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Werke Augustinus von Hippo (354-430) De gestis Pelagii?

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A work on the proceedings of pelagius

Chapter 64.--How the Bishops Cleared Pelagius of Those Charges.

These four dogmas, thus connected with the name of Coelestius, were therefore not approved by the bishops in their judgment, in the sense in which Coelestius was said to have set them forth but in the sense which Pelagius gave to them in his reply. For they saw clearly enough, that it is one thing to be without sin, and another thing to live holily and righteously, as Scripture testifies that some lived even before the coming of Christ. And that although the Church here on earth is not without spot or wrinkle, she is yet both cleansed from every spot and wrinkle by the laver of regeneration, and in this state the Lord would have her continue. And continue she certainly will, for without doubt she shall reign without spot or wrinkle in an everlasting felicity. And that the perpetual virginity, which is not commanded, is unquestionably more than the purity of wedded life, which is commanded--although virginity is persevered in by many persons, who, notwithstanding, are not without sin. And that all those graces which he enumerates in a certain passage were possessed by the Apostle Paul; and yet, for all that, either they could quite understand, in regard to his having been worthy to receive them, that the merit was not according to his works, but rather, in some way, according to predestination (for the apostle says himself: "I am not meet to be called an apostle;") 1 or else their attention was not arrested by the sense which Pelagius gave to the word, as he himself viewed it. Such are the points on which the bishops pronounced the agreement of Pelagius with the doctrines of godly truth.


  1. 1 Cor. xv. 9. ↩

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Des actes du procès de Pélage

64.

Ces quatre propositions de Célestius ne furent pas approuvées par les juges dans le sens dans lequel Célestius les avait formulées, mais uniquement. dans celui que formulaient les réponses de Pélage. Les évêques comprirent que vivre absolument sans péché est tout autre chose que vivre dans la sainteté et l'innocence, comme ont vécu certains personnages dont l'Ecriture fait l'éloge. D'un autre côté, quoique l'Eglise ne soit pas ici-bas sans tache et sans souillure, cependant il est certain que par le bain de la régénération elle est purifiée de toute tache et de toute souillure, et que Dieu voudrait la voir persévérer dans cet état; elle y persévérera en effet, car dans l'éternelle félicité elle régnera sans tache et sans souillure. Quant à la virginité perpétuelle, elle n'est pas commandée, et cependant, sans aucun doute, elle est un état supérieur à celui de la pudeur conjugale, quoique celle-ci soit commandée. Pourtant la virginité perpétuelle se rencontre dans beaucoup de chrétiens qui malgré cela ne sont pas sans péché. Enfin il est certain que l'Apôtre a possédé toutes les grâces qu'il énumère dans un passage de ses épîtres. En admettant que Paul en était digne, ces évêques parlaient non pas du droit qu'il y aurait acquis par ses mérites, mais d'une simple dignité que lui conférait sa prédestination à l'apostolat; n'a-t-il pas dit lui-même : « Je ne suis pas digne, ou je ne suis pas capable d'être appelé apôtre1 ? » Si ce n'est pas là le sens qu'ils ont donné à la proposition, c'est que leur intention a été surprise par la valeur des termes, et Pélage a prouvé qu'il n'était pas dupe de cette surprise. Tels sont donc les points sur lesquels l'orthodoxie de Pélage fut solennellement proclamée.


  1. I Cor. XV, 9. ↩

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A work on the proceedings of pelagius
Des actes du procès de Pélage

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