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Against the Valentinians
Chapter XVI.--Achamoth Purified from All Impurities of Her Passion by the Paraclete, Acting Through Soter, Who Out of the Above-Mentioned Impurities Arranges Matter, Separating Its Evil from the Better Qualities.
She, too, resorts to prayers, after the manner of her mother. But Christ, Who now felt a dislike to quit the Pleroma, appoints the Paraclete as his deputy. To her, therefore, he despatches Soter, 1 (who must be the same as Jesus, to whom the Father imparted the supreme power over the whole body of the Aeons, by subjecting them all to him, so that "by him," as the apostle says, "all things were created" 2
), with a retinue and cortege of contemporary angels, and (as one may suppose) with the dozen fasces. Hereupon Achamoth, being quite struck with the pomp of his approach, immediately covered herself with a veil, moved at first with a dutiful feeling of veneration and modesty; but afterwards she surveys him calmly, and his prolific equipage. 3 With such energies as she had derived from the contemplation, she meets him with the salutation, Kurie, chaire ("Hail, Lord")! Upon this, I suppose, he receives her, confirms and conforms her in knowledge, as well as cleanses 4 her from all the outrages of Passion, without, however, utterly severing them, with an indiscriminateness like that which had happened in the casualties which befell her mother. For such vices as had become inveterate and confirmed by practice he throws together; and when he had consolidated them in one mass, he fixes them in a separate body, so as to compose the corporeal condition of Matter, extracting out of her inherent, incorporeal passion such an aptitude of nature 5 as might qualify it to attain to a reciprocity of bodily substances, 6 which should emulate one another, so that a twofold condition of the substances might be arranged; one full of evil through its faults, the other susceptible of passion from conversion. This will prove to be Matter, which has set us in battle array against Hermogenes, and all others who presume to teach that God made all things out of Matter, not out of nothing.
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Gegen die Valentinianer. (BKV)
16. Cap. Sie wird durch den Soter von ihren Leidenschaften gereinigt, welche verdichtet zur Materie werden.
Statt dessen verlegt sie sich gerade wie ihre Mutter aufs Bitten. Allein Christus, der bereits müde war, aus dem Pleroma hinauszugehen, lässt seine Stelle durch den Paraklet antreten, den Soter — dies dürfte wohl derselbe mit Jesus sein, — dem der Vater die höchste Macht über alle Äonen verliehen hat, um sie alle zu unterwerfen, damit in ihm nach dem Ausspruch des Apostels alles gegründet würde.1 Diesen schickt er zu ihr hinaus mit der Dienerschaft und mit dem Geleit der gleichaltrigen Engel, man sollte vermuten, auch mit zwölf Fasces. Da zog die von seiner pomphaften Ankunft überwältigte Achamoth sofort den Schleier über sich, als erste Pflicht, die ihr die Verehrung und Hochachtung auferlegte, sodann betrachtete sie ihn und den fruchtbringenden Schmuck. Mit den Kräften, die sie hieraus schöpfte, kam sie ihm entgegen mit dem Ruf: „Sei gegrüsst, o Herr!“ Da nimmt er sie nun, meine ich, gut auf, ermutigt sie und formt ihr Erkennen, dann wischt er alle Unbilden der Leidenschaft von ihr ab, aber letztere werden nicht wieder mit der gleichen Nachlässigkeit ausgetilgt wie es beim Falle ihrer Mutter geschehen war. Er schüttet vielmehr ihre gewohnten und durch Übung erstarkten Fehler zusammen, verdichtet sie zu einer Masse, hält sie abgesondert für sich fest, bildet sie aus körperlicher Leidenschaft zur S. 117 körperhaften Wesenheit der Materie um und gibt ihr Fähigkeit und Natur,2 alsbald zu der feindlichen Verwandtschaft der körperlichen Wesen überzugehen, so dass eine doppelte Ordnung von Wesenheiten hergestellt wird, eine, die infolge der vorangegangenen Fehler durchaus schlecht, und eine, die infolge ihrer Hinneigung leidensfähig ist. Da hätten wir nun die Materie, welche uns mit Hermogenes und denen, welche sonst noch wähnen, Gott habe aus der Materie und nicht aus nichts geschaffen, in Streit gebracht hat.