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Summe der Theologie
Dritter Artikel. Die menschlichen Seelen sind nicht alle zugleich von Gott geschaffen.
a) Dagegen sagt: I. Gen. 2, 2.: „Es ruhte Gott von allem Werke, das Er geschaffen.“ Also wirkte Er nach dem sechsten Tage nichts mehr. II. Zur Vollendung des All gehören vorzugsweise die geistigen Substanzen. Würden also täglich neue geistige Substanzen geschaffen, so wäre im Anfange das All nicht vollendet gewesen; was gegen Gen. 2, 2. ist: „Gott hat allem Werke die Vollendung gegeben.“ III. Das Ende entspricht dem Anfange. Es bleibt aber nach der Auflösung des Körpers die vernünftige Seele. Also war sie auch vorher. Auf der anderen Seite sagt oer lib. de eccl. dogmatibus cap. 14. et 18.: „Zugleich mit dem Körper wird die Seele geschaffen.“
b) Ich antworte; es meinten einige, die menschliche Seele sei in derselben Lage, wie diejenigen geistigen Substanzen, welche mit dem Körper nicht verbunden werden; und somit sei diese Verbindung für die Seele nur etwas Äußerliches, zu ihrem selbständigen Bestände Hinzutretendes. Diese nahmen an, die menschlichen Seelen seien zugleich mit den Engeln geschaffen. Diese Meinung ist aber falsch. Denn danach wäre das Sein des Menschen nur ein zufälliges, nicht vom inneren Wesen getragenes, wie z. B. das Sein des Weißen an der Mauer es ist; oder der Mensch wäre die Seele, was Beides Kap. 75, Art. 4 zurückgewiesen wurde. Daß zudem die Menschenseele nicht derselben Natur ist wie der Engelgeist, geht schon aus der verschiedenen Art und Weise im Erkennen hervor. (Kap. 84, Art. 7.) Denn der Mensch erkennt dadurch, daß er sich zu den Phantasiebildern wendet. Und deshalb hat die Seele notwendig, mit dem Körper verbunden zu werden, weil sie dessen bedarf für die Thätigkeit der Sinne, was vom Engel nicht gilt. Sodann erhellt das Falsche dieser Meinung aus der Natur der Seele selber. Denn ist es der Natur der Seele gemäß, mit dem Körper verbunden zu sein, so ist es gegen die Natur, ohne Körper zu sein; und so hat sie ohne den Körper nicht die Vollendung ihrer Natur. Gott aber durfte sein Werk nicht mit Unvollkommenheit beginnen; denn die Seele ohne den Körper schaffen, wäre ebensoviel gewesen, wie den Menschen ohne Hand oder Fuß machen. Sagt aber jemand, es sei nicht der Natur der Seele gemäß, mit dem Körper verbunden zu sein, so muß man von dieser Verbindung eine Ursache angeben. Entweder kommt letztere also vom Willen der Seele oder von einer äußeren Ursache. Vom Willen der Seele selber nicht; denn 1. wäre es unvernünftig, einen Körper zu wollen, dessen sie nicht bedürfte; bedarf sie aber desselben, so würde es ihr natürlich sein, mit selbem verbunden zu werden, da die Natur nicht ermangelt, das Notwendige zu geben; — 2. weil kein Grund vorhanden wäre, weshalb die im Anfange geschaffene Seele nach Verlauf so vieler Jahrhunderte diesem Körper sich verbände; zumal die geistige Substanz über die Zeit erhaben ist; — 3. wäre die Verbindung dieses Leibes und dieser Seele ein reiner Zufall; insofern dazu zwei Willen zusammenkommen mußten, der der Seele und der des zeugenden Menschen. Ist aber die Seele gegen ihren Willen und gegen ihre Natur im Körper, so ist dies der Fall auf Grund eines Zwanges; und dann wäre dies ein Unglück für sie und eine Strafe, was die irrtümliche Meinung des Origenes ist, wie Epiphanius berichtet. (2. cont. haer. 64.) Also sind die Seelen geschaffen zugleich mit dem Körper.
c) I. Gott hat aufgehört, neue Arten und Gattungen zu schaffen; aber nicht, zu wirken für die Erhaltung der geschaffenen. Demgemäß heißt es Joh. 5, 17.: „Mein Vater wirkt auch jetzt noch.“ Die menschlichen Seelen also, welche jetzt geschaffen werden, existierten im Anfange gemäß der Ähnlichkeit der Gattung, als Adam geschaffen wurde. II. Soweit es die Zahl der Einzeldinge anbelangt, kann etwas zur Vollendung des All hinzugefügt werden; nicht aber soweit es die Zahl der Gattungen angeht. III. Daß die Seele bestehen bleibt ohne Körper, geschieht dem Vergehen des Körpers zufolge und dieses ist eine Folge der Sünde. Deshalb geziemte es sich nicht, daß damit das Werk Gottes beginne; denn es steht geschrieben Sap. 1, 13.: „Gott hat den Tod nicht gemacht ... die Gottlosen haben ihn mit Händen (Werken) und mit Worten herbeigeholt.“
Edition
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Summa theologiae
Articulus 3
Iª q. 118 a. 3 arg. 1
Ad tertium sic proceditur. Videtur quod animae humanae fuerint creatae simul a principio mundi. Dicitur enim Gen. II, requievit Deus ab omni opere quod patrarat. Hoc autem non esset, si quotidie novas animas crearet. Ergo omnes animae sunt simul creatae.
Iª q. 118 a. 3 arg. 2
Praeterea, ad perfectionem universi maxime pertinent substantiae spirituales. Si igitur animae simul crearentur cum corporibus, quotidie innumerabiles spirituales substantiae perfectioni universi adderentur, et sic universum a principio fuisset imperfectum. Quod est contra illud quod dicitur Gen. II, Deum omne opus suum complesse.
Iª q. 118 a. 3 arg. 3
Praeterea, finis rei respondet eius principio. Sed anima intellectiva remanet, destructo corpore. Ergo incoepit esse ante corpus.
Iª q. 118 a. 3 s. c.
Sed contra est quod dicitur in libro de Eccles. Dogmat., quod simul anima creatur cum corpore.
Iª q. 118 a. 3 co.
Respondeo dicendum quod quidam posuerunt quod animae intellectivae accidat uniri corpori, ponentes eam esse eiusdem conditionis cum substantiis spiritualibus quae corpori non uniuntur. Et ideo posuerunt animas hominum simul a principio cum Angelis creatas. Sed haec opinio falsa est. Primo quidem, quantum ad radicem. Si enim accidentaliter conveniret animae corpori uniri, sequeretur quod homo, qui ex ista unione constituitur, esset ens per accidens; vel quod anima esset homo, quod falsum est, ut supra ostensum est. Quod etiam anima humana non sit eiusdem naturae cum Angelis, ipse diversus modus intelligendi ostendit, ut supra ostensum est, homo enim intelligit a sensibus accipiendo, et convertendo se ad phantasmata, ut supra ostensum est. Et ideo indiget uniri corpori, quo indiget ad operationem sensitivae partis. Quod de Angelo dici non potest. Secundo apparet falsitas in ipsa positione. Si enim animae naturale est corpori uniri, esse sine corpore est sibi contra naturam, et sine corpore existens non habet suae naturae perfectionem. Non fuit autem conveniens ut Deus ab imperfectis suum opus inchoaret, et ab his quae sunt praeter naturam, non enim fecit hominem sine manu aut sine pede, quae sunt partes naturales hominis. Multo igitur minus fecit animam sine corpore. Si vero aliquis dicat quod non est naturale animae corpori uniri, oportet inquirere causam quare sint corporibus unitae. Oportet autem dicere quod aut hoc sit factum ex eius voluntate; aut ex alia causa. Si ex eius voluntate, videtur hoc esse inconveniens. Primo quidem, quia haec voluntas irrationabilis esset, si non indigeret corpore, et vellet ei uniri, si enim eo indigeret, naturale esset ei quod corpori uniretur, quia natura non deficit in necessariis. Secundo, quia nulla ratio esset quare animae a principio mundi creatae, post tot tempora voluntas accesserit ut nunc corpori uniatur. Est enim substantia spiritualis supra tempus, utpote revolutiones caeli excedens. Tertio quia videretur a casu esse quod haec anima huic corpori uniretur, cum ad hoc requiratur concursus duarum voluntatum, scilicet animae advenientis, et hominis generantis. Si autem praeter voluntatem ipsius corpori unitur, et praeter eius naturam; oportet quod hoc sit ex causa violentiam inferente, et sic erit ei poenale et triste. Quod est secundum errorem Origenis, qui posuit animas incorporari propter poenam peccati. Unde cum haec omnia sint inconvenientia, simpliciter confitendum est quod animae non sunt creatae ante corpora, sed simul creantur cum corporibus infunduntur.
Iª q. 118 a. 3 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod Deus dicitur cessasse die septimo, non quidem ab omni opere, cum dicatur Ioan. V, pater meus usque modo operatur; sed a novis rerum generibus et speciebus condendis, quae in operibus primis non aliquo modo praeextiterint. Sic enim animae quae nunc creantur, praeextiterunt secundum similitudinem speciei in primis operibus, in quibus anima Adae creata fuit.
Iª q. 118 a. 3 ad 2
Ad secundum dicendum quod perfectioni universi, quantum ad numerum individuorum, quotidie potest addi aliquid, non autem quantum ad numerum specierum.
Iª q. 118 a. 3 ad 3
Ad tertium dicendum quod hoc quod anima remanet sine corpore, contingit per corporis corruptionem, quae consecuta est ex peccato. Unde non fuit conveniens quod ab hoc inciperent Dei opera, quia, sicut scriptum est Sap. I, Deus mortem non fecit, sed impii manibus et verbis accersierunt eam.