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The City of God
Chapter 21.--Of Those Who Assert that All Catholics Who Continue in the Faith Even Though by the Depravity of Their Lives They Have Merited Hell Fire, Shall Be Saved on Account of the "Foundation" Of Their Faith.
There are some, too, who found upon the expression of Scripture, "He that endureth to the end shall be saved," 1 and who promise salvation only to those who continue in the Church catholic; and though such persons have lived badly, yet, say they, they shall be saved as by fire through virtue of the foundation of which the apostle says, "For other foundation hath no man laid than that which is laid, which is Christ Jesus. Now if any man build upon this foundation gold, silver, precious stones, wood, hay, stubble; every man's work shall be made manifest: for the day of the Lord shall declare it, for it shall be revealed by fire; and each man's work shall be proved of what sort it is. If any man's work shall endure which he hath built thereupon, he shall receive a reward. But if any man's work shall be burned, he shall suffer loss: but he himself shall be saved; yet so as through fire." 2 They say, accordingly, that the catholic Christian, no matter what his life be, has Christ as his foundation, while this foundation is not possessed by any heresy which is separated from the unity of His body. And therefore, through virtue of this foundation, even though the catholic Christian by the inconsistency of his life has been as one building up wood, hay, stubble, upon it, they believe that he shall be saved by fire, in other words, that he shall be delivered after tasting the pain of that fire to which the wicked shall be condemned at the last judgment.
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Zweiundzwanzig Bücher über den Gottesstaat (BKV)
21. Andere lassen nur die, welche im katholischen Glauben beharren, mögen sie im übrigen ein noch so schlechtes Leben geführt und dadurch Feuersqual verdient haben, gerettet werden im Hinblick auf ihren Zusammenhang mit dem Grund des Glaubens.
Ferner gibt es Leute, die mit Berufung auf das Schriftwort1: „Wer ausharrt bis ans Ende, wird gerettet werden“ solche Rettung nur für die in Anspruch nehmen, welche in der katholischen Kirche beharren, mögen sie in ihr auch ein schlechtes Leben führen; sie würden durch Feuer gerettet dank dem Grunde, worüber der Apostel sagt2: „Denn einen anderen Grund kann Band 28, S. 1353niemand legen, als den, der bereits liegt: Christus Jesus. Ob aber einer auf dem Grunde weiterbaut: Gold, Silber, Edelgestein, Holz, Heu, Stroh — eines jeden Werk wird offenbar werden; der Tag wird es ans Licht bringen; denn er wird im Feuer hervorbrechen, und das Feuer wird prüfen, von welcher Art eines jeden Werk ist. Wenn jemands Werk standhält, das er darauf gebaut hat, wird er Lohn empfangen; wenn aber jemands Werk verbrennt, wird er Schaden leiden; er selbst aber wird gerettet werden, jedoch so wie durch Feuer.“ Man erläutert also so: Jeder katholische Christ, mag sein Wandel wie immer beschaffen sein, hat Christus zum Grund, einen Grund, den keine Häresie hat, weil jede losgetrennt ist von der Einheit mit seinem Leibe; und demnach werde um dieses Grundes willen nur der katholische Christ, dieser aber auch dann, wenn er ein schlechtes Leben geführt, als einer, der Holz, Heu, Stroh darauf gebaut hat, gerettet durch Feuer, das heißt er wird befreit, nachdem er Strafe erlitten hat durch jenes Feuer, womit beim letzten Gericht die Bösen gestraft werden.