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Werke Tertullian (160-220) De resurrectione carnis

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On the Resurrection of the Flesh

Chapter XXXVIII.--Christ, by Raising the Dead, Attested in a Practical Way the Doctrine of the Resurrection of the Flesh.

After the Lord's words, what are we to think of the purport of His actions, when He raises dead persons from their biers and their graves? To what end did He do so? If it was only for the mere exhibition of His power, or to afford the temporary favour of restoration to life, it was really no great matter for Him to raise men to die over again. If, however, as was the truth, it was rather to put in secure keeping men's belief in a future resurrection, then it must follow from the particular form of His own examples, that the said resurrection will be a bodily one. I can never allow it to be said that the resurrection of the future, being destined for the soul only, did then receive these preliminary illustrations of a raising of the flesh, simply because it would have been impossible to have shown the resurrection of an invisible soul except by the resuscitation of a visible substance. They have but a poor knowledge of God, who suppose Him to be only capable of doing what comes within the compass of their own thoughts; and after all, they cannot but know full well what His capability has ever been, if they only make acquaintance with the writings of John. For unquestionably he, who has exhibited to our sight the martyrs' hitherto disembodied souls resting under the altar, 1 was quite able to display them before our eyes rising without a body of flesh. I, however, for my part prefer (believing) that it is impossible for God to practise deception (weak as He only could be in respect of artifice), from any fear of seeming to have given preliminary proofs of a thing in a way which is inconsistent with His actual disposal of the thing; nay more, from a fear that, since He was not powerful enough to show us a sample of the resurrection without the flesh, He might with still greater infirmity be unable to display (by and by) the full accomplishment of the sample in the self-same substance of the flesh. No example, indeed, is greater than the thing of which it is a sample. Greater, however, it is, if souls with their body are to be raised as the evidence of their resurrection without the body, so as that the entire salvation of man in soul and body should become a guarantee for only the half, the soul; whereas the condition in all examples is, that which would be deemed the less--I mean the resurrection of the soul only--should be the foretaste, as it were, of the rising of the flesh also at its appointed time. And therefore, according to our estimate of the truth, those examples of dead persons who were raised by the Lord were indeed a proof of the resurrection both of the flesh and of the soul,--a proof, in fact, that this gift was to be denied to neither substance. Considered, however, as examples only, they expressed all the less significance--less, indeed, than Christ will express at last--for they were not raised up for glory and immortality, but only for another death.


  1. Rev. vi. 9-11. ↩

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Über die Auferstehung des Fleisches. (BKV)

38. Cap. Ebenso beweisend wie die Aussprüche des Herrn sind die durch ihn gewirkten Totenerweckungen.

S. 469 Welche Bedeutung sollen wir nach den Reden des Herrn nun auch noch seinen Handlungen beilegen, wenn er Tote aus Särgen und Gräbern wieder auferweckt? Wozu soll das? Geschah es bloss zur Schaustellung seiner Macht und zum Gunstbeweis einer augenblicklichen Wiederbeseelung, so ist es ja nichts so gar Grosses für ihn, Leute, die von neuem sterben werden, aufzuerwecken. Geschah es hingegen mehr zur Sicherstellung des Glaubens an die künftige Auferstehung, dann ist damit gegeben, dass auch sie eine leibliche sein wird, entsprechend der Form jenes ihres Beleges.

Ich mag auch nichts von denen hören, welche sagen, die für die Seele allein bestimmte Auferstehung habe dazumal auch auf das Fleisch hinübergegriffen, weil die Auferstehung der unsichtbaren Seele unmöglich in anderer Weise habe anschaulich gemacht werden können als durch Auferweckung der sichtbaren Substanz. Die kennen Gott schlecht, die da glauben, er vermöge nicht, was sie nicht glauben; dennoch müssen sie recht gut wissen, dass er es konnte, wenn sie die Urkunde des Johannes1 kennen. Denn wer die noch nackten Seelen der Martyrer, die unter dem Altare ruhen, sichtbar machte, der wäre jedenfalls imstande gewesen, auch die auferstandenen Seelen ohne Leiber sichtbar zu machen. Ich für meine Person dagegen will lieber, dass Gott das Vermögen zu täuschen nicht besitze und in der Kunst zu täuschen allein schwach sei, damit es nicht scheine, als habe er Belege vorausgeschickt, die der Einrichtung der Sache nicht entsprechen, oder vielmehr, ich will, wenn er eine Analogie der Auferstehung beizubringen ohne Anwendung eines Leibes nicht vermochte, lieber, dass er an derselben Substanz diese überschwengliche Analogie gar nicht anbringen konnte. Eine Analogie ist niemals grösser als das, wovon sie die Analogie ist. Sie ist aber grösser, wenn Seelen mit dem Körper auferweckt werden zum Beweise einer körperlichen Auferstehung. Dann würde eine totale Herstellung des Menschen einer bloss halben zur Unterstützung dienen, da doch umgekehrt das Wesen der Beispiele vielmehr das erfordern würde, was als das Geringere gilt, ich meine, eine Auferstehung bloss der Seele, als Vorgeschmack z. B. davon, dass auch das Fleisch seinerzeit auferstehen werde.

So dienten denn also nach unserer Vorstellung von der Wirklichkeit jene Beispiele von Totenerweckungen durch den Herrn allerdings der Auferstehung des Leibes und der Seele als Belege, damit keiner der beiden Substanzen dieses Geschenk versagt sein sollte. Insofern sie jedoch blosse Beispiele waren, zeigten sie weniger als das, was Christus verhiess. Die betreffenden Personen wurden nämlich nicht zur Herrlichkeit oder Unverweslichkeit auferweckt, sondern nur, um abermals zu sterben.


  1. Offenb. Joh. 6, 9. ↩

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Über die Auferstehung des Fleisches. (BKV)
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