie ich sanftmütig bin und demütig von Herzen.“ Die Demut wird aber zumeist bei den reichen empfohlen, weshalb 1. Tim. ult. es heißt: „Den reichen dieser Welt schreibe vor, sie sollen nicht hochmütig sein.“ Also mußte Christus, um das nötige Beispiel zu geben, kein armes Leben führen. Auf der anderen Seite heißt es Matth. 8.: „Der Menschensohn hat nicht, wohin Er das Haupt lege;“ als ob Er sagen wollte (Hieronymus zu Matth. 8.): „Warum folgt ihr mir, die ihr den Reichtum der Welt liebt, da ihr seht, wie ich in so großer Armut bin, daß ich selbst keine eigene Wohnung habe und kein Dach als das meinige bezeichnen kann?“
b) Ich antworte; Christo geziemte es, ein armes Leben zu führen. Denn 1. sollen jene, die Gottes Wort predigen, frei sein von aller Sorge, die zeitlicher Besitz giebt; Christus aber sollte die göttliche Wahrheit predigen, nach Mark. 1.: „Gehen wir in die Dörfer und in die Städte, daß ich da predige; denn dazu bin ich gekommen.“ Deshalb sagt Er auch zu den Aposteln, als Er sie zum Predigen aussandte: „Wollet nicht besitzen weder Gold noch Silber;“ und die Apostel sprachen (Act. 6.): „Wir dürfen nicht verlassen das Wort Gottes, um an den Tischen bei den Mahlzeiten zu dienen.“ 2. Wie der Herr den körperlichen Tod erwählt hat, damit Er uns belebe, so hat „Er die Armut erwählt, damit Er uns reich mache,“ nach 2. Kor. 8.; 3. damit nicht, wenn Er Reichtum hätte, seine Predigt der Begierde danach zugeschrieben werde. Darum schreibt Hieronymus (zu Matth. c. 10.): „Wären seine Schüler reich gewesen, so würde es geschienen haben, nicht um des Heiles der Menschen willen, sondern Gewinnes halber predige Er.“ 4. Um so klarer erschien der Glanz der Gottheit in Ihm, je ärmer und verächtlicher sein Äußeres war. Deshalb heißt es im Konzil von Ephesus (part. 3. c. 9.): „Alles, was arm und verächtlich, mittelmäßig und dunkel ist, erwählte der Herr, damit erscheine, wie seine Gottheit den Erdkreis geändert habe. Deshalb erwählte Er Sich eine arme Mutter, ein ärmliches Vaterland, Er war bedürftig nach Geld; das kündet dir an die Krippe.“
c) I. Die Bettelarmut ist Gelegenheit zu Diebstahl, zu Lug und Trug; der Reichtum giebt Anlaß zu Hochmut. Wer also nach der Tugend leben will, der fleht, daß ihm diese Gelegenheiten zum Bösen erspart bleiben mögen. Christus aber hatte die Gelegenheit zur Sünde nicht zu fürchten. Jedoch ist auch nur jene Armut Gelegenheit zu Diebstahl, die man gezwungen erträgt. Christi Armut aber war freiwillig. II. Des Unterhaltes halber hat auch Christus von den Frauen und reichen das Notwendige angenommen. Denn Luk. 8. heißt es: „Einige Frauen folgten Ihm, die von ihrem Besitze das Nötige zum Leben darboten.“ „Es war dies,“ nach Hieronymus (zu der Stelle c. 27.) „Brauch bei den Juden und überhaupt im Altertum, daß die Frauen von ihrem Besitze ihren Lehrern das zum Leben Erforderte darreichten. Weil aber dies bei manchen zum Ärgernisse gereichen konnte, so erwähnt Paulus, daß er sich dem entzogen habe.“ So hatte also der Herr volle Freiheit im Predigen ohne Sorge für den nötigen Lebensunterhalt, trotzdem Er keinen äußeren Besitz sein eigen nannte. III. Wer gezwungen arm ist, in dem hat die entsprechende Demut nicht viel Wert. Wer aber freiwillig arm ist (wie dies Christus war), bei dem ist die Armut ein hohes Zeichen der inneren Demut.
Edition
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Summa theologiae
Articulus 3
IIIª q. 40 a. 3 arg. 1
Ad tertium sic proceditur. Videtur quod Christus in hoc mundo non debuerit pauperem vitam ducere. Christus enim debuit eligibilissimam vitam assumere. Sed eligibilissima vita est quae est mediocris inter divitias et paupertatem, dicitur enim Proverb. XXX, mendicitatem et divitias ne dederis mihi, tribue tantum victui meo necessaria. Ergo Christus non debuit pauperem vitam ducere, sed moderatam.
IIIª q. 40 a. 3 arg. 2
Praeterea, exteriores divitiae ad usum corporis ordinantur quantum ad victum et vestitum. Sed Christus in victu et vestitu communem vitam duxit, secundum modum aliorum quibus convivebat. Ergo videtur quod etiam in divitiis et paupertate communem modum vivendi servare debuit, et non uti maxima paupertate.
IIIª q. 40 a. 3 arg. 3
Praeterea, Christus maxime homines invitavit ad exemplum humilitatis, secundum illud Matth. XI, discite a me, quia mitis sum et humilis. Sed humilitas maxime commendatur in divitibus, ut dicitur I ad Tim. ult., divitibus huius saeculi praecipe non altum sapere. Ergo videtur quod Christus non debuit ducere pauperem vitam.
IIIª q. 40 a. 3 s. c.
Sed contra est quod dicitur Matth. VIII, filius hominis non habet ubi caput reclinet. Quasi dicat, secundum Hieronymum, quid me propter divitias et saeculi lucra cupis sequi, cum tantae sim paupertatis ut nec hospitiolum quidem habeam, et tecto utar non meo? Et super illud Matth. XVII, ut non scandalizemus eos vade ad mare, dicit Hieronymus, hoc, simpliciter intellectum, aedificat auditorem, dum audit tantae dominum fuisse paupertatis ut unde tributa pro se et apostolo redderet, non habuerit.
IIIª q. 40 a. 3 co.
Respondeo dicendum quod Christum decuit in hoc mundo pauperem vitam ducere. Primo quidem, quia hoc erat congruum praedicationis officio, propter quod venisse se dicit, Marc. I, eamus in proximos vicos et civitates, ut et ibi praedicem, ad hoc enim veni. Oportet autem praedicatores verbi Dei, ut omnino vacent praedicationi, omnino a saecularium rerum cura esse absolutos. Quod facere non possunt qui divitias possident. Unde et ipse dominus, apostolos ad praedicandum mittens, dicit eis, nolite possidere aurum neque argentum. Et ipsi apostoli dicunt, Act. VI, non est aequum nos relinquere verbum et ministrare mensis. Secundo quia, sicut mortem corporalem assumpsit ut nobis vitam largiretur spiritualem, ita corporalem paupertatem sustinuit ut nobis spirituales divitias largiretur, secundum illud II Cor. VIII, scitis gratiam domini nostri Iesu Christi, quoniam propter nos egenus factus est, ut illius inopia divites essemus. Tertio ne, si divitias haberet, cupiditati eius praedicatio adscriberetur. Unde Hieronymus dicit, super Matth., quod, si discipuli divitias habuissent, videbantur non causa salutis hominum, sed causa lucri praedicasse. Et eadem ratio est de Christo. Quarto, ut tanto maior virtus divinitatis eius ostenderetur, quanto per paupertatem videbatur abiectior. Unde dicitur in quodam sermone Ephesini Concilii, omnia paupera et vilia elegit, omnia mediocria et plurimis obscura, ut divinitas cognosceretur orbem terrarum transformasse. Propterea pauperculam elegit matrem, pauperiorem patriam, egens fit pecuniis. Et hoc tibi exponat praesepe.
IIIª q. 40 a. 3 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod superabundantia divitiarum et mendicitas vitanda videntur ab his qui volunt vivere secundum virtutem, inquantum sunt occasiones peccandi, abundantia namque divitiarum est superbiendi occasio; mendicitas vero est occasio furandi et mentiendi, aut etiam periurandi. Quia vero Christus peccati capax non erat, propter hanc causam, ex qua Salomon haec vitabat, Christo vitanda non erant. Neque tamen quaelibet mendicitas est furandi et periurandi occasio, ut ibidem Salomon subdere videtur, sed sola illa quae est contraria voluntati, ad quam vitandam homo furatur et periurat. Sed paupertas voluntaria hoc periculum non habet. Et talem paupertatem Christus elegit.
IIIª q. 40 a. 3 ad 2
Ad secundum dicendum quod communi vita uti quantum ad victum et vestitum potest aliquis non solum divitias possidendo, sed etiam a divitibus necessaria accipiendo. Quod etiam circa Christum factum est, dicitur enim Lucae VIII, quod mulieres quaedam sequebantur Christum, quae ministrabant ei de facultatibus suis. Ut enim Hieronymus dicit, contra Vigilantium, consuetudinis Iudaicae fuit, nec ducebatur in culpam, more gentis antiquo, ut mulieres de substantia sua victum et vestitum praeceptoribus suis ministrarent. Hoc autem, quia scandalum facere poterat in nationibus, Paulus se abiecisse commemorat. Sic ergo communis victus poterat esse sine sollicitudine impediente praedicationis officium, non autem divitiarum possessio.
IIIª q. 40 a. 3 ad 3
Ad tertium dicendum quod in eo qui ex necessitate pauper est, humilitas non multum commendatur. Sed in eo qui voluntarie pauper est, sicut fuit Christus, ipsa paupertas est maximae humilitatis indicium.