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Werke Tertullian (160-220) Adversus Hermogenem

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Against Hermogenes

Chapter XXIV.--Earth Does Not Mean Matter as Hermogenes Would Have It.

I now return to the several points 1 by means of which he thought that Matter was signified. And first I will inquire about the terms. For we read only of one of them, Earth; the other, namely Matter, we do not meet with. I ask, then, since Matter is not mentioned in Scripture, how the term earth can be applied to it, which marks a substance of another kind? There is all the greater need why mention should also have been made of Matter, if this has acquired the further sense of Earth, in order that I may be sure that Earth is one and the same name as Matter, and so not claim the designation for merely one substance, as the proper name thereof, and by which it is better known; or else be unable (if I should feel the inclination), to apply it to some particular species of Matter, instead, indeed, 2 of making it the common term 3 of all Matter. For when a proper name does not exist for that thing to which a common term is ascribed, the less apparent 4 is the object to which it may be ascribed, the more capable will it be of being applied to any other object whatever. Therefore, even supposing that Hermogenes could show us the name 5 Matter, he is bound to prove to us further, that the same object has the surname 6 Earth, in order that he may claim for it both designations alike.


  1. Articulos. ↩

  2. Nec utique. ↩

  3. Communicare. ↩

  4. We have construed Oehler's reading: "Quanto non comparet" (i.e., by a frequent ellipse of Tertullian, "quanto magis non comparet"). Fr. Junius, however, suspects that instead of "quanto" we should read "quando": this would produce the sense, "since it is not apparent to what object it may be ascribed," etc. ↩

  5. Nominatam. ↩

  6. Cognominatam. ↩

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Contre Hermogène

XXIV.

Je reviens maintenant à chacun des articles qui, selon Hermogène, désignent la Matière. Et d'abord, interrogeons les noms. J'en lis un des deux dans l'Ecriture, celui de Terre. L'autre, celui de Matière, je ne l'y trouve pas. Pourquoi donc, te demanderai-je, quand la Matière n'est pas nommée dans l'Ecriture, lui donnes-tu la dénomination de terre, comme une autre espèce de substance? Il y a plus. La Matière, après avoir été appelée de son nom, devait recevoir aussi celui de Terre, pour me prouver que Terre et Matière représentent une seule et même chose, de peur que je n'attribuasse à cette seule substance un nom qui appartient en propre à celle sous lequel elle est plus connue; ou bien, afin qu'il ne me fût pas possible, si je le voulais, de l'appliquer à une autre espèce, ou de le communiquer à la première Matière venue. En effet, lorsqu'il n'y a pas de nom spécial pour désigner la chose à laquelle est assigné un nom commun, moins il est visible à qui appartient ce nom, plus il me sera possible de l'attribuer à tout autre substance. Ainsi, quand même Hermogène nous prouverait que la Matière a reçu le nom de terre, il lui resterait encore à prouver que la terre a reçu le nom de Matière, pour avoir droit de lui assigner les deux noms.

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