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Church History
Chapter XI. The Emperor Julian extracts Money from the Christians.
Although at the beginning of his reign the Emperor Julian conducted himself mildly toward P. 85 all men; but as he went on he did not continue to show the same equanimity. He most readily indeed acceded to the requests of the Christians, when they tended in any way to cast odium on the memory of Constantius; but when this inducement did not exist, he made no effort to conceal the rancorous feelings which he entertained towards Christians in general. Accordingly he soon ordered that the church of the Novatians at Cyzicus, which Euzoïus had totally demolished, should be rebuilt, imposing a very heavy penalty upon Eleusius bishop of that city, if he failed to complete that structure at his own expense within the space of two months. Moreover, he favored the pagan superstitions with the whole weight of his authority: and the temples of the heathen were opened, as we have before stated; 1 but he himself also publicly offered sacrifices to Fortune, goddess of Constantinople, in the cathedral, 2 where her image was erected.
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Chap. 1. ↩
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βασιλικῇ . On the origin and history of the term, see Bennett, Christian Archæology, pp. 157–163. The special basilica meant here was situated, according to Valesius, in the fourth precinct, and alone called βασιλική , or ‘cathedral’ without qualification. The ‘Theodosian cathedral’ was situated in the seventh ward. ↩
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Kirchengeschichte
Kapitel XI. Der Kaiser Julian entzieht den Christen Geld.
Zwar verhielt sich Kaiser Julian zu Beginn seiner Herrschaft allen Menschen gegenüber milde, aber im weiteren Verlauf zeigte er nicht mehr denselben Gleichmut. Zwar gab er den Bitten der Christen bereitwillig nach, wenn sie in irgendeiner Weise das Andenken an Constantius in Verruf brachten; aber wenn dieser Anlass nicht bestand, gab er sich keine Mühe, die feindseligen Gefühle zu verbergen, die er gegen die Christen im Allgemeinen hegte. So ordnete er bald an, dass die Kirche der Novatianer in Cyzicus, die Euzoïus völlig zerstört hatte, wieder aufgebaut werden sollte, und verhängte dem Bischof Eleusius eine sehr hohe Strafe, wenn er das Bauwerk nicht innerhalb von zwei Monaten auf eigene Kosten fertigstellte. Außerdem begünstigte er den heidnischen Aberglauben mit dem ganzen Gewicht seiner Autorität: Die heidnischen Tempel wurden geöffnet, wie wir bereits erwähnt haben; aber er selbst brachte auch der Göttin Fortuna von Konstantinopel in der Kathedrale, in der ihr Bildnis errichtet wurde, öffentlich Opfer dar.