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Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

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Summe der Theologie

Dritter Artikel. Die Seligkeit besteht ihrem Wesen nach nicht in der Thätigkeit des sinnlichen Teiles.

a) Dementgegen wird behauptet: I. Die vernünftige Thätigkeit ist die edelste im Menschen. Dieselbe hängt aber von der sinnlichen Thätigkeit ab; denn nach 3. de anima „können wir nicht vernünftig verstehen ohne die Phantasiebilder“. Also auch die Thätigkeit der Sinne gehört zum Wesen der Seligkeit. II. Nach Boëtius ist die Seligkeit „ein durch Ansammlung aller Güter Vollendeter Zustand“. Manche Güter aber erreichen wir vermittelst der Thätigkeit der Sinne. III. Die Seligkeit ist das vollendete Gut. Also muß dadurch der Mensch in allen seinen Kräften, auch in den sinnlichen, vollendet werden. Auf der anderen Seite haben wir die sinnliche Thätigkeit mit den Tieren gemeinsam; nicht aber die Seligkeit. Also besteht letztere nicht in der Thätigkeit der Sinne.

b) Ich antworte, es könne zur Seligkeit etwas gehören in dreifacher Weise: 1. so, daß es im Wesen der Seligkeit eingeschlossen ist; 2. so, daß es ihr voraufgeht; oder 3. ihr folgt. Zum Wesen der Seligkeit kann die Thätigkeit der Sinne nicht gehören. Denn dieses Wesen besteht darin, daß der Mensch mit dem ungeschaffenen Gute verbunden ist, welches ja als letzter Endzweck dasteht. Eine solche Verbindung aber kann nicht hergestellt werden durch die Thätigkeit der Sinne. Zudem ist bereits gezeigt worden, daß in den Gütern des Körpers, die allein der Sinn mit seiner Thätigkeit erreicht, die Seligkeit nicht besteht. Die Thätigkeit der Sinne kann jedoch der Seligkeit voraufgehen und ihr folgen. Sie kann voraufgehen, wenn es sich um die unvollendete Seligkeit handelt, die wir im gegenwärtigen Leben haben können; denn die vernünftige Thätigkeit hat zur Voraussetzung die Thätigkeit der Sinne. Letztere folgt dann in jener vollendeten Seligkeit, welche wir im Himmel erwarten. Denn „nach der Auferstehung wird“, wie Augustin (ep. ad Diosorum) sagt, „ein gewisser Glanz zurückstrahlen auf den Körper und die körperlichen Sinne, auf daß sie vollendet werden in ihren Thätigkeiten.“ Die Thätigkeit aber, durch welche die Vernunft mit Gott verbunden ist, wird dann nicht zur Voraussetzung haben die Thätigkeit der Sinne. 0) I. In diesem Leben hat die unvollkommene Seligkeit zur Vorausssetzung die Sinnesthätigkeit. II. Die vollendete Seligkeit, wie sie jetzt bereits die Engel haben, besitzt alle Güter kraft der Verbindung mit dem Urquell alles Guten; nicht als ob sie der einzelnen besonderen Güter bedürfte. In der unvollendeten Seligkeit hier auf Erden aber bedarf man der Ansammlung jenerGüter im einzelnen, die nötig sind, um die vollkommenste Thätigkeit dieses Lebens auszuüben. III. In der vollendeten Seligkeit wird der ganze Mensch vollendet dadurch, daß vom höheren Teile der Glanz widerstrahlt im niedrigeren. Hier aber im gegenwärtigen Leben wird die Vollendung des niederen Teiles vorausgesetzt für die Vollendung des höheren.

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Summa theologiae

Articulus 3

Iª-IIae q. 3 a. 3 arg. 1

Ad tertium sic proceditur. Videtur quod beatitudo consistat etiam in operatione sensus. Nulla enim operatio invenitur in homine nobilior operatione sensitiva, nisi intellectiva. Sed operatio intellectiva dependet in nobis ab operatione sensitiva, quia non possumus intelligere sine phantasmate, ut dicitur in III de anima. Ergo beatitudo consistit etiam in operatione sensitiva.

Iª-IIae q. 3 a. 3 arg. 2

Praeterea, Boetius dicit, in III de Consol., quod beatitudo est status omnium bonorum aggregatione perfectus. Sed quaedam bona sunt sensibilia, quae attingimus per sensus operationem. Ergo videtur quod operatio sensus requiratur ad beatitudinem.

Iª-IIae q. 3 a. 3 arg. 3

Praeterea, beatitudo est bonum perfectum, ut probatur in I Ethic., quod non esset, nisi homo perficeretur per ipsam secundum omnes partes suas. Sed per operationes sensitivas quaedam partes animae perficiuntur. Ergo operatio sensitiva requiritur ad beatitudinem.

Iª-IIae q. 3 a. 3 s. c.

Sed contra, in operatione sensitiva communicant nobiscum bruta animalia. Non autem in beatitudine. Ergo beatitudo non consistit in operatione sensitiva.

Iª-IIae q. 3 a. 3 co.

Respondeo dicendum quod ad beatitudinem potest aliquid pertinere tripliciter, uno modo, essentialiter; alio modo, antecedenter; tertio modo, consequenter. Essentialiter quidem non potest pertinere operatio sensus ad beatitudinem. Nam beatitudo hominis consistit essentialiter in coniunctione ipsius ad bonum increatum, quod est ultimus finis, ut supra ostensum est, cui homo coniungi non potest per sensus operationem. Similiter etiam quia, sicut ostensum est, in corporalibus bonis beatitudo hominis non consistit, quae tamen sola per operationem sensus attingimus. Possunt autem operationes sensus pertinere ad beatitudinem antecedenter et consequenter. Antecedenter quidem, secundum beatitudinem imperfectam, qualis in praesenti vita haberi potest, nam operatio intellectus praeexigit operationem sensus. Consequenter autem, in illa perfecta beatitudine quae expectatur in caelo, quia post resurrectionem, ex ipsa beatitudine animae, ut Augustinus dicit in epistola ad Dioscorum, fiet quaedam refluentia in corpus et in sensus corporeos, ut in suis operationibus perficiantur; ut infra magis patebit, cum de resurrectione agetur. Non autem tunc operatio qua mens humana Deo coniungetur, a sensu dependebit.

Iª-IIae q. 3 a. 3 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod obiectio illa probat quod operatio sensus requiritur antecedenter ad beatitudinem imperfectam, qualis in hac vita haberi potest.

Iª-IIae q. 3 a. 3 ad 2

Ad secundum dicendum quod beatitudo perfecta, qualem Angeli habent, habet congregationem omnium bonorum per coniunctionem ad universalem fontem totius boni; non quod indigeat singulis particularibus bonis. Sed in hac beatitudine imperfecta, requiritur congregatio bonorum sufficientium ad perfectissimam operationem huius vitae.

Iª-IIae q. 3 a. 3 ad 3

Ad tertium dicendum quod in perfecta beatitudine perficitur totus homo, sed in inferiori parte per redundantiam a superiori. In beatitudine autem imperfecta praesentis vitae, e converso a perfectione inferioris partis proceditur ad perfectionem superioris.

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