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Incarnation of the Word
§16.He came then to attract man’s sense-bound attention to Himself as man, and so to lead him on to know Him as God.
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For men’s mind having finally fallen to things of sense, the Word disguised Himself P. 45 by appearing in a body, that He might, as Man, transfer men to Himself, and centre their senses on Himself, and, men seeing Him thenceforth as Man, persuade them by the works He did that He is not Man only, but also God, and the Word and Wisdom of the true God.
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This, too, is what Paul means to point out when he says: “That ye 1 being rooted and grounded in love, may be strong to apprehend with all the saints what is the breadth and length, and height and depth, and to know the love of Christ which passeth knowledge, that ye may be filled unto all the fulness of God.”
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For by the Word revealing Himself everywhere, both above and beneath, and in the depth and in the breadth—above, in the creation; beneath, in becoming man; in the depth, in Hades; and in the breadth, in the world—all things have been filled with the knowledge of God.
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Now for this cause, also, He did not immediately upon His coming accomplish His sacrifice on behalf of all, by offering His body to death and raising it again, for by this 2 means He would have made Himself invisible. But He made Himself visible enough by what 3 He did, abiding in it, and doing such works, and shewing such signs, as made Him known no longer as Man, but as God the Word.
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For by His becoming Man, the Saviour was to accomplish both works of love; first, in putting away death from us and renewing us again; secondly, being unseen and invisible, in manifesting and making Himself known by His works to be the Word of the Father, and the Ruler and King of the universe.
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Über die Menschwerdung des Logos und dessen leibliche Erscheinung unter uns (BKV)
16.
Denn da einmal der Menschengeist in die Sinnenwelt versunken war, so erbot sich der Logos, im Leibe zu erscheinen, um als Mensch die Menschen an sich zu ziehen, ihre Sinne auf sich zu lenken und sie dann mit seinen Werken, die sie ihn in Menschengestalt vollbringen sehen, zur Überzeugung zu führen, daß er nicht nur Mensch, sondern auch Gott, Logos und Weisheit des wahrhaftigen Gottes wäre. Eben das will auch Paulus zu verstehen geben in den Worten: „In der Liebe festgewurzelt und begründet, damit ihr imstande seid, mit allen Heiligen zu begreifen, welches die Breite, Länge, Höhe und Tiefe sei, und zu erkennen, daß die Liebe Christi alle Erkenntnis weit überragt, damit ihr erfüllt werdet zu aller Fülle Gottes“1. Überall hat sich ja der Logos verbreitet, oben und unten, in der Tiefe und in der Breite, oben in der Schöpfung, unten in der Menschwerdung, in der Tiefe in der Unterwelt, in der S. 623 Breite in der Welt, und so ist alles von der Erkenntnis Gottes angefüllt. Eben deshalb hat er sich auch nicht unmittelbar nach seiner Ankunft mit der Hingabe seines Leibes in den Tod und mit dessen Auferweckung das Opfer für alle dargebracht, weil er sich damit unsichtbar gemacht hätte. Vielmehr hat er im Leibe sich sichtbar gemacht, indem er in ihm verweilte und solche Werke vollbrachte und Zeichen wirkte, die ihn nicht mehr als Menschen, sondern als Gott-Logos offenbarten. Zwei Liebesdienste erwies uns der Heiland durch seine Menschwerdung, einmal, daß er den Tod von uns hinwegnahm und uns erneuerte, und daß er, an sich nicht wahrnehmbar noch sichtbar, durch seine Werke sich kundgab und sich als den Logos des Vaters, als den Lenker und König des Alls zu erkennen gab.
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Eph. 8, 17-19. ↩