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The Confessions of St. Augustin In Thirteen Books
Chapter VII.--Out of Nothing God Made Heaven and Earth.
7. And whence and in what manner was this, unless from Thee, from whom are all things, in so far as they are? But by how much the farther from Thee, so much the more unlike unto Thee; for it is not distance of place. Thou, therefore, O Lord, who art not one thing in one place, and otherwise in another, but the Self-same, and the Self-same, and the Self-same, 1 Holy, Holy, Holy, Lord God Almighty, didst in the beginning, 2 which is of Thee, in Thy Wisdom, which was born of Thy Substance, create something, and that out of nothing. 3 For Thou didst create heaven and earth, not out of Thyself, for then they would be equal to Thine Only-begotten, and thereby even to Thee; 4 and in no wise would it be right that anything should be equal to Thee which was not of Thee. And aught else except Thee there was not whence Thou mightest create these things, O God, One Trinity, and Trine Unity; and, therefore, out of nothing didst Thou create heaven and earth,--a great thing and a small, because Thou art Almighty and Good, to make all things good, even the great heaven and the small earth. Thou wast, and there was nought else from which Thou didst create heaven and earth; two such things, one near unto Thee, the other near to nothing, 5 --one to which Thou shouldest be superior, the other to which nothing should be inferior.
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See ix. sec. 11, above. ↩
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See p. 166, note, above. ↩
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See p. 165, note 2, above. ↩
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In the beginning of sec. 10, book xi. of his De Civ. Dei, he similarly argues that the world was, not like the Son, "begotten of the simple good," but "created." See also note 8, p. 76, above. ↩
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"Because at the first creation, it had no form nor thing in it."--W. W. ↩
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Bekenntnisse
7. Über die Schöpfung des Himmels, d. i. der Engel und der Erde, d. i. der gestaltlosen Masse aus dem Nichts.
Und woher war dieses unbestimmte Etwas, um die sichtbaren und wohlgebildeten Gestalten unserer Welt annehmen zu können, woher war es, wenn nicht von dir, von dem alles ist, insoweit es überhaupt ist? Allein je unähnlicher dir etwas ist, desto ferner ist es dir, allerdings nicht räumlich. Daher hast du, o Herr, der du nicht bald auf diese und bald auf andere Weise, sondern stets derselbe und in gleicher Weise bist, „der dreimal heilige, der Herr“1, der allmächtige Gott, im Anfange, der von dir ist, in deiner Weisheit, die aus deinem Wesen geboren worden, ein Etwas aus dem Nichts erschaffen. Denn du hast „den Himmel und die Erde“ nicht aus dir geschaffen; sonst wäre es ja etwas, was deinem Eingeborenen und somit auch dir gleich wäre, und es geht doch gar nicht an, daß dir gleich ist, was doch nicht aus dir ist. Und etwas anderes außer dir war nicht da, woraus du, o Gott, du einige Dreifaltigkeit und dreifaltige Einheit, es hättest erschaffen können; und deshalb hast du „Himmel und Erde“ aus nichts erschaffen, etwas Großes und etwas Kleines. Denn du bist allmächtig und gütig, um alles gut zu schaffen, den großen Himmel und die kleine Erde. Du warst, und sonst nichts, aus dem du „Himmel und Erde“ schufest, ein Zweifaches, das eine das dir nahe, das andere, das dem Nichts nahe ist, das eine, über das du allein erhaben bist, das andere, unter dem sonst nichts mehr stehen sollte. S. 306
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Is. 6,3. ↩