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Werke Laktanz (250-325) Epitome divinarum institutionum

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The Epitome of the Divine Institutes

Chap. XLIX.--That God is One Only.

If therefore the Jews have been rejected by God, as the faith due to the sacred writings shows, and the Gentiles, as we see, brought in, and freed from the darkness of this present life and from the chains of demons, it follows that no other hope is proposed to man, unless he shall follow true religion and true wisdom, which is in Christ, and he who is ignorant of Him is always estranged from the truth and from God. Nor let the Jews, or philosophers, flatter themselves respecting the Supreme God. He who has not acknowledged the Son has been unable to acknowledge the Father. 1 This is wisdom, and this is the mystery of the Supreme God. God willed that He should be acknowledged and worshipped through Him. 2 On this account He sent the prophets beforehand to announce His coming, that when the things which had been foretold were fulfilled in Him, then He might be believed by men to be both the Son of God and God.

Nor, however, must the opinion be entertained that there are two Gods, for the Father and the Son are one. For since the Father loves the Son, and gives all things to Him, and the Son faithfully obeys the Father, and wills nothing except that which the Father does, it is plain that so close a relationship cannot be separated, so that they should be said to be two in whom there is but one substance, and will, and faith. Therefore the Son is through the Father, and the Father through the Son. One honour is to be given to both, as to one God, and is to be so divided through the worship of the two, that the division itself may be bound by an inseparable bond of union. He will leave nothing to himself, who separates either the Father from the Son, or the Son from the Father. 3


  1. [1 John iv. 15.] ↩

  2. [John xiv. 6, 13, and v. 23.] ↩

  3. 1 John i. 22, 23.] ↩

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Auszug aus den göttlichen Unterweisungen (BKV)

44. Christus, die wahre Weisheit.

Wenn also Gott die Juden verworfen hat, wie die untrüglichen hl. Schriften verkündigen, und wenn er, wie wir es mit Augen sehen, die Heiden aufgenommen und sie aus den Finsternissen des gegenwärtigen Weltlebens und aus den Banden der Dämonen erlöst hat, so bleibt für den Menschen nur eine Hoffnung übrig, und diese liegt im Anschluß an die wahre Religion und an die wahre Weisheit, die Christus ist; wer Christus nicht kennt, der bleibt von Wahrheit und Gott immer durch eine Kluft getrennt. Mögen nur die Juden oder die Weltweisen auf ihren höchsten Gott sich nichts zugute halten: wer den Sohn nicht kennt, kann auch den Vater nicht kennen. Dies ist die Weisheit und dies das Geheimnis des höchsten Gottes. Durch Christus will Gott erkannt und geehrt werden. Aus dem Grunde hat Gott die Propheten vorausgesandt, um von der Ankunft des Sohnes zu weissagen, damit, wenn sich alle Vorhersagungen an ihm erfüllt hätten, die Menschen an ihn als den Sohn Gottes und wahren Gott glaubten. Man darf dies jedoch nicht so verstehen, als ob in Gott eine Zweiheit wäre. Denn der Vater und der Sohn sind eins. Der Vater liebt den Sohn und teilt ihm alles mit; und der Sohn willfährt getreulich dem Vater und will nichts, als was der Vater will; man kann daher eine so natürliche Unzertrennlichkeit nicht auseinanderreißen; man kann die nicht als zwei bezeichnen, in denen Wesenheit, Wille und Treue eine einzige ist. So ist also der Sohn durch den Vater und der Vater durch den Sohn. Beiden muß man eine Ehre erweisen als einem einzigen Gott, und zwischen beiden so die Verehrung teilen, daß die Teilung selbst durch unlösbaren Zusammenhang verbunden bleibt. Keiner von beiden bleibt dem übrig, der den Vater vom Sohn oder den Sohn vom Vater scheidet.

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Auszug aus den göttlichen Unterweisungen (BKV)
The Epitome of the Divine Institutes
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