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De la résurrection de la chair
I.
La confiance des Chrétiens, c'est la résurrection des morts. Par elle, nous sommes des croyants: la vérité elle-même nous force à le croire. Dieu nous découvre la vérité; mais la multitude s'en moque, s'imaginant que rien ne survit après la mort. Et cependant elle rend aux morts des honneurs funèbres, et cela avec des soins empressés, d'après les inclinations des défunts, suivant les mets des saisons, persuadée que ceux auxquels elle refuse tout sentiment, ont besoin même encore d'un peu de nourriture. Ce serait à moi plutôt de railler ce vulgaire qui brûle avec tant d'inhumanité des morts qu'il gorge ensuite d'aliments, les honorant ou les insultant par les mêmes flammes. O tendresse qui se fait un jeu de la cruauté! Appellerai-je sacrifice ou dérision ces viandes déposées sur des cendres?
Mais voilà que les sages eux-mêmes pensent comme la multitude. Rien après la mort, dit l'école d'Epicure. Sénèque répète aussi que tout finit à la mort, jusqu'à la mort elle-même. Il me suffit que la philosophie de Pythagore et d'Empédocle n'ait pas moins d'autorité. Mais les disciples de Platon proclament par opposition l'immortalité de l'âme. Il y a mieux; ils affirment qu'elle rentre sur-le-champ dans des corps qui ne sont ni les mêmes, ni des corps humains, si bien qu'Euphorbe renaît dans Pythagore et Homère dans un paon. Toujours est-il qu'ils |436 déclarèrent que l'âme retourne habiter la chair, aimant mieux modifier la nature de l'immortalité que de la nier complètement, frappant ainsi à la porte de la vérité, mais sans pénétrer jusqu'à elle. Le siècle, par conséquent, n'ignore pas la résurrection des morts, même lorsqu'il la dénature.
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On the Resurrection of the Flesh
Chapter I.--The Doctrine of the Resurrection of the Body Brought to Light by the Gospel. The Faintest Glimpses of Something Like It Occasionally Met with in Heathenism. Inconsistencies of Pagan Teaching.
The resurrection of the dead is the Christian's trust. 1 By it we are believers. To the belief of this (article of the faith) truth compels us--that truth which God reveals, but the crowd derides, which supposes that nothing will survive after death. And yet they do honour 2 to their dead, and that too in the most expensive way according to their bequest, and with the daintiest banquets which the seasons can produce, 3 on the presumption that those whom they declare to be incapable of all perception still retain an appetite. 4 But (let the crowd deride): I on my side must deride it still more, especially when it burns up its dead with harshest inhumanity, only to pamper them immediately afterwards with gluttonous satiety, using the selfsame fires to honour them and to insult them. What piety is that which mocks its victims with cruelty? Is it sacrifice or insult (which the crowd offers), when it burns its offerings to those it has already burnt? 5 But the wise, too, join with the vulgar crowd in their opinion sometimes. There is nothing after death, according to the school of Epicurus. After death all things come to an end, even death itself, says Seneca to like effect. It is satisfactory, however, that the no less important philosophy of Pythagoras and Empedocles, and the Plantonists, take the contrary view, and declare the soul to be immortal; affirming, moreover, in a way which most nearly approaches (to our own doctrine), 6 that the soul actually returns into bodies, although not the same bodies, and not even those of human beings invariably: thus Euphorbus is supposed to have passed into Phythagoras, and Homer into a peacock. They firmly pronounced the soul's renewal 7 to be in a body, 8 (deeming it) more tolerable to change the quality (of the corporeal state) than to deny it wholly: they at least knocked at the door of truth, although they entered not. Thus the world, with all its errors, does not ignore the resurrection of the dead.