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De la foi et du symbole
1.
Comme il est écrit et confirmé par l'irréfragable autorité de l'enseignement de l'Apôtre « que le juste vit de foi 1 » et que cette foi exige de nous l'hommage du coeur et de la bouche : car le même Apôtre nous dit: « On croit de coeur pour être justifié, et on confesse de bouche pour être sauvée;2 » il est nécessaire de ne point perdre de vue la justice et le salut. Destinés à régner au sein de la justice éternelle, nous ne pouvons échapper à la malice du siècle présent, qu'en travaillant au salut du prochain et en confessant de bouche la foi que nous portons dans le coeur Et celte foi, il faut veiller pieusement et avec le plus grand soin à la préserver en nous des atteintes perfides de l'astuce hérétique. Or la foi catholique, consignée dans le symbole, est connue des fidèles et confiée à leur mémoire, sous une formé aussi abrégée que possible; afin que les novices et les enfants au berceau, ceux qui sont régénérés dans le Christ et qui ne sont point encore fortifiés par la connaissance et l'étude approfondie des divines Ecritures, aient en quelques mots la formule de leur foi : formule qui doit ensuite être longuement expliquée à ceux qui sont plus avancés, et nui s'élèvent jusqu'à la doctrine céleste sur le fondement assuré de l'humilité et de la charité.
Or c'est précisément dans ce symbole abrégé de la foi que la plupart des hérétiques se sont efforcés de cacher leurs poisons. Mais la divine miséricorde leur a opposé et leur oppose encore une énergique résistance dans la personne des hommes spirituels, qui ont mérité, non-seulement d'accepter et de croire, mais encore de comprendre et de pénétrer, par l'inspiration du Seigneur, la foi catholique renfermée dans ces paroles. Car il est écrit : « Si vous ne croyez pas, vous ne coin« prendrez pas 3. » Mais une exposition de la foi fortifie le symbole ; non qu'elle doive te remplacer dans la mémoire de ceux qui obtiennent la grâce de Dieu, mais afin de mieux asseoir la doctrine même du symbole sur l'autorité catholique, et de le défendre plus sûrement contre les embûches des hérétiques.
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A Treatise on Faith and the Creed
1.
Inasmuch as it is a position, written and established on the most solid foundation of apostolic teaching, "that the just lives of faith;" 1 and inasmuch also as this faith demands of us the duty at once of heart and tongue,--for an apostle says, "With the heart man believeth unto righteousness, and with the mouth confession is made unto salvation," 2 --it becomes us to be mindful both of righteousness and of salvation. For, destined as we are to reign hereafter in everlasting righteousness, we certainly cannot secure our salvation from the present evil world, unless at the same time, while laboring for the salvation of our neighbors, we likewise with the mouth make our own profession of the faith which we carry in our heart. And it must be our aim, by pious and careful watchfulness, to provide against the possibility of the said faith sustaining any injury in us, on any side, through the fraudulent artifices [or, cunning fraud] of the heretics.
We have, however, the catholic faith in the Creed, known to the faithful and committed to memory, contained in a form of expression as concise as has been rendered admissible by the circumstances of the case; the purpose of which [compilation] was, that individuals who are but beginners and sucklings among those who have been born again in Christ, and who have not yet been strengthened by most diligent and spiritual handling and understanding of the divine Scriptures, should be furnished with a summary, expressed in few words, of those matters of necessary belief which were subsequently to be explained to them in many words, as they made progress and rose to [the height of] divine doctrine, on the assured and steadfast basis of humility and charity. It is underneath these few words, therefore, which are thus set in order in the Creed, that most heretics have endeavored to conceal their poisons; whom divine mercy has withstood, and still withstands, by the instrumentality of spiritual men, who have been counted worthy not only to accept and believe the catholic faith as expounded in those terms, but also thoroughly to understand and apprehend it by the enlightenment imparted by the Lord. For it is written, "Unless ye believe, ye shall not understand." 3 But the handling of the faith is of service for the protection of the Creed; not, however, to the intent that this should itself be given instead of the Creed, to be committed to memory and repeated by those who are receiving the grace of God, but that it may guard the matters which are retained in the Creed against the insidious assaults of the heretics, by means of catholic authority and a more entrenched defence.