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Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

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Summe der Theologie

Erster Artikel. Der auferstandene Christus mußte nicht allen erscheinen.

a) Dies mußte Er. Denn: I. Wie der öffentlichen Sünde öffentliche Buße gebührt (1. Tim. 5, 20.),
so dem öffentlichen Verdienste ein öffentlicher Lohn. Nun hat Christus vor
allen gelitten und „die Herrlichkeit der Auferstehung ist der Lohn für die
Demut des Leidens“ (Aug. tract. 104. in Joan.). Also mußte Christus
nach der Auferstehung sich öffentlich zeigen. II. Die Auferstehung wie das Leiden dient unserem Heile (Röm.
4, 25.). Was aber dem allgemeinen Besten dient, muß allen bekannt werden. III. Jene, denen die Auferstehung bekannt wurde, werden die Zeugen derselben genannt, nach Act. 3.: „Den da Gott von den toten auferweckt
hat, wovon wir Zeugen sind.“ Dieses Zeugnis aber geben sie ab durch
die Predigt. Also mußte die Auferstehung nicht Weibern bekannt werden,
von denen gesagt ist: „Die Weiber sollen schweigen in der Kirche“ (1. Kor. 14.)
und: „Dem Weibe gestatte ich nicht, daß sie lehre“ (1. Tim. 2.). Auf der anderen Seite heißt es Act. 10.: „Den da Gott von den toten erweckt hat und der offenbar geworden ist; nicht vor allem Volke, sondern vor den von Gott vorherbestimmten Zeugen.“

b) Ich antworte; Manches werde gekannt auf Grund der gemeinsamen Natur und Anderes auf Grund specieller Gnadengaben. Bei Letzterem herrscht nun dieses Gesetz, wie Dionysius sagt (4. de coel. hier.): „Dies ist das von Gott stammende Gesetz, daß Gott unmittelbar den höheren Wesen etwas offenbart und daß durch deren Vermittlung es den niedriger stehenden Wesen offenbar wird.“ Was aber sich auf die ewige Herrlichkeit bezieht, das übersteigt die allen zugängliche Kenntnis, nach Isai. 64.: „Kein Auge hat es gesehen, Gott, ohne Dich, was Du bereitet hast denen, die auf Dich warten.“ Es bedarf dies also der Offenbarung von Gott her, nach 1. Kor. 2.: „Uns hat es Gott geoffenbart durch seinen Geist.“ Weil sonach Christus durch die Auferstehung zur Herrlichkeit erstanden ist; deshalb ist die Auferstehung nicht dem ganzen Volke offenbar geworden, sondern einigen, durch deren Zeugnis sie sollte zur Kenntnis der anderen kommen.

c) I. Das Leiden Christi vollzog sich im leidensfähigen Körper, welcher von Natur der Kenntnis aller zugänglich ist; weshalb dasselbe unmittelbar vor dem ganzen Volke geschehen konnte. Die Auferstehung aber vollzog sich „durch die Herrlichkeit des Vaters“ (Röm. 6.) und deshalb ward sie nur einigen bekannt gegeben. Daß aber öffentlichen Sünden öffentliche Buße gebührt, gilt von den Strafen des gegenwärtigen Lebens; und ähnlich werden öffentliche Verdienste öffentlich belohnt, um andere anzuspornen. DieStrafen und Belohnungen des künftigen Lebens jedoch sind nicht allen bekannt; sondern werden im besonderen offenbar gemacht denen, die von Gott dazu vorherbestimmt sind. II. Die Auferstehung Christi kam, weil allen heilsam, auch zu aller Kenntnis: aber vermittelst der bestimmten Zeugen. III. Die Frau kann immerhin im häuslichen Verkehr belehren, wenn auch nicht öffentlich. Deshalb „wird zu den vertrauten eine Frau gesandt“, sagt Ambrosius (sup. Luc. 24.); nicht aber, um öffentlich über die Auferstehung zu predigen. Darum erschien der Herr zuerst einer Frau, damit, wie eine Frau zuerst die Botschaft des Todes brachte, so auch eine Frau zuerst das Leben des Auferstandenen ankündige: „Das weibliche Geschlecht hat somit erlangt Lossprechung von der Schande, Befreiung vom Fluche,“ sagt Cyrillus (12. in Joan. 20.). Dadurch wird zugleich gezeigt, daß mit Rücksicht auf die Herrlichkeit das weibliche Geschlecht nicht zurückstehe, sondern nach dem Maße der heiligen Liebe auch höhere Ehre genieße. Denn die Frauen, die den Herrn bis zu dem Grade geliebt hatten, daß sie, als die Jünger das Grab verließen, von demselben nicht getrennt bleiben wollten, sahen auch zuerst die Herrlichkeit des Auferstandenen.

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Summa theologiae

Articulus 1

IIIª q. 55 a. 1 arg. 1

Ad primum sic proceditur. Videtur quod resurrectio Christi debuerit omnibus manifestari. Sicut enim publico peccato debetur poena publica, secundum illud I Tim. V, peccantem coram omnibus argue; ita merito publico debetur praemium publicum. Sed claritas resurrectionis est praemium humilitatis passionis, ut Augustinus dicit, super Ioan. Cum ergo passio Christi fuerit omnibus manifestata, eo publice patiente, videtur quod gloria resurrectionis ipsius omnibus manifestari debuerit.

IIIª q. 55 a. 1 arg. 2

Praeterea, sicut passio Christi ordinatur ad nostram salutem, ita et eius resurrectio, secundum illud Rom. IV, resurrexit propter iustificationem nostram. Sed illud quod ad communem utilitatem pertinet, omnibus debet manifestari. Ergo resurrectio Christi omnibus debuit manifestari, et non specialiter quibusdam.

IIIª q. 55 a. 1 arg. 3

Praeterea, illi quibus manifestata est resurrectio, fuerunt resurrectionis testes, unde dicitur Act. III, quem Deus suscitavit a mortuis, cuius nos testes sumus. Hoc autem testimonium ferebant publice praedicando. Quod quidem non convenit mulieribus, secundum illud I Cor. XIV, mulieres in Ecclesiis taceant; et I Tim. II, docere mulieri non permitto. Ergo videtur quod inconvenienter resurrectio Christi manifestata fuerit primo mulieribus quam hominibus communiter.

IIIª q. 55 a. 1 s. c.

Sed contra est quod dicitur Act. X, quem Deus suscitavit tertia die, et dedit eum manifestum fieri, non omni populo, sed testibus praeordinatis a Deo.

IIIª q. 55 a. 1 co.

Respondeo dicendum quod eorum quae cognoscuntur, quaedam cognoscuntur communi lege naturae; quaedam autem cognoscuntur ex speciali munere gratiae, sicut ea quae divinitus revelantur. Quorum quidem, ut Dionysius dicit, in libro Caelest. Hier., haec est lex divinitus instituta, ut a Deo immediate superioribus revelentur, quibus mediantibus deferantur ad inferiores, sicut patet in ordinatione caelestium spirituum. Ea vero quae pertinent ad futuram gloriam, communem hominum cognitionem excedunt, secundum illud Isaiae LXIV, oculus non vidit, Deus, absque te, quae preparasti diligentibus te. Et ideo huiusmodi ab homine non cognoscuntur nisi divinitus revelata, sicut apostolus dicit, I Cor. II, nobis revelavit Deus per spiritum suum. Quia igitur Christus resurrexit gloriosa resurrectione, ideo eius resurrectio non omni populo manifestata est, sed quibusdam, quorum testimonio deferretur in aliorum notitiam.

IIIª q. 55 a. 1 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod passio Christi peracta est in corpore adhuc habente naturam passibilem, quae communi lege nota est omnibus. Et ideo passio Christi omni populo immediate manifestari potuit. Resurrectio autem Christi facta est per gloriam patris, ut apostolus dicit, Rom. VI. Et ideo immediate manifestata est, non omnibus, sed quibusdam. Quod autem publice peccantibus publica poena imponitur, intelligendum est de poena praesentis vitae. Et similiter publica merita publice praemiari oportet, ut alii provocentur. Sed poenae et praemia futurae vitae non publice omnibus manifestantur, sed specialiter illis qui ad hoc praeordinati sunt a Deo.

IIIª q. 55 a. 1 ad 2

Ad secundum dicendum quod resurrectio Christi, sicut est ad communem omnium salutem, ita in notitiam omnium pervenit, non quidem sic quod immediate omnibus manifestaretur; sed quibusdam, per quorum testimonium deferretur ad omnes.

IIIª q. 55 a. 1 ad 3

Ad tertium dicendum quod mulieri non permittitur publice docere in Ecclesia, permittitur autem ei privatim domestica aliquos admonitione instruere. Et ideo, sicut Ambrosius dicit, super Luc., ad eos femina mittitur qui domestici sunt, non autem mittitur ad hoc quod resurrectionis testimonium ferat ad populum. Ideo autem primo mulieribus apparuit, ut mulier, quae primo initium mortis ad hominem detulit, primo etiam initia resurgentis Christi in gloria nuntiaret. Unde Cyrillus dicit, femina, quae quondam fuit mortis ministra, venerandum resurrectionis mysterium prima percepit et nuntiat. Adeptum est igitur femineum genus et ignominiae absolutionem, et maledictionis repudium. Simul etiam per hoc ostenditur quod, quantum ad statum gloriae pertinet, nullum detrimentum patietur sexus femineus, sed, si maiori caritate fervebunt, maiori etiam gloria ex visione divina potientur, eo quod mulieres, quae dominum arctius amaverunt, in tantum ut ab eius sepulcro, discipulis etiam recedentibus, non recederent, primo viderunt dominum in gloriam resurgentem.

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