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Summe der Theologie
Erster Artikel. Christi Leiden hat voll verdient das menschliche Heil.
a) Dem widerspricht Folgendes: I. Das Princip des Leidens ist nicht in uns. Niemand aber verdient oder wird gelobt wegen etwas, dessen Princip und Grund nicht in ihm ist. Also hat das Leiden nicht in der Weise des Verdienens unser Heil bewirkt. II. Christus hat von Anfang seiner Empfängnis an für Sich und für uns verdient (Kap. 9, Art. 4.; Kap. 34, Art. 3.). Also brauchte Er das Nämliche nicht wieder zu verdienen durch sein Leiden. III. Die Wurzel des Verdienstes ist die heilige Liebe, die bei Christo im Leiden nicht größer war als vorher. Auf der anderen Seite sagt Augustin zu Phil. 2 (propter quod): „Die Demut des Leidens ist das Verdienst der Herrlichkeit; die Herrlichkeit ist der Demut Lohn“ (tract. 104. in Joan.). Jesus ist aber nicht nur in Sich verherrlicht worden, sondern auch in den gläubigen; wie Er selbst sagt (Joh. 17.). Also hat sein Leiden verdient unsere Herrlichkeit.
b) Ich antworte; Christo sei (Kap. 8.) Gnade gegeben worden nicht nur als einer einzelnen Person, sondern als dem Haupte der Kirche, damit die Gnade überfließe auf die Glieder. Also verhalten sich die Werke Christi so zu Ihm und zu seinen Gliedern, wie die Werke eines anderen Menschen im Stande der Gnade sich verhalten zu diesem Menschen. Offenbar aber verdient wer „wegen der Gerechtigkeit Verfolgung leidet“ und im Stande der Gnade ist (Matth. 5.) für sich selbst das ewige Heil. Also hat durch sein Leiden Christus für Sich selbst und für die anderen das ewige Heil verdient.
c) I. Leiden an sich ist nicht verdienstvoll. Aber leiden aus freiem Willen, aus Liebe, ist verdienstvoll; denn das Princip ist davon im Innern. II. Christus von seiner Seite aus verdiente uns das Heil vom ersten Augenblicke seiner Empfängnis an. Aber von unserer Seite her bestanden für unser Heil Hindernisse, die uns abhielten, die Wirkung der vorhergehenden Verdienste zu erfassen; und danach „mußte Christus leiden“ (Kap. 46, Art. 3.). III. Das Leiden Christi hatte eine besondere Wirkung, welche die vorhergehenden Verdienste in Christo nicht besaßen; — nicht auf Grund der größeren heiligen Liebe, sondern wegen der objektiven Art dieses Werkes des Leidens; und die betreffende Wirkung entsprach dieser Art (Kap. 46. Art. 3 und 4.).
Edition
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Summa theologiae
Articulus 1
IIIª q. 48 a. 1 arg. 1
Ad primum sic proceditur. Videtur quod passio Christi non causaverit nostram salutem per modum meriti. Passionum enim principia non sunt in nobis. Nullus autem meretur vel laudatur nisi per id cuius principium est in ipso. Ergo passio Christi nihil est operata per modum meriti.
IIIª q. 48 a. 1 arg. 2
Praeterea, Christus ab initio suae conceptionis meruit et sibi et nobis, ut supra dictum est. Sed superfluum est iterum mereri id quod alias meruerat. Ergo Christus per suam passionem non meruit nostram salutem.
IIIª q. 48 a. 1 arg. 3
Praeterea, radix merendi est caritas. Sed caritas Christi non fuit magis augmentata in passione quam ante. Ergo non magis meruit salutem nostram patiendo quam ante fecerat.
IIIª q. 48 a. 1 s. c.
Sed contra est quod, super illud Philipp. II, propter quod et Deus exaltavit illum etc., dicit Augustinus, humilitas passionis claritatis est meritum, claritas humilitatis est praemium. Sed ipse clarificatus est non solum in seipso, sed etiam in suis fidelibus, ut ipse dicit, Ioan. XVII. Ergo videtur quod ipse meruit salutem suorum fidelium.
IIIª q. 48 a. 1 co.
Respondeo dicendum quod, sicut supra dictum est, Christo data est gratia non solum sicut singulari personae, sed inquantum est caput Ecclesiae, ut scilicet ab ipso redundaret ad membra. Et ideo opera Christi hoc modo se habent tam ad se quam ad sua membra, sicut se habent opera alterius hominis in gratia constituti ad ipsum. Manifestum est autem quod quicumque in gratia constitutus propter iustitiam patitur, ex hoc ipso meretur sibi salutem, secundum illud Matth. V, beati qui persecutionem patiuntur propter iustitiam. Unde Christus non solum per suam passionem sibi, sed etiam omnibus suis membris meruit salutem.
IIIª q. 48 a. 1 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod passio inquantum huiusmodi, habet principium ab exteriori. Sed secundum quod eam aliquis voluntarie sustinet, habet principium ab interiori.
IIIª q. 48 a. 1 ad 2
Ad secundum dicendum quod Christus a principio suae conceptionis meruit nobis salutem aeternam, sed ex parte nostra erant impedimenta quaedam, quibus impediebamur consequi effectum praecedentium meritorum. Unde, ad removendum illa impedimenta, oportuit Christum pati, ut supra dictum est.
IIIª q. 48 a. 1 ad 3
Ad tertium dicendum quod passio Christi habuit aliquem effectum quem non habuerunt praecedentia merita, non propter maiorem caritatem, sed propter genus operis, quod erat conveniens tali effectui, ut patet ex rationibus supra inductis de convenientia passionis Christi.