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Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

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Summa theologiae

Articulus 2

Iª-IIae q. 62 a. 2 arg. 1

Ad secundum sic proceditur. Videtur quod virtutes theologicae non distinguantur a moralibus et intellectualibus. Virtutes enim theologicae, si sunt in anima humana, oportet quod perficiant ipsam vel secundum partem intellectivam vel secundum partem appetitivam. Sed virtutes quae perficiunt partem intellectivam, dicuntur intellectuales, virtutes autem quae perficiunt partem appetitivam, sunt morales. Ergo virtutes theologicae non distinguuntur a virtutibus moralibus et intellectualibus.

Iª-IIae q. 62 a. 2 arg. 2

Praeterea, virtutes theologicae dicuntur quae ordinant nos ad Deum. Sed inter intellectuales virtutes est aliqua quae ordinat nos ad Deum, scilicet sapientia, quae est de divinis, utpote causam altissimam considerans. Ergo virtutes theologicae ab intellectualibus virtutibus non distinguuntur.

Iª-IIae q. 62 a. 2 arg. 3

Praeterea, Augustinus, in libro de moribus Eccles., manifestat in quatuor virtutibus cardinalibus quod sunt ordo amoris. Sed amor est caritas, quae ponitur virtus theologica. Ergo virtutes morales non distinguuntur a theologicis.

Iª-IIae q. 62 a. 2 s. c.

Sed contra, id quod est supra naturam hominis, distinguitur ab eo quod est secundum naturam hominis. Sed virtutes theologicae sunt super naturam hominis, cui secundum naturam conveniunt virtutes intellectuales et morales, ut ex supradictis patet. Ergo distinguuntur ab invicem.

Iª-IIae q. 62 a. 2 co.

Respondeo dicendum quod, sicut supra dictum est, habitus specie distinguuntur secundum formalem differentiam obiectorum. Obiectum autem theologicarum virtutum est ipse Deus, qui est ultimus rerum finis, prout nostrae rationis cognitionem excedit. Obiectum autem virtutum intellectualium et moralium est aliquid quod humana ratione comprehendi potest. Unde virtutes theologicae specie distinguuntur a moralibus et intellectualibus.

Iª-IIae q. 62 a. 2 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod virtutes intellectuales et morales perficiunt intellectum et appetitum hominis secundum proportionem naturae humanae, sed theologicae supernaturaliter.

Iª-IIae q. 62 a. 2 ad 2

Ad secundum dicendum quod sapientia quae a philosopho ponitur intellectualis virtus, considerat divina secundum quod sunt investigabilia ratione humana. Sed theologica virtus est circa ea secundum quod rationem humanam excedunt.

Iª-IIae q. 62 a. 2 ad 3

Ad tertium dicendum quod, licet caritas sit amor, non tamen omnis amor est caritas. Cum ergo dicitur quod omnis virtus est ordo amoris, potest intelligi vel de amore communiter dicto; vel de amore caritatis. Si de amore communiter dicto, sic dicitur quaelibet virtus esse ordo amoris, inquantum ad quamlibet cardinalium virtutum requiritur ordinata affectio, omnis autem affectionis radix et principium est amor, ut supra dictum est. Si autem intelligatur de amore caritatis, non datur per hoc intelligi quod quaelibet alia virtus essentialiter sit caritas, sed quod omnes aliae virtutes aliqualiter a caritate dependeant, ut infra patebit.

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Summe der Theologie

Zweiter Artikel. Die theologischen Tugenden sind verschieden von denen in der Vernunft und den moralischen.

a) Ein solcher Unterschied ist unerklärlich. Denn: I. Da diese Tugenden in der menschlichen Seele sind, vollenden sie dieselbe entweder im vernünftigen oder im begehrenden Teile. Also sind sie entweder Tugenden in der Vernunft oder es sind moralische Tugenden; und so ist da kein Unterschied. II. Die theologischen Tugenden ordnen uns zu Gott hin. Dies thut aber die Weisheit in der Vernunft, welche ja Göttliches zum Gegenstande hat, insofern sie auf die höchste Ursache gerichtet ist. Also ist kein Unterschied zwischen den theologischen Tugenden und denen in der Vernunft. III. Augustin beschreibt (de morib. Eccl. 15.), wie die Kardinaltugenden „die Ordnung der Liebe“ bilden. Die Liebe aber steht unter den theologischen Tugenden. Also ist da kein Unterschied von den moralischen. Auf der anderen Seite ist unterschieden das, was über der Natur des Menschen ist von dem, was gemäß dieser Natur ist. Die theologischen Tugenden aber sind über der Natur des Menschen; während gemäß seiner Natur ihm zukommen die Tugenden in der Vernunft und die moralischen. Also.

b) Ich antworte, die Zustände unterscheiden sich (Kap. 54, Art. 2.) nach dem formal bestimmenden Grunde in den Gegenständen. Der Gegenstand für die theologischen Tugenden aber ist Gott selber als letzter Zweck aller Dinge, insoweit Er die Kenntnis unserer Vernunft überragt; während der Gegenstand der Tugenden in der Vernunft und der moralischen von der menschlichen Vernunft begriffen werden kann. Also ist da ein wesentlicher Gattungsunterschied vorhanden.

c) I. Die Tugenden in der Vernunft und die moralischen vollenden die Vernunft und den Willen den natürlichen Verhältnissen gemäß; die theologischen in übernatürlicher Weise. II. Die genannte Tugend der Weisheit betrachtet Göttliches; insoweit die menschliche natürliche Vernunft es durchdringen kann. III. Das Wort Augustins kann von der gewöhnlichen Liebe verstanden werden; und so ist jede Tugend „die Ordnung der Liebe“ insoweit zu einer jeden der Kardinaltugenden erfordert wird eine geregelte Hinneigung, und von jeder Hinneigung die Wurzel und der Anfang in der Liebe gefunden wird. Wird diese Liebe aber hier als die göttliche Liebe aufgefaßt, nämlich als die theologische Tugend, so will das nicht heißen, jede Tugend sei ihrem Wesen nach Liebe; sondern daß alle anderen Tugenden einigermaßen abhängig seien von der Liebe. (Vgl. Kap. 62, Art. 4.; und unten II, II, Kap. 23.)

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