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On the Lord's Prayer
22.
After this we also entreat for our sins, saying, "And forgive us our debts, as we also forgive our debtors." After the supply of food, pardon of sin is also asked for, that he who is fed by God may live in God, and that not only the present and temporal life may be provided for, but the eternal also, to which we may come if our sins are forgiven; and these the Lord calls debts, as He says in His Gospel, "I forgave thee all that debt, because thou desiredst me." 1 And how necessarily, how providently and salutarily, are we admonished that we are sinners, since we are compelled to entreat for our sins, and while pardon is asked for from God, the soul recalls its own consciousness of sin! Lest any one should flatter himself that he is innocent, 2 and by exalting himself should more deeply perish, he is instructed and taught that he sins daily, in that he is bidden to entreat daily for his sins. Thus, moreover, John also in his epistle warns us, and says, "If we say that we have no sin, we deceive ourselves, and the truth is not in us; but if we confess our sins, the Lord is faithful and just to forgive us our sins." 3 In his epistle he has combined both, that we should entreat for our sins, and that we should obtain pardon when we ask. Therefore he said that the Lord was faithful to forgive sins, keeping the faith of His promise; because He who taught us to pray for our debts and sins, has promised that His fatherly mercy and pardon shall follow.
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De l'Oraison Dominicale
XXII.
Nous prions ensuite pour obtenir la rémission de nos péchés: Pardonnez-nous nos offenses, comme nous pardonnons à ceux qui nous ont offensés.
Après le pain de chaque jour, nous demandons le pardon de nos péchés, afin que, nourris par Dieu, nous vivions en Dieu. Il ne s’agit pas seulement de la vie présente, mais de la vie éternelle où nous ne pouvons arriver qu’autant que, nos offenses seront pardonnées. Le Seigneur donne à ces offenses le nom de dette, comme dans son Évangile : Je t’ai remis toute ta dette parce que tu m’en as prié (Mat., XVIII.). Nous rappeler que nous sommes pécheurs est un avis aussi salutaire que sage; car forcés de prier pour nos fautes et d’implorer le pardon de Dieu, nous apprenons à nous connaître nous-mêmes. Que personne ne se (219) complaise dans sa prétendue innocence; personne n’est innocent: ces sentiments d’orgueil ne feraient que le rendre plus coupable. En priant tous les jours pour nos péchés, nous pouvons nous convaincre que nous péchons chaque jour. C’est ce que nous apprend l’apôtre saint Jean: Si nous disons que nous sommes innocents, nous nous trompons nous-mêmes et la vérité n’est pas en nous. Si nous confessons nos péchés, Dieu est fidèle et juste, il nous les pardonnera (I Joan., VIII.). L’apôtre a réuni dans son épître ces deux vérités : que nous devons prier pour nos péchés, et que nous en obtenons le pardon par nos prières. C’est pour cela qu’il nous dit que Dieu est fidèle à remettre les péchés. Ainsi il nous rappelle la promesse divine; car c’est Dieu qui, eu nous disant de prier pour nos fautes, .nous promet la miséricorde et le pardon.