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Gegen die Heiden (BKV)
Nr. 37
Wären die Seelen aber, wie die Rede geht, vom Geschlechtc des Herrschers und der Urmacht, so hätte ihnen Nichts zur Vollkommenheit gemangelt, durch die vollkommenste Kraft hervorgebracht. Alle hätten Eine Erkenntnis und dieselbe Uebereinstimmung, fortwährend bewohnten sie den Herrschersitz, und nicht begehrten sie, mit Beiseitsetzung der glückseligen Wohnsitze, wo sie das vollkommenste Wissen inne hatten, unverständig diese Erdräume, nicht lebten sie in dunkle Körper eingehüllt unter Schleim und Blut, unter diesen Kothschläuchen und höchst garstigen Urintonnen. Aber auch diese Theile mußten bewohnt werden, und um deßwillen schickte Gott die Seelen gleichsam wie in Kolonien dahin. Und was nützen die Menschen der Welt oder welches Nutzens Ursache wegen sind sie nothwendig, um nicht zu glauben, umsonst hätten sie in diesem Theile sich befinden und des irdischen Körpers Inwohner seyn müssen. Die Vollständigkeit dieser Masse zu vollenden, dienen sie als ein Theil, und wären sie nicht hinzugegeben worden, das Ganze des Weltalls wäre unvollkommen und mangelhaft. Was also? Wenn die Menschen nicht sind, so wird die Welt ihren Verrichtungen obzuliegen aufhören? Die Gestirne werden ihren Wechsel nicht vollbringen? Sommer und Winter nicht seyn? Der Winde Blasen wird enden? Nicht wird aus zusammengeballten und hangenden Wolken Regen auf die Erde herabfallen, der Dürre eine Milderung? Nun aber ist nothwendig, daß Alles insgesammt seiner Bahn sich gemäß bewege und nicht von der anerschaffenen Ordnung S. 76 Fortdauer abweiche; selbst wenn des Menschen Name nie in der Welt gehört würde und dieser Erdkreis im Schweigen der leeren Einöde ruhte. Auf welche Weise also spricht man, diesen Strichen hätten Bewohner gegeben werden müssen, da deutlich ist, daß der Mensch Nichts zur Vollkommenheit der Welt beitrage, daß alle seine Bemühungen nur immer den eigenen Vortheil berücksichtigen und das Ziel des Eigennutzes nicht außer Acht setzen?
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The Seven Books of Arnobius Against the Heathen
37.
But if souls were, as is said, the Lord's children, and begotten by 1 the Supreme Power, nothing would have been wanting to make them perfect, as they would have been born with the most perfect excellence: they would all have had one mind, and been of one accord; they would always dwell in the royal palace; and would not, passing by the seats of bliss in which they had learned and kept in mind the noblest teachings, rashly seek these regions of earth, that 2 they might live enclosed in gloomy bodies amid phlegm and blood, among these bags of filth and most disgusting 3 vessels of urine. But, an opponent will say, it was necessary that these parts too should be peopled, and therefore Almighty God sent souls hither to form some colonies, as it were. And of what use are men to the world, and on account of what are they necessary, 4 so that they may not be believed to have been destined to live here and be the tenants of an earthly body for no purpose? They have a share, my opponent says, in perfecting the completeness of this immense mass, and without their addition this whole universe is incomplete and imperfect. What then? If there were not men, would the world cease to discharge its functions? would the stars not go through their changes? would there not be summers and winters? would the blasts of the winds be lulled? and from the clouds gathered and hanging overhead would not the showers come down upon the earth to temper droughts? But now 5 all things must go on in their own courses, and not give up following the arrangement established by nature, even if there should be no name of man heard in the world, and this earth should be still with the silence of an unpeopled desert. How then is it alleged that it was necessary that an inhabitant should be given to these regions, since it is clear that by man comes nothing to aid in perfecting the world, and that all his exertions regard his private convenience always, and never cease to aim at his own advantage?
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Lit., "a generation of." ↩
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Canterus, Elmenhorst, Oberthür, and Orelli omit ut, which is retained as above by the rest. ↩
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Lit., "obscene." ↩
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Elmenhorst endeavours to show that Arnobius coincides in this argument with the Epicureans, by quoting Lucr. v. 165 sqq. and Lact. vii. 5, where the Epicurean argument is brought forward, What profit has God in man, that He should have created him? In doing this, it seems not to have been observed that the question asked by Arnobius is a very different one: What place has man in the world, that God should be supposed to have sent him to fill it? ↩
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i.e., so far from this being the case. ↩