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Werke Athanasius von Alexandrien (295-373) Orationes contra Arianos

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Vier Reden gegen die Arianer (BKV)

30.

Dies erfreut die Gläubigen, betrübt aber die Häretiker, da sie ihre Häresie vernichtet sehen. Denn auch jene ihre weitere Frage: „Ist das Unentstandene1 Eins oder sind es zwei?“ zeigt, daß ihre Gesinnung nicht die rechte ist, sondern verdächtig und voll List. Denn nicht zur Ehre des Vaters fragen sie so, wohl aber zur Unehre des Wortes. Wenn nämlich einer, ohne ihre Verschmitztheit zu kennen, antwortet: „Das Unentstandene ist Eines“, so speien sie alsbald ihr Gift aus und sagen: Also gehört der Sohn zum Entstandenen und wir haben mit Recht gesagt: „Er war nicht, bevor er gezeugt wurde“. Denn sie mischen und mengen alles durcheinander, nur um das Wort vom Vater zu trennen und den Schöpfer aller Dinge zu den Geschöpfen zählen zu können. Fürs erste gehören sie schon daraufhin verurteilt, daß sie, die den Bischöfen des Konzils von Nicäa einen Vorhalt machen, weil sie nicht schriftgemäße2, S. 62 aber doch auch keine blasphemische, sondern nur auf Beseitigung ihrer Gottlosigkeit abzielende Ausdrücke gebrauchten, vor der gleichen Anklage sich nicht fürchteten und auch nicht schriftgemäße Wendungen gebrauchen und dabei auf Lästerungen wider den Herrn sinnen und weder das verstehen, was sie sagen, noch worüber sie Behauptungen aufstellen3. Sie sollen also die Heiden fragen, von denen sie es gehört haben, — denn nicht aus der Schrift, sondern von jenen stammt der Fund, — damit sie von ihnen vernehmen, welche Bedeutungen der Ausdruck4 hat, und sich überzeugen, daß sie nicht einmal über das, wovon sie reden, richtig zu fragen verstehen. Denn ihretwillen habe auch ich mich belehren lassen, daß „unentstanden“ genannt werde, was noch nicht geworden ist, aber werden kann, wie das Holz, das noch kein Boot geworden ist, aber werden kann, und daß „unentstanden“ genannt werde, was weder geworden ist, noch jemals werden kann, z. B. aus einem Dreieck ein Viereck und aus einer geraden Zahl eine ungerade. Denn weder ist aus einem Dreieck jemals ein Viereck geworden, noch wird es ein solches jemals werden, und auch die gerade Zahl ist weder jemals zu einer ungeraden geworden noch wird sie je zu einer solchen werden. Es wird ferner „unentstanden“ genannt, was zwar existiert, aber aus nichts entstanden ist, und absolut keinen Vater besitzt. Es hat aber auch der verschlagene Sophist Asterius5, der auch ein Anwalt der Häresie ist, in seiner Schrift noch beigefügt: „Unentstanden“ sei auch das, was nie gemacht wurde, sondern immer ist. Sie hätten also, wenn sie fragten, beifügen sollen, in welchem Sinn sie das S. 63 „unentstanden“ nehmen, damit der Gefragte auch eine richtige Antwort geben könnte.


  1. Das Wort ἀγὲν[ν]ητον galt in den Philosophenschulen als gleichbedeutend mit „Gott“. ↩

  2. Die Arianer beanstandeten die Ausdrücke, mit denen das Nicänum das Verhältnis des Sohnes zum Vater ausdrückte, nämlich die termini: ὁμοοὺσιος τῷ πατρί und ἐκ τῆς οὐσῑας τοῦ πατρός, weil sie in der Schrift nicht zu finden seien. Die Schrift kennt allerdings diese termini nicht und die Konzilsversammlung hat sie auch erst nach langem Bedenken und da die Stellungnahme der Arianer sie erforderten, gewählt, aber der Sache nach waren sie in Stellen wie Joh. 10,13.38; 14,9 enthalten. ↩

  3. 1 Tim. 1,7. ↩

  4. Nämlich: ἀγὲνητος ↩

  5. Asterius aus Kappadozien war von Beruf Lehrer der Rhetorik. Vom Heidentum zum Christentum übergetreten, opferte er unter Maximian und konnte daher später trotz der Unterstützung der eusibischen Partei kein kirchliches Amt erlangen. Er vertrat den Arianismus in seiner gemilderten Form sowohl mündlich, als schriftlich, schriftlich besonders in seinem Syntagma, das von Athanasius und noch mehr von Marcell von Ancyra bekämpft wurde. ↩

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Four Discourses against the Arians

30.

Chapter IX .— Objections Continued .Whether is the Unoriginate one or two? Inconsistent in Arians to use an unscriptural word; necessary to define its meaning. Different senses of the word. If it means ‘without Father,’ there is but One Unoriginate; if ‘without beginning or creation,’ there are two. Inconsistency of Asterius. ‘Unoriginate’ a title of God, not in contrast with the Son, but with creatures, as is ‘Almighty,’ or ‘Lord of powers.’ ‘Father’ is the truer title, as not only Scriptural, but implying a Son, and our adoption as sons.

These considerations encourage the faithful, and distress the heretical, perceiving, as they do, their heresy overthrown thereby. Moreover, their further question, ‘whether the Unoriginate be one or two 1,’ shews how false are their views, how treacherous and full of guile. Not for the Father’s honour ask they this, but for the dishonour of the Word. Accordingly, should any one, not aware of their craft, answer, ‘the Unoriginated is one,’ forthwith they spirit out their own venom, saying, ‘Therefore the Son is among things originated,’ and well have we said, ‘He was not before His generation.’ Thus they make any kind of disturbance and confusion, provided they can but separate the Son from the Father, and reckon the Framer of all among His works. Now first they may be convicted on this score, that, while blaming the Nicene Bishops for their use of phrases not in Scripture, though these not injurious, but subversive of their irreligion, they themselves went off upon the same fault, that is, using words not in Scripture 2, and those in contumely of the Lord, knowing ‘neither what they say nor whereof they affirm 3.’ For instance, let them ask the Greeks, who have been their instructors (for it is a word of their invention, not Scripture), and when they have been instructed in its various significations, then they will discover that they cannot even question properly, on the subject which they have undertaken. For they have led me to ascertain 4 that by ‘unoriginate’ is meant what has not yet come to be, but is possible to be, as wood which is not yet become, but is capable of becoming, a vessel; and again what neither has nor ever can come to be, as a triangle quadrangular, and an even number odd. For a triangle neither has nor ever can become quadrangular; nor has even ever, nor can ever, become odd. Moreover, by ‘unoriginate’ is meant, what exists, but has not come into being from any, nor having a father at all. Further, Asterius, the unprincipled sophist, the patron too of this heresy, has added in his own treatise, that what is not made, but is ever, is ‘unoriginate 5.’ They ought then, when they ask the question, to add in what sense they take the word ‘unoriginate,’ and then the parties questioned would be able to answer to the point.


  1. The word ἀγγέν [ ν ]η τον was in the philosophical schools synonymous with ‘God;’ hence by asking whether there were two Unoriginates, the Arians implied that there were two Gods, if Christ was God in the sense in which the Father was. Hence Athan. retorts, φάσκοντες, οὐ λέγομεν δύο ἀγένητα, λέγουσι δύο θεούς .Orat.iii. 16, also ii. 38. Plato used ἀγέννητον of the Supreme God [not so; he used ἀγένητον , see note 2 onde Decr.28]; the Valentinians, Tertull.contr. Val.7; and Basilides, Epiph.Hær.31. 10. S. Clement uses it, seede Syn.47, note 7. [The earlier Arians apparently argued mainly, like Asterius, from ἀγένητος (cf. Epiph. 64. 8), the later ( καινοί , Epiph.Hær.73. 19) Anomœans rather from ἀγέννητος ]; viz. that ἡ ἀγεννησία is the very οὐσία of God, not an attribute. So Aetius in Epiph.Hær.76. S. Athanasius does not go into this question, but rather confines himself to the more popular form of it, viz. the Son is by His very name not ἀγένητος , but γενητὸς , but all γενητὰ are creatures; which he answers, asde Decr.§28, by saying that Christianity had brought in a new idea into theology, viz. the sacred doctrine of a true Son, ἐκ τῆς οὐσίας . This was what the Arians had originally denied ἓν τὸ ἀγέννητον ἓν δὲ τὸ ὑπ᾽ αὐτοῦ ἀληθῶς, καὶ οὐκ ἐκ τῆς οὐσίας αὐτοῦ γεγονός . Euseb. Nic. ap. Theod.H. E.i. 6. When they were urgedwhataccording to them was the middle idea to which the Son answered, if they would not accept the Catholic, they would not define but merely said, γέννημα, ἀλλ᾽ οὐκ ὡς ἓν τῶν γεννημάτων . [See pp. 149, 169, and the reference there to Lightfoot.]  ↩

  2. De Decr.18.  ↩

  3. 1 Tim. i. 7 .  ↩

  4. De Decr.28, note 4.  ↩

  5. The two first senses here given answer to the two first mentioned,de Decr.§28. and, as he there says, are plainly irrelevant. The third in thede Decr.which, as he there observes, is ambiguous and used for a sophistical purpose, is here divided into third and fourth, answering to the two senses which alone are assigned in thede Syn.§46 [where see note 5], and on them the question turns. This is an instance, of which many occur, how Athan. used his former writings and worked over again his former ground, and simplified or cleared what he had said. In thede Decr.after 350, we have three senses of ἀγένητον , two irrelevant and the third ambiguous; here inOrat.i. (358), he divides the third into two; in thede Syn.(359), he rejects and omits the two first, leaving the two last, which are the critical senses.  ↩

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Four Discourses against the Arians
Vier Reden gegen die Arianer (BKV)
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Einleitung zu den Reden gegen die Arianer (BKV)
Introduction to Four Discourses against the Arians

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