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The Refutation of All Heresies
Chapter VI.--Substance, According to Aristotle; The Predicates.
Since, however, as I have stated, substance is threefold, viz., genus, species, (and) individual; and (since) we have set down animality as being the genus, and man the species, as being already distinct from the majority of animals, but notwithstanding still to be identified (with animals of his own kind), inasmuch as not being yet moulded into a species of realized substance,--(therefore it is, that) when I impart form under a name to a man derived from the genus, I style him Socrates or Diogenes, or some one of the many denominations (in use). And since (in this way, I repeat,) I comprehend under a name the man who constitutes a species that is generated from the genus, I denominate a substance of this description individual. For genus has been divided into species, and species into individual. But (as regards) the individual, since it has been comprehended under a name, it is not possible that, according to its own nature, it could be divided into anything else, as we have divided each of the fore-mentioned (genus and species). 1
Aristotle primarily, and especially, and preeminently entitles this--substance, inasmuch as it cannot either be predicated of any Subject, or exist in a Subject. He, however, predicates of the Subject, just as with the genus, what I said constituted animality, (and which is) predicated by means of a common name of all particular animals, such as ox, horse, and the rest that are placed under (this genus). For it is true to say that man is an animal, and horse an animal, and that ox is an animal, and each of the rest. Now the meaning of the expression "predicated of a Subject" is this, that inasmuch as it is one, it can be predicated in like manner of many (particulars), even though these happen to be diversified in species. For neither does horse nor ox differ from man so far forth as he is an animal, for the definition of animal is said to suit all animals alike. For what is an animal? If we define it, a general definition will comprehend all animals. For animal is an animated Substance, endued with Sensation. Such are ox, man, horse, and each of the rest (of the animal kingdom). But the meaning of the expression "in a Subject" is this, that what is inherent in anything, not as a part, it is impossible should exist separately from that in which it is. But this constitutes each of the accidents (resident) in Substance, and is what is termed Quality. Now, according to this, we say that certain persons are of such a quality; for instance, white, grey, black, just, unjust, temperate, and other (characteristics) similar to these. But it is impossible for any one of these to subsist itself by itself; but it must inhere in something else. If, however, neither animal which I predicate of all individual animals, nor accidents which are discoverable in all things of which they are nonessential qualities, can subsist themselves by themselves, and (yet if) individuals are formed out of these, (it follows, therefore, that) the triply divided Substance, which is not made up out of other things, consists of nonentities. If, then, what is primarily, and pre-eminently, and particularly denominated Substance consists of these, it derives existence from nonentities, according to Aristotle.
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Aristotle's Categ., c. v. ↩
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Widerlegung aller Häresien (BKV)
18.
Die Substanz ist in drei Teile geteilt, wie ich sagte, in Genus, Spezies und Individuum; wir haben den S. 196 Begriff Lebewesen als Genus gesetzt, den Menschen als Spezies, die von der Gesamtheit der Lebewesen schon geschieden, aber noch unbestimmt und noch nicht zur Spezies eines persönlichen Seins gestaltet ist; wenn ich nun den vom Genus genommenen Menschen durch den Namen konkretisiert, ihn Sokrates oder Diogenes oder sonstwie genannt und so den Menschen, der Spezies des Genus ist, mit einem Namen erfaßt habe, so nenne ich dieses Wesen Individuum. Das Genus ist nämlich in die Spezies geteilt worden, die Spezies ins Individuum; das mit einem Namen erfaßte Individuum ist seiner Natur nach nicht mehr weiter teilbar, wie wir es mit den zwei anderen Begriffen getan. Dies nennt Aristoteles1 im ersten, eigentlichsten, eminenten Sinne Substanz, die nicht von einem Subjekt ausgesagt wird noch in einem Subjekt ist. Von einem Subjekt ausgesagt wird beispielsweise das Genus; ich habe den Begriff Lebewesen genannt. „Lebewesen“ kann von allen unter diesen Begriff fallenden Lebewesen in gleicher Weise ausgesagt werden, vom Rind, vom Pferd und sonst noch. Es ist richtig, daß der Mensch ein Lebewesen, das Pferd ein Lebewesen, das Rind usw. ein Lebewesen ist; das bedeutet das „von einem Subjekt ausgesagt werden“, nämlich daß eines von vielen, in bezug auf die Spezies verschiedenen Dingen in gleicher Weise ausgesagt werden kann. In nichts unterscheidet sich das Pferd vom Menschen, soweit es Lebewesen ist, in nichts das Rind; die Definition Lebewesen paßt nämlich auf alle Lebewesen in gleicher Weise. Ja, was ist denn ein Lebewesen? Wenn wir es definieren, so muß die gemeinsame Definition alle Lebewesen umfassen. Das Lebewesen ist also eine beseelte, gefühlbegabte Substanz wie das Rind, das Pferd, der Mensch usw. „Im Subjekt seiend ist“ nach Aristoteles2, „was in einer Sache nicht als Teil existiert, was außerhalb der Sache, in der es ist, nicht existieren kann“, so jegliches Akzidens der Substanz, Qualität genannt, der gemäß wir als „so oder so beschaffen“ bezeichnet werden, als weiß, schwarz, S. 197 gerecht, ungerecht, weise u. dgl. All dies kann nicht für sich allein entstehen, sondern es muß in etwas sein. Wenn nun weder der Begriff „Lebewesen“, den ich von jedem einzelnen Lebewesen aussage, noch die Akzidentien, die sich in allen entsprechenden Substanzen finden, aus sich selbst Existenz haben können, wenn andererseits aus ihnen die Individuen sich zusammensetzen, so besteht die Substanz in ihren drei Teilen aus Nichtexistierendem und ist nicht aus anderem hervorgegangen. Wenn also das, was in erster Linie und vorzugsweise und hauptsächlich Substanz genannt wird, aus diesen Dingen besteht, so stammt die Substanz nach Aristoteles aus Nichtexistierendem.