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Against Heresies
3.
Paul, when writing to the Romans, has explained this very point: "Paul, an apostle of Jesus Christ, predestinated unto the Gospel of God, which He had promised by His prophets in the holy Scriptures, concerning His Son, who was made to Him of the seed of David according to the flesh, who was predestinated the Son of God with power through the Spirit of holiness, by the resurrection from the dead of our Lord Jesus Christ." 1 And again, writing to the Romans about Israel, he says: "Whose are the fathers, and from whom is Christ according to the flesh, who is God over all, blessed for ever." 2 And again, in his Epistle to the Galatians, he says: "But when the fulness of time had come, God sent forth His Son, made of a woman, made under the law, to redeem them that were under the law, that we might receive the adoption;" 3 plainly indicating one God, who did by the prophets make promise of the Son, and one Jesus Christ our Lord, who was of the seed of David according to His birth from Mary; and that Jesus Christ was appointed the Son of God with power, according to the Spirit of holiness, by the resurrection from the dead, as being the first begotten in all the creation; 4 the Son of God being made the Son of man, that through Him we may receive the adoption,--humanity 5 sustaining, and receiving, and embracing the Son of God. Wherefore Mark also says: "The beginning of the Gospel of Jesus Christ, the Son of God; as it is written in the prophets." 6 Knowing one and the same Son of God, Jesus Christ, who was announced by the prophets, who from the fruit of David's body was Emmanuel, "the messenger of great counsel of the Father;" 7 through whom God caused the day-spring and the Just One to arise to the house of David, and raised up for him an horn of salvation, "and established a testimony in Jacob;" 8 as David says when discoursing on the causes of His birth: "And He appointed a law in Israel, that another generation might know [Him,] the children which should he born from these, and they arising shall themselves declare to their children, so that they might set their hope in God, and seek after His commandments." 9 And again, the angel said, when bringing good tidings to Mary: "He shall he great, and shall be called the Son of the Highest; and the Lord shall give unto Him the throne of His father David;" 10 acknowledging that He who is the Son of the Highest, the same is Himself also the Son of David. And David, knowing by the Spirit the dispensation of the advent of this Person, by which He is supreme over all the living and dead, confessed Him as Lord, sitting on the right hand of the Most High Father. 11
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Gegen die Häresien (BKV)
3.
Genau so ist auch die Erklärung Pauli, der an die Römer schreibt: „Paulus, ein Apostel Jesu Christi, auserkoren für das Evangelium Gottes, das er verheißen hat durch seine Propheten in den Heiligen Schriften von seinem Sohne, der ihm geworden ist aus dem Samen Davids dem Fleische nach, und der vorher bestimmt war zum Sohne Gottes in Kraft durch den Geist der Heiligung aus der Auferstehung Jesu Christi, unseres Herrn“1 . Und wiederum heißt es im Briefe an die Römer in Betreff Israels: „Aus ihren Vätern ist Christus dem Fleische nach, der da ist Gott, über alles gepriesen in Ewigkeit“2 . Ebenso heißt es im Briefe an die Galater: „Als aber die Fülle der Zeit kam, sandte Gott S. 275seinen Sohn, gemacht aus dem Weibe, gemacht unter dem Gesetze, damit er die, welche unter dem Gesetze waren, erlöste und wir an Kindesstatt angenommen würden“3 . So bekundet er deutlich: Einer ist Gott, der durch die Propheten die Verheißung von dem Sohne gab. Und einer ist Jesus Christus, unser Herr, der von dem Samen Davids aus Maria der Jungfrau geboren ist; dieser Jesus Christus ist bestimmt zum Sohne Gottes in Kraft nach dem Geist der Heiligung seit seiner Auferstehung von den Toten, damit er der Erstgeborene der Toten sei, wie er auch der Erstgeborene in der ganzen Schöpfung ist. Der Sohn Gottes ist Sohn des Menschen geworden, damit wir durch ihn an Kindesstatt angenommen würden, indem der Mensch den Sohn Gottes trug, faßte und umarmte. Deswegen sagt auch Markus: „Anfang des Evangeliums Jesu Christi, des Sohnes Gottes, wie geschrieben ist in den Propheten“4 . Er weiß es also, daß Jesus Christus, der Sohn Gottes allein derjenige ist, der von den Propheten verkündet wurde als die Leibesfrucht Davids, Emmanuel, der „Verkünder des großen Ratschlusses“5 des Vaters, den Gott dem Hause Davids aufgehen ließ, den „Aufgang und den Gerechten“6 , und „das Horn des Heils ihm errichtete“7 und „ein Zeugnis in Jakob erweckte“68 , wie David die Gründe seiner Geburt mit den Worten angibt: „Und ein Gesetz stellte er auf in Israel, damit die nächste Generation es erkenne. Es werden die Söhne, die von diesen geboren wurden, auferstehen und es wieder ihren Kindern erzählen, damit sie auf Gott ihre Hoffnung setzen und seine Gebote erforschen“9 . Und wie wiederum der Engel Maria die Botschaft bringt, sagt er: „Dieser wird groß sein und Sohn des Allerhöchsten genannt werden, und es wird ihm der Herr den Thron seines Vaters David geben“10 , S. 276womit er den Sohn des Allerhöchsten zugleich als den Sohn Davids bezeichnet. Und indem David die Ordnung seiner Ankunft durch den Heiligen Geist erkennt, gemäß derer er „Herr der Lebendigen und der Toten“11 ist, bekennt er ihn als den Herrn, der da „sitzet zur Rechten des höchsten Vaters“12 .