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Werke Cyprian von Karthago (200-258) De zelo et livore

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On Jealousy and Envy

12.

We ought to remember by what name Christ calls His people, by what title He names His flock. He calls them sheep, that their Christian innocence may be like that of sheep; He calls them lambs, that their simplicity of mind may imitate the simple nature of lambs. Why does the wolf lurk under the garb of sheep? why does he who falsely asserts himself to be a Christian, dishonour the flock of Christ? To put on the name of Christ, and not to go in the way of Christ, what else is it but a mockery of the divine name, but a desertion of the way of salvation; since He Himself teaches and says that he shall come unto life who keeps His commandments, and that he is wise who hears and does His words; that he, moreover, is called the greatest doctor in the kingdom of heaven who thus does and teaches; 1 that, then, will be of advantage to the preacher what has been well and usefully preached, if what is uttered by his mouth is fulfilled by deeds following? But what did the Lord more frequently instil into His disciples, what did He more charge to be guarded and observed among His saving counsels and heavenly precepts, than that with the same love wherewith He Himself loved the disciples, we also should love one another? And in what manner does he keep either the peace or the love of the Lord, who, when jealousy intrudes, can neither be peaceable nor loving?


  1. [Matt. v. 19.] ↩

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De la jalusie et de l'envie

XII.

Rappelons-nous le nom que le Christ donne à son peuple. Il nous appelle ses brebis, parce que la douceur chrétienne doit être celle de la brebis; il nous appelle ses agneaux, parce que notre simplicité doit être celle de l’agneau. Eh quoi donc! un loup se cacherait sous la toison de la brebis! un faux frère attirerait l’infamie et la honte sur le troupeau du Christ! Porter le nom du Christ et ne pas suivre la route qu’il nous a tracée est-ce autre chose que forfaire à sa vocation et abandonner le chemin du salut?

Le Seigneur nous dit que, pour arriver à la vie éternelle, nous devons observer ses commandements; il nous dit encore que le vraI sage est celui qui entend ses paroles et les met en pratique; il ajoute que le docteur le plus grand dans le royaume du Ciel est celui qui accomplit d’abord la loi et l’enseigne ensuite. Nous devons comprendre par là que la prédication n’est utile à. celui qui la fait qu’autant qu’il met en pratique les leçons qui sortent de sa bouche. Or, quel est le précepte que Jésus-Christ a renouvelé le plus souvent et avec le plus d’insistance? n’est-ce pas celui de la charité? Il veut que nous nous aimions les uns les autres, comme il nous a aimés lui-même., Mais comment conservera-t-il ce dépôt sacré, celui qui, en proie aux fureurs de l’envie, ne peut avoir ni la paix ni la charité?

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De la jalusie et de l'envie
On Jealousy and Envy
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Inhaltsangabe

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