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Werke Tertullian (160-220) De carne Christi

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On the Flesh of Christ

Chapter XXII.--Holy Scripture in the New Testament, Even in Its Very First Verse, Testifies to Christ's True Flesh. In Virtue of Which He is Incorporated in the Human Stock of David, and Abraham, and Adam.

They may, then, obliterate the testimony of the devils which proclaimed Jesus the son of David; but whatever unworthiness there be in this testimony, that of the apostles they will never be able to efface. There is, first of all, Matthew, that most faithful chronicler 1 of the Gospel, because the companion of the Lord; for no other reason in the world than to show us clearly the fleshly original 2 of Christ, he thus begins his Gospel: "The book of the generation of Jesus Christ, the son of David, the son of Abraham." 3 With a nature issuing from such fountal sources, and an order gradually descending to the birth of Christ, what else have we here described than the very flesh of Abraham and of David conveying itself down, step after step, to the very virgin, and at last introducing Christ,--nay, producing Christ Himself of the virgin? Then, again, there is Paul, who was at once both a disciple, and a master, and a witness of the selfsame Gospel; as an apostle of the same Christ, also, he affirms that Christ "was made of the seed of David, according to the flesh," 4 --which, therefore, was His own likewise. Christ's flesh, then, is of David's seed. Since He is of the seed of David in consequence of Mary's flesh, He is therefore of Mary's flesh because of the seed of David. In what way so ever you torture the statement, He is either of the flesh of Mary because of the seed of David, or He is of the seed of David because of the flesh of Mary. The whole discussion is terminated by the same apostle, when he declares Christ to be "the seed of Abraham." And if of Abraham, how much more, to be sure, of David, as a more recent progenitor! For, unfolding the promised blessing upon all nations in the person 5 of Abraham, "And in thy seed shall all nations of the earth be blessed," he adds, "He saith not, And to seeds, as of many; but as of one, And to thy seed, which is Christ." 6 When we read and believe these things, what sort of flesh ought we, and can we, acknowledge in Christ? Surely none other than Abraham's, since Christ is "the seed of Abraham;" none other than Jesse's, since Christ is the blossom of "the stem of Jesse;" none other than David's, since Christ is "the fruit of David's loins;" none other than Mary's, since Christ came from Mary's womb; and, higher still, none other than Adam's, since Christ is "the second Adam." The consequence, therefore, is that they must either maintain, that those (ancestors) had a spiritual flesh, that so there might be derived to Christ the same condition of substance, or else allow that the flesh of Christ was not a spiritual one, since it is not traced from the origin 7 of a spiritual stock.


  1. Commentator. ↩

  2. Originis carnalis: i.e. "origin of the flesh of." ↩

  3. Matt. i. 1. ↩

  4. Rom. i. 3; 2 Tim. ii. 8. ↩

  5. In nomine: or, "for the sake of." ↩

  6. Gal. iii. 8, 16. ↩

  7. Censetur. ↩

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Über den Leib Christi. (BKV)

22. Cap. Christus ist nach der Lehre der hl. Schrift Samen Abrahams und Samen Davids, also von derselben Leibesbeschaffenheit wie sie.

Unsere Gegner müssten auch die Zeugnisse der Dämonen, welche Jesum als Sohn Davids anriefen, beseitigen; die Zeugnisse der Apostel für ihn aber werden sie nicht beseitigen, auch wenn die der Dämonen etwa der Sache unwürdig sein sollten. Vor allem Matthäus selbst, der zuverlässigste Berichterstatter in der evangelischen Botschaft, weil ein Begleiter des Herrn, fängt sein Evangelium mit den Worten an: „Buch der Abstammung Jesu Christi, des Sohnes Davids, des Sohnes Abrahams“,1 aus keinem andern Grunde, als um uns mit der leiblichen Herkunft Christi bekannt zu machen. Da die Familie ihre Abstammung aus dieser Quelle herleitet und die Abfolge sich stufenweise bis zur Geburt Christi weiter fortsetzt, wer anders als das Fleisch Abrahams und Davids selbst bildet durch die einzelnen Personen hindurchgehend den Kanal und setzt seinen Stammbaum fort bis zu der Jungfrau und bringt uns Christum, oder richtiger Christus selbst wird aus der Jungfrau hervorgebracht.

Der Apostel Paulus, als Schüler, Lehrer und Zeuge desselben Evangeliums, weil Apostel eben desselben Christus, bezeugt ebenfalls, dass Christus dem Fleische nach, versteht sich seinem eigenen nach, aus dem Samen Davids war. Also aus dem Samen Davids stammt der Leib Christi.2 S. 413 Wenn er vermittelst des Leibes Maria aus dem Samen Davids stammt, so ist er folglich aus dem Fleische Mariens, weil aus dem Samen Davids. In welcher Weise jemand den Ausspruch auch verdrehen mag, entweder ist, was aus dem Samen Davids stammt, aus dem Fleische Mariens, oder, was aus dem Fleische Mariens stammt, ist aus dem Samen Davids. Diese ganze Streitfrage schneidet derselbe Apostel ab, indem er erklärt, dass Christus „Samen Abrahams“ sei, wenn aber Samen Abrahams, dann noch viel mehr Samen Davids, weil dieser jünger ist. Indem er die den Nationen im Namen Abrahams gegebene Verheissung des Segens erörtert: „Und in Deinem Namen sollen gesegnet werden alle Nationen“, bemerkt er, es heisse nicht in den Samen, in der Mehrheit, sondern in dem Samen, als von einem, welcher da ist Christus.3

Wenn wir das lesen und glauben, welche Eigenschaft müssen und können wir da dem Fleische Christi zuerkennen? Doch wohl keine andere als dem Abrahams, da Christus ja Samen Abrahams ist; und auch keine andere als Jesse, da Christus ja die Blume aus der Wurzel Jesse ist; und auch keine andere als David, da Christus ja die Frucht aus den Lenden Davids ist; und auch keine andere als Maria, da Christus ja aus dem Mutterschoosse Mariens stammt; ja noch mehr, auch keine andere als Adam, da Christus der zweite Adam ist. Folgerichtig wäre es also, jenen Personen, von welchen dieselbe Beschaffenheit der Substanz Christi abgeleitet wird, entweder auch einen pneumatischen Leib zuzuerkennen oder zuzugeben, dass der Leib Christi kein pneumatischer gewesen sei, weil er nicht von pneumatischem Stamme herrührt.


  1. Matth. 1, 1. ↩

  2. Röm. 1, 3. II. Tim. 2, 8. ↩

  3. Gal. 3, 16. ↩

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