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Werke Irenäus von Lyon (130-202) Contra Haereses

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Against Heresies

3.

And not by the aforesaid things alone has the Lord manifested Himself, but [He has done this] also by means of His passion. For doing away with [the effects of] that disobedience of man which had taken place at the beginning by the occasion of a tree, "He became obedient unto death, even the death of the cross;" 1 rectifying that disobedience which had occurred by reason of a tree, through that obedience which was [wrought out] upon the tree [of the cross]. Now He would not have come to do away, by means of that same [image], the disobedience which had been incurred towards our Maker if He proclaimed another Father. But inasmuch as it was by these things that we disobeyed God, and did not give credit to His word, so was it also by these same that He brought in obedience and consent as respects His Word; by which things He clearly shows forth God Himself, whom indeed we had offended in the first Adam, when he did not perform His commandment. In the second Adam, however, we are reconciled, being made obedient even unto death. For we were debtors to none other but to Him whose commandment we had transgressed at the beginning.


  1. Phil. ii. 8.  ↩

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Gegen die Häresien (BKV)

3.

Doch nicht nur auf die genannte Weise offenbarte der Herr den Vater und sich, sondern auch durch sein Leiden. Er hob nämlich den im Anfang am Holze geschehenen Ungehorsam des Menschen auf, indem er „gehorsam wurde bis zum Tode, bis zum Tode aber des Kreuzes“1 . Den Ungehorsam am Holze heilte er durch den Gehorsam am Holze. Er wäre aber nicht denselben Weg gegangen, um den Ungehorsam gegen unseren Schöpfer aufzuheben, wenn er einen anderen Vater verkündet hätte. Da er jedoch durch das Holz, durch welches wir Gott nicht gehorcht und seinem Worte nicht geglaubt hatten, auch den Gehorsam und die Erfüllung S. 518seines Wortes einführte2 , so hat er doch offenbar hierdurch darauf hingewiesen, daß wir mit demselben Gott, den wir im ersten Adam beleidigt hatten, indem wir sein Gebot nicht hielten, in dem zweiten Adam versöhnt worden sind, indem wir gehorsam bis zum Tode wurden. Denn allein dessen Schuldner waren wir geworden, dessen Gebot wir im Anfang übertreten hatten.


  1. Phil. 2,8 ↩

  2. Papadopulos-Kerameus, Analekta, vgl. Zeitschr. f. Kircheng. XIV, 1894, S. 69 ff. ↩

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Gegen die Häresien (BKV)
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Introductory Note to Irenaeus Against Heresies

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