• Accueil
  • Œuvres
  • Introduction Instructions Collaboration Sponsors / Collaborateurs Copyrights Contact Mentions légales
Bibliothek der Kirchenväter
Recherche
DE EN FR
Œuvres Thomas d'Aquin (1225-1274)

Traduction Masquer
Summe der Theologie

Sechster Artikel. Man soll etwas Wasser mit dem Wein mischen.

a) Das darf nicht erlaubt werden. Denn: I. Das Opfer Christi ward versinnbildet durch das Opfer des Melchisedech. Dieser aber hat, wie man liest, nur Brot und Wein dargebracht. II. Die verschiedenen Sakramente haben verschiedene Materien. Wasser aber ist die Materie der Taufe; also nicht der Eucharistie. III. Zum Brote wird nichts hinzugethan; also darf dies auch beim Weine nicht geschehen. Auf der anderen Seite schreibt Alexander I. (l. c.): „Beim Darbringen des Opfers soll Brot nur dargebracht werden und mit Wasser vermischter Wein.“

b) Ich antworte; mit dem Weine, welcher für dieses Sakrament gebraucht wird, muß Wasser vermischt werden. Dies geschieht aus drei Gründen: I. Der Herr hat höchst wahrscheinlicherweise nach dem Gebrauche jenes Landes Wasser in den Wein gemischt; daraus weist Prov. 11. hin: „Trinkt den Wein, den ich euch gemischt habe.“ 2. „Aus der Seite des Herrn ist in seinem Leiden Blut und Wasser geflossen; deshalb soll man nicht Wasser allein und nicht Wein allein darbringen, sondern Beides vermischt,“ sagt Alexander. Die Eucharistie nämlich ist das Andenken an das Leiden des Herrn. 3. Dies entspricht der Wirkung dieses Sakramentes: „Unter dem Wasser wird das Volk verstanden und der Wein bedeutet das Blut Christi; wenn also im Kelche Wein und Wasser vermischt wird, erscheint geeinigt das Volk und Christus,“ so Papst Julius (in decr. 7.). 4. Dies kommt der letzten Wirkung des Sakramentes zu, nach Ambrosius (5. de sacr. 1.): „Es fließt Wasser in den Wein und dringt hinaus bis zum ewigen Leben.“

c) I. Wie durch das Opfer des Melchisedech; so ist das Opfer Christi auch durch das Wasser versinnbildet worden, welches aus dem Felsen floß in der Wüste, nach 1. Kor. 10.: „Sie tranken aber vom geistigen Felsen, der sie begleitete“ (Ambr.). II. Das Wasser in der Taufe dient dem Abwaschen; hier der Erquickung, nach Ps. 22.: „Über dem Wasser der Erquickung hat Er mich erzogen.“ III. Das Brot entsteht aus Mehl und Wasser. Also ist sowohl im Brote wie im Weine Wasser.

Edition Masquer
Summa theologiae

Articulus 6

IIIª q. 74 a. 6 arg. 1

Ad sextum sic proceditur. Videtur quod aqua non sit vino permiscenda. Sacrificium enim Christi figuratum fuit per oblationem Melchisedech, qui, Gen. XIV, non legitur obtulisse nisi panem et vinum. Ergo videtur quod in hoc sacramento non debeat adiungi aqua.

IIIª q. 74 a. 6 arg. 2

Praeterea, diversorum sacramentorum diversae sunt materiae. Sed aqua est materia Baptismi. Ergo non debet ad materiam assumi huius sacramenti.

IIIª q. 74 a. 6 arg. 3

Praeterea, panis et vinum sunt materia huius sacramenti. Sed pani nihil adiungitur. Ergo nec vino debet aliquid adiungi.

IIIª q. 74 a. 6 s. c.

Sed contra est quod Alexander Papa scribit, in sacramentorum oblationibus quae inter Missarum solemnia domino offeruntur, panis tantum et vinum aqua permixtum in sacrificium offerantur.

IIIª q. 74 a. 6 co.

Respondeo dicendum quod vino quod offertur in hoc sacramento debet aqua misceri. Primo quidem, propter institutionem. Probabiliter enim creditur quod dominus hoc sacramentum instituerit in vino aqua permixto, secundum morem terrae illius, unde et Proverb. IX dicitur, bibite vinum quod miscui vobis. Secundo, quia hoc convenit repraesentationi dominicae passionis. Unde dicit Alexander Papa, non debet in calice domini aut vinum solum, aut aqua sola offerri, sed utrumque permixtum, quia utrumque ex latere Christi in passione sua profluxisse legitur. Tertio, quia hoc convenit ad significandum effectum huius sacramenti, qui est unio populi Christiani ad Christum, quia, ut Iulius Papa dicit, videmus in aqua populum intelligi, in vino vero ostendi sanguinem Christi. Ergo, cum in calice vino aqua miscetur, Christo populus adunatur. Quarto, quia hoc competit ad ultimum effectum huius sacramenti, qui est introitus ad vitam aeternam. Unde Ambrosius dicit, in libro de sacramentis, redundat aqua in calicem, et salit in vitam aeternam.

IIIª q. 74 a. 6 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod, sicut Ambrosius dicit ibidem, sicut sacrificium Christi significatum est per oblationem Melchisedech, ita etiam significatum est per aquam quae in eremo fluxit de petra, secundum illud I Cor. X, bibebant autem de spirituali consequente eos petra.

IIIª q. 74 a. 6 ad 2

Ad secundum dicendum quod aqua sumitur in Baptismo ad usum ablutionis. In hoc autem sacramento assumitur ad usum refectionis, secundum illud Psalmi, super aquam refectionis educavit me.

IIIª q. 74 a. 6 ad 3

Ad tertium dicendum quod panis ex aqua et farina conficitur. Et ideo, cum vino aqua miscetur, neutrum sine aqua existit.

  Imprimer   Rapporter une erreur
  • Afficher le texte
  • Référence bibliographique
  • Scans de cette version
Les éditions de cette œuvre
Summa theologiae
Traductions de cette œuvre
Summe der Theologie

Table des matières

Faculté de théologie, Patristique et histoire de l'Église ancienne
Miséricorde, Av. Europe 20, CH 1700 Fribourg

© 2025 Gregor Emmenegger
Mentions légales
Politique de confidentialité