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Œuvres Thomas d'Aquin (1225-1274)

Traduction Masquer
Summe der Theologie

Zweiter Artikel. Die sakramentale Gnade fügt etwas hinzu zur Gnade der Tugenden und Gaben.

а) Dies wird geleugnet. Denn: I. Durch die Gaben und Tugenden wird die Seele dem Wesen und den Vermögen nach hinreichend vollendet. Dies aber ist der Zweck der Gnade. II. Die Mängel der Seele werden durch die Sünden verursacht. Alle Sünden aber werden hinreichend ausgeschlossen durch die Gnade der Gaben und Tugenden; da keine Sünde es giebt, die nicht einer Tugend entgegenstünde. Also kann die sakramentale Gnade, die den Zweck hat, die Mängel der Seele zu haben, nichts hinzufügen zur Gnade der Tugenden und Gaben. III. Alles Abziehen oder Hinzufügen in den Formen (oder Wesenheiten) ändert den Wesenscharakter, nach 8 Metaph. Fügt also die sakramentale Gnade etwas zur Gnade der Tugenden und Gaben hinzu, so ist da bloß der Name gemeinsam und nicht mehr der Wesenscharakter. Es wird somit, wenn gesagt wird, die Sakramente verursachen Gnade, nichts Bestimmtes, Faßbares ausgedrückt. Auf der anderen Seite wären die Sakramente, wenn die von ihnen gewirkte Gnade nichts hinzufügte zur Gnade der Gaben und Tugenden, vergeblich vorhanden; was bei den Werken Gottes nicht der Fall sein kann.

b) Ich antworte, die Gnade an sich betrachtet vollende das Wesen der Seele, insoweit diese Anteil nimmt an der Ähnlichkeit mit dem göttlichen Sein. Und wie von diesem Wesen der Seele die Vermögen ausfließen; so gehen von der Gnade in die Vermögen der Seele aus vollendende Kräfte, welche Gaben oder Tugenden genannt werden, wodurch diese Vermögen vervollkommnet werden mit Rücksicht auf deren Thätigkeit. Die Sakramente aber haben einige besondere Wirkungen, die im christlichen Leben nötig sind; wie die Taufe als Wirkung hat die geistige Wiedergeburt, wodurch der Mensch den Lastern abstirbt und ein Glied Christi wird; und diese Wirkung ist etwas ganz Besonderes, welche absieht von den Thätigkeiten der Seelenvermögen. Dasselbe ist entsprechend bei den anderen Sakramenten der Fall. Wie also die Tugenden und Gaben zur gemeinhin so genannten Gnade hinzufügen eine gewisse Vollendung mit bestimmter Rücksicht auf die den Vermögen eigenen Thätigkeiten; so fügt die sakramentale Gnade hinzu zur gemeinhin so genannten Gnade und zu den Tugenden und Gaben einen gewissen göttlichen Beistand, um den besonderen Zweck, die besondere Wirkung des einzelnen betreffenden Sakramentes zu erreichen.

c) I. Die Gnade der Tugenden und Gaben vollendet genügend das Wesen und die Vermögen der Seele; aber die sakramentale Gnade vollendet mit Rücksicht auf einzelne besondere Wirkungen, welche im christlichen Leben notwendig sind. II. Durch die Tugenden und Gaben werden genügend ausgeschlossen die Sünden für die dementsprechend thatsächlich bestehende Zeit und für die Zukunft. Aber die vergangenen Sünden, die dem Akte nach vorübergehen und der Schuld nach bleiben, finden ihr Heilmittel im besonderen in den Sakramenten. III. Der Charakter der sakramentalen Gnade verhält sich zur gemeinhin so genannten Gnade wie die Gattung zur „Art“. Wie also nicht nur der Name gemeinsam ist, sondern auch das innere Wesen (mit Rücksicht auf die „Art“) zwischen dem gemeinhin so genannten sinnbegabten Wesen und dem Menschen; so auch ist nicht einzig der Name der nämliche von der Gnade überhaupt und von der sakramentalen Gnade.

Edition Masquer
Summa theologiae

Articulus 2

IIIª q. 62 a. 2 arg. 1

Ad secundum sic proceditur. Videtur quod gratia sacramentalis non addat aliquid supra gratiam virtutum et donorum. Per gratiam enim virtutum et donorum perficitur anima sufficienter et quantum ad essentiam animae, et quantum ad eius potentias, ut patet ex his quae in secunda parte dicta sunt. Sed gratia ordinatur ad animae perfectionem. Ergo gratia sacramentalis non potest aliquid addere super gratiam virtutum et donorum.

IIIª q. 62 a. 2 arg. 2

Praeterea, defectus animae ex peccatis causantur. Sed omnia peccata sufficienter excluduntur per gratiam virtutum et donorum, quia nullum est peccatum quod non contrarietur alicui virtuti. Gratia ergo sacramentalis, cum ordinetur ad defectus animae tollendos, non potest aliquid addere super gratiam virtutum et donorum.

IIIª q. 62 a. 2 arg. 3

Praeterea, omnis additio vel subtractio in formis variat speciem, ut dicitur in VIII Metaphys. Si igitur gratia sacramentalis addat aliquid super gratiam virtutum et donorum, sequitur quod aequivoce dicatur gratia. Et sic nihil certum ostenditur ex hoc quod sacramenta dicuntur gratiam causare.

IIIª q. 62 a. 2 s. c.

Sed contra est quod, si gratia sacramentalis non addit aliquid super gratiam donorum et virtutum, frustra sacramenta habentibus et dona et virtutes conferrentur. In operibus autem Dei nihil est frustra. Ergo videtur quod gratia sacramentalis aliquid addat super gratiam virtutum et donorum.

IIIª q. 62 a. 2 co.

Respondeo dicendum quod, sicut in secunda parte dictum est, gratia, secundum se considerata, perficit essentiam animae, inquantum participat quandam similitudinem divini esse. Et sicut ab essentia animae fluunt eius potentiae, ita a gratia fluunt quaedam perfectiones ad potentias animae, quae dicuntur virtutes et dona, quibus potentiae perficiuntur in ordine ad suos actus. Ordinantur autem sacramenta ad quosdam speciales effectus necessarios in vita Christiana, sicut Baptismus ordinatur ad quandam spiritualem regenerationem, qua homo moritur vitiis et fit membrum Christi; qui quidem effectus est aliquid speciale praeter actus potentiarum animae. Et eadem ratio est in aliis sacramentis. Sicut igitur virtutes et dona addunt super gratiam communiter dictam quandam perfectionem determinate ordinatam ad proprios actus potentiarum, ita gratia sacramentalis addit super gratiam communiter dictam, et super virtutes et dona, quoddam divinum auxilium ad consequendum sacramenti finem. Et per hunc modum gratia sacramentalis addit super gratiam virtutum et donorum.

IIIª q. 62 a. 2 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod gratia virtutum et donorum sufficienter perficit essentiam et potentias animae quantum ad generalem ordinationem actuum. Sed quantum ad quosdam effectus speciales qui requiruntur in Christiana vita, requiritur sacramentalis gratia.

IIIª q. 62 a. 2 ad 2

Ad secundum dicendum quod per virtutes et dona sufficienter excluduntur vitia et peccata quantum ad praesens et futurum, inquantum scilicet impeditur homo per virtutes et dona a peccando. Sed quantum ad praeterita peccata, quae transeunt actu et permanent reatu, adhibetur homini remedium specialiter per sacramenta.

IIIª q. 62 a. 2 ad 3

Ad tertium dicendum quod ratio sacramentalis gratiae se habet ad gratiam communiter dictam sicut ratio speciei ad genus. Unde, sicut non aequivoce dicitur animal communiter dictum et pro homine sumptum, ita non aequivoce dicitur gratia communiter sumpta et gratia sacramentalis.

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