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Werke Irenäus von Lyon (130-202) Contra Haereses

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Against Heresies

1.

But if they will not yield assent to any one of these conclusions, since in that case they would be proved by us as incapable of rendering any reason for such a production of their Pleroma, they will of necessity be shut up to this--that they confess that, above the Pleroma, there was some other system more spiritual and more powerful, after the image of which their Pleroma was formed. For if the Demiurge did not of himself construct that figure of creation which exists, but made it after the form of those things which are above, then from whom did their Bythus--who, to be sure, brought it about that the Pleroma should be possessed of a configuration of this kind--receive the figure of those things which existed before Himself? For it must needs be, either that the intention [of creating] dwelt in that god who made the world, so that of his own power, and from himself, he obtained the model of its formation; or, if any departure is made from this being, then there will arise a necessity for constantly asking whence there came to that one who is above him the configuration of those things which have been made; what, too, was the number of the productions; and what the substance of the model itself? If, however, it was in the power of Bythus to impart of himself such a configuration to the Pleroma, then why may it not have been in the power of the Demiurge to form of himself such a world as exists? And then, again, if creation be an image of those things [above], why should we not affirm that those are, in turn, images of others above them, and those above these again, of others, and thus go on supposing innumerable images of images?

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Gegen die Häresien (BKV)

1.

Wollen sie aber durch keinen dieser Gründe sich von uns überzeugen lassen, daß sie keine Ursache für die Emanationen ihres Pleroma beibringen können, so werden sie zu dem Schluß gezwungen, daß über ihrem Pleroma noch eine andere und gewaltigere Macht bestehe, gemäß welcher ihr Pleroma gebildet worden ist. Wenn nämlich der Demiurg nicht von sich selbst solche Gestalt der Schöpfung hervorgebracht hat, sondern gemäß der Idee der oberen Dinge, von wem hat dann ihr Bythos, der doch das Pleroma solcher Gestaltung gemacht hat, die Idee der Dinge, die vor ihm gemacht wurden, empfangen? Entweder nämlich muß unser Denken Halt machen bei dem Gotte, der die Welt gemacht hat, und annehmen, daß er aus eigner Macht und von sich selbst die Idee dieser Welt empfangen hat, oder man wird gezwungen sein, wenn er von irgend einem andern den Anstoß empfangen hat, immer weiter zu fragen: Woher hat denn der, der über ihm ist, die Idee S. 138der erschaffenen Dinge? Wieviele solcher Emanationen gibt es? Welches ist die Wesenheit des Vorbildes? War es aber dem Bythos gestattet, von sich selbst solche Gestalt des Pleroma hervorzubringen, warum war es dann dem Demiurgen nicht gestattet, aus sich selbst diese Welt zu machen? Ist aber die Welt nur das Abbild jener Dinge, dann muß es auch für diese oberen Dinge Vorbilder geben und für diese wieder andere, und so gelangt man zu unendlich vielen Vorbildern.

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Against Heresies
Gegen die Häresien (BKV)
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Introductory Note to Irenaeus Against Heresies

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