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A Treatise on the Soul
Chapter XLIX.--No Soul Naturally Exempt from Dreams.
As for those persons who suppose that infants do not dream, on the ground that all the functions of the soul throughout life are accomplished according to the capacity of age, they ought to observe attentively their tremors, and nods, and bright smiles as they sleep, and from such facts understand that they are the emotions of their soul as it dreams, which so readily escape to the surface through the delicate tenderness of their infantine body. The fact, however, that the African nation of the Atlantes are said to pass through the night in a deep lethargic sleep, brings down on them the censure that something is wrong in the constitution of their soul. Now either report, which is occasionally calumnious against barbarians, deceived Herodotus, 1 or else a large force of demons of this sort domineers in those barbarous regions. Since, indeed, Aristotle remarks of a certain hero of Sardinia that he used to withhold the power of visions and dreams from such as resorted to his shrine for inspiration, it must lie at the will and caprice of the demons to take away as well as to confer the faculty of dreams; and from this circumstance may have arisen the remarkable fact (which we have mentioned 2 ) of Nero and Thrasymedes only dreaming so late in life. We, however, derive dreams from God. Why, then, did not the Atlantes receive the dreaming faculty from God, because there is really no nation which is now a stranger to God, since the gospel flashes its glorious light through the world to the ends of the earth? Could it then be that rumour deceived Aristotle, or is this caprice still the way of demons? (Let us take any view of the case), only do not let it be imagined that any soul is by its natural constitution exempt from dreams.
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De l'âme
XLIX.
Les enfants ne rêvent pas, dit-on, puisque toutes les facultés de leur âme sont encore comme ensevelies, à cause de la faiblesse de leur âge. Que ceux qui le pensent remarquent leurs soubresauts, leurs signes et leurs sourires pendant leur sommeil, afin de se convaincre par les faits que les mouvements de l'âme qui sommeille éclatent facilement à la surface, à travers la délicatesse de la chair. On veut que les Atlantes, peuple de la Lybie, dorment d'un sommeil dont ils ne se souviennent pas; on en conclut la stupeur de l'âme. Or, ou la renommée, qui souvent calomnie les barbares, a trompé Hérodote; ou bien une grande multitude de démons de cette nature règne dans cette contrée. S'il est vrai qu'Aristote parle d'un certain héros de Sardaigne, qui privait de visions ceux qui dormaient dans son temple, il en résulte qu'il est à la fantaisie des démons de chasser ou d'amener les songes, si bien que les songes tardifs de Néron et l'absence merveilleuse de |97 songes chez Thrasimède partent de la même source. Mais nous, nous faisons remonter les songes à Dieu. Pourquoi donc les Atlantes n'auraient-ils pas aussi des songes envoyés par Dieu, ne fût-ce que par cette raison, qu'il n'y a pas de nation étrangère à Dieu, puisque « l'Evangile brille sur toute la terre et jusqu'aux extrémités du monde? » La renommée a-t-elle donc menti à Aristote, ou bien les démons disposent-ils encore des songes, loin de nous imaginer qu'aucune nature d'âme soit exempte de songes?