Edition
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Summa theologiae
Articulus 3
Iª-IIae q. 90 a. 3 arg. 1
Ad tertium sic proceditur. Videtur quod cuiuslibet ratio sit factiva legis. Dicit enim apostolus, ad Rom. II, quod cum gentes, quae legem non habent, naturaliter ea quae legis sunt faciunt, ipsi sibi sunt lex. Hoc autem communiter de omnibus dicit. Ergo quilibet potest facere sibi legem.
Iª-IIae q. 90 a. 3 arg. 2
Praeterea, sicut philosophus dicit, in libro II Ethic., intentio legislatoris est ut inducat hominem ad virtutem. Sed quilibet homo potest alium inducere ad virtutem. Ergo cuiuslibet hominis ratio est factiva legis.
Iª-IIae q. 90 a. 3 arg. 3
Praeterea, sicut princeps civitatis est civitatis gubernator, ita quilibet paterfamilias est gubernator domus. Sed princeps civitatis potest legem in civitate facere. Ergo quilibet paterfamilias potest in sua domo facere legem.
Iª-IIae q. 90 a. 3 s. c.
Sed contra est quod Isidorus dicit, in libro Etymol., et habetur in decretis, dist. II, lex est constitutio populi, secundum quam maiores natu simul cum plebibus aliquid sanxerunt. Non est ergo cuiuslibet facere legem.
Iª-IIae q. 90 a. 3 co.
Respondeo dicendum quod lex proprie, primo et principaliter respicit ordinem ad bonum commune. Ordinare autem aliquid in bonum commune est vel totius multitudinis, vel alicuius gerentis vicem totius multitudinis. Et ideo condere legem vel pertinet ad totam multitudinem, vel pertinet ad personam publicam quae totius multitudinis curam habet. Quia et in omnibus aliis ordinare in finem est eius cuius est proprius ille finis.
Iª-IIae q. 90 a. 3 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod, sicut supra dictum est, lex est in aliquo non solum sicut in regulante, sed etiam participative sicut in regulato. Et hoc modo unusquisque sibi est lex, inquantum participat ordinem alicuius regulantis. Unde et ibidem subditur, qui ostendunt opus legis scriptum in cordibus suis.
Iª-IIae q. 90 a. 3 ad 2
Ad secundum dicendum quod persona privata non potest inducere efficaciter ad virtutem. Potest enim solum monere, sed si sua monitio non recipiatur, non habet vim coactivam; quam debet habere lex, ad hoc quod efficaciter inducat ad virtutem, ut philosophus dicit, in X Ethic. Hanc autem virtutem coactivam habet multitudo vel persona publica, ad quam pertinet poenas infligere, ut infra dicetur. Et ideo solius eius est leges facere.
Iª-IIae q. 90 a. 3 ad 3
Ad tertium dicendum quod, sicut homo est pars domus, ita domus est pars civitatis, civitas autem est communitas perfecta, ut dicitur in I Politic. Et ideo sicut bonum unius hominis non est ultimus finis, sed ordinatur ad commune bonum; ita etiam et bonum unius domus ordinatur ad bonum unius civitatis, quae est communitas perfecta. Unde ille qui gubernat aliquam familiam, potest quidem facere aliqua praecepta vel statuta; non tamen quae proprie habeant rationem legis.
Übersetzung
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Summe der Theologie
Dritter Artikel. Nicht die Vernunft eines Jeden kann Gesetze machen.
a) Das Gegenteil scheint aufzustellen: I. Paulus (Röm. 2.): „Da die Heiden, welche kein Gesetz haben, von Natur aus das Gesetz erfüllen, sind sie sich selber Gesetz.“ II. Aristoteles (2 Ethic. 1.): „Die Absicht des Gesetzgebers ist, daß er den Menschen zur Tugend anleite.“ Jeder Mensch kann dies aber. III. Der Fürst ist der Obere des politischen Gemeinwesens, der Familienvater in der Familie. Der erstere aber kann Gesetze erlassen, also auch der letztere für seine Familie. Auf der anderen Seite sagt Isidorus (5 Etym. 10.): „Das Gesetz ist ein Volksstatut, wonach die Vornehmen zugleich mit denen aus dem Volke etwas festgestellt haben.“ Nicht jeder also kann Gesetze machen.
b) Ich antworte, das Gesetz beschäftige sich in erster Linie mit dem Gemeinbesten. Etwas bestimmen aber zum gemeinen Besten ist entweder Sache aller derer, welche die Gemeinschaftlichkeit zusammensetzen, oder dessen, der an der Spitze steht und die gemeinschaftlichen Angelegenheiten verwaltet. Also entweder allen zusammen kommt es zu, Gesetze zu gründen oder dem an der Spitze Stehenden. Denn auch in allen anderen Dingen ist es die Sache dessen, zum Zwecke hinzubeziehen, dem jener Zweck als ihm besonders eigener zukommt.
c) I. Das Gesetz ist auch in jemandem wie in dem, der durch das Gesetz geregelt wird; und so ist jeder sich Gesetz, insoweit er teilhat an der Ordnung, die von einem Regelnden ausgeht. Deshalb wird auch Röm. 2. hinzugefügt: „Die da zeigen, wie das Werk des Gesetzes in ihre Herzen geschrieben ist.“ II. Eine Privatperson kann nicht wirksam zur Tugend anleiten; denn sie kann nicht zwingen d. h. verpflichten, was aber nach 10 Ethic. ult. Sache des Gesetzes ist, das strafen kann, wenn das vorgeschriebene Gute nicht gemacht wird. Diese Gewalt zu strafen hat nur das Gemeinwesen als Ganzes, vgl. II) II, Kap. 64, Art. 3; und somitt gehört es ihm oder seinem Vertreter zu, Gesetze zu machen. III. Der einzelne ist Teil einer Familie, diese Teil eines Staates. Der Staat aber ist nach 1 Po!it. 1. ein vollendetes Gemeinwesen. Wie also das dem einzelnen entsprechende Gute Beziehung hat zum letzten Endzwecke; so auch das der Familie zu jenem Guten, das dem Gemeinwesen entspricht. Der Familienvater also kann Manches wohl vorschreiben; aber nicht eigentliche Gesetze machen.