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Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

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Summa theologiae

Articulus 4

Iª-IIae q. 54 a. 4 arg. 1

Ad quartum sic proceditur. Videtur quod unus habitus ex pluribus habitibus constituatur. Illud enim cuius generatio non simul perficitur, sed successive, videtur constitui ex pluribus partibus. Sed generatio habitus non est simul, sed successive ex pluribus actibus, ut supra habitum est. Ergo unus habitus constituitur ex pluribus habitibus.

Iª-IIae q. 54 a. 4 arg. 2

Praeterea, ex partibus constituitur totum. Sed uni habitui assignantur multae partes, sicut Tullius ponit multas partes fortitudinis, temperantiae et aliarum virtutum. Ergo unus habitus constituitur ex pluribus.

Iª-IIae q. 54 a. 4 arg. 3

Praeterea, de una sola conclusione potest scientia haberi et actu et habitu. Sed multae conclusiones pertinent ad unam scientiam totam, sicut ad geometriam vel arithmeticam. Ergo unus habitus constituitur ex multis.

Iª-IIae q. 54 a. 4 s. c.

Sed contra, habitus, cum sit qualitas quaedam, est forma simplex. Sed nullum simplex constituitur ex pluribus. Ergo unus habitus non constituitur ex pluribus habitibus.

Iª-IIae q. 54 a. 4 co.

Respondeo dicendum quod habitus ad operationem ordinatus, de quo nunc principaliter intendimus, est perfectio quaedam potentiae. Omnis autem perfectio proportionatur suo perfectibili. Unde sicut potentia, cum sit una, ad multa se extendit secundum quod conveniunt in aliquo uno, idest in generali quadam ratione obiecti; ita etiam habitus ad multa se extendit secundum quod habent ordinem ad aliquod unum, puta ad unam specialem rationem obiecti, vel unam naturam, vel unum principium, ut ex supradictis patet. Si igitur consideremus habitum secundum ea ad quae se extendit, sic inveniemus in eo quandam multiplicitatem. Sed quia illa multiplicitas est ordinata ad aliquid unum, ad quod principaliter respicit habitus, inde est quod habitus est qualitas simplex, non constituta ex pluribus habitibus, etiam si ad multa se extendat. Non enim unus habitus se extendit ad multa, nisi in ordine ad unum, ex quo habet unitatem.

Iª-IIae q. 54 a. 4 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod successio in generatione habitus non contingit ex hoc quod pars eius generetur post partem, sed ex eo quod subiectum non statim consequitur dispositionem firmam et difficile mobilem; et ex eo quod primo imperfecte incipit esse in subiecto, et paulatim perficitur. Sicut etiam est de aliis qualitatibus.

Iª-IIae q. 54 a. 4 ad 2

Ad secundum dicendum quod partes quae singulis virtutibus cardinalibus assignantur, non sunt partes integrales, ex quibus constituatur totum sed partes subiectivae sive potentiales, ut infra patebit.

Iª-IIae q. 54 a. 4 ad 3

Ad tertium dicendum quod ille qui in aliqua scientia acquirit per demonstrationem scientiam conclusionis unius, habet quidem habitum, sed imperfecte. Cum vero acquirit per aliquam demonstrationem scientiam conclusionis alterius, non aggeneratur in eo alius habitus; sed habitus qui prius inerat fit perfectior, utpote ad plura se extendens; eo quod conclusiones et demonstrationes unius scientiae ordinatae sunt, et una derivatur ex alia.

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Summe der Theologie

Vierter Artikel. Mehrere Zustände bilden nicht einen einzigen.

a) Folgende Gründe sprechen dagegen: I. Was nach und nach erzeugt wird, scheint aus mehreren Teilen zu bestehen. Ein Zustand wird aber nicht auf einmal gezeugt, sondern nach und nach aus mehreren Akten. Also entsteht da ein Zustand aus mehreren. II. Das Ganze besteht aus Teilen. Viele Teile aber werden einem einigen Zustande zugeschrieben (Cicero 2. de invent. ante, fin.); wie man der Stärke, der Mäßigkeit u. s. w. viele Teile zuweist. Also mehrere Zustände machen einen ganzen. III. Eine Wissenschaft kann thatsächlich und dem Zustande nach auf eine einzige Schlußfolgerung gehen. Damit aber eine Wissenschaft vollständig sei, müssen viele Schlußfolgerungen gewußt werden, wie bei der Geometrie und Arithmetik. Also mehrere Zustände bilden einen. Auf der anderen Seite ist als Eigenschaft der Zustand eine einfache Form, die da niemals aus Teilen bestehen kann.

b) Ich antworte, der auf die Thätigkeit gerichtete Zustand, wovon jetzt hauptsächlich die Rede ist, sei eine Vollendung des Vermögens. Jegliche Vollendung aber steht im Verhältnisse zu dem zu Vollendenden. Wie also das Vermögen, obgleich immer ein einiges bleibend, sich auf Vieles erstreckt, weil dieses Viele gemeinsam hat den maßgebenden Grund des Gegenstandes für das Vermögen, wie z. B. viele Dinge in der Farbe übereinkommen und so Gegenstand des Auges sind, so erstreckt sich der Zustand auf viele Dinge, je nachdem sie übereinkommen in einem einzigen besonderen maßgebenden Grunde; sei es in der einen Natur oder in dem einen Princip wie Art. 2. gesagt worden. Weil also diese Vielheit, auf welche ein Zustand sich erstreckt, Beziehung hat zu etwas Einem, worauf an erster Stelle der Zustand gehl, so ist dieser immer in sich eine einfache Form und nicht aus mehreren zusammengesetzt; denn er hat diese Einheit und Einfachheit von dem Einen, was der Vielheit gemeinsam ist.

c) I. Nicht ein Teil des Zustandes wird nach dem anderen erzeugt, sondern es ist ein „Nach und Nach“ im Entstehen des Zustandes, weil das betreffende Subjekt nicht gleich die zuverlässige schwer verrückbare Verfassung erhält. Und so fängt er an, zuerst in unvollkommener Weise dem Subjekte innezuwohnen und allmählich wird das Subjekt geeigneter und vollendeter. II. Jene Teile der Kardinaltugenden setzen nicht die betreffende Tugend zusammen, wie Teile das Ganze; sondern sie bedeuten, auf wie Vieles das Vermögen der Tugend sich erstreckt. (Kap. 57, Art. 6. ad IV.) III. Wer nur eine Schlußfolgerung in einer Wissenschaft hat, der besitzt wohl den entsprechenden Zustand, aber in unvollkommener Weise. Und nach und nach, je mehr er kennen lernt, desto vollkommener wird die Art und Weise, wie die in sich eine Wissenschaft ihm innewohnt; denn der eine Beweis und die eine Schlußfolgerung ergiebt sich aus der anderen; es ist da Ordnung.

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