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Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

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Summa theologiae

Articulus 4

Iª-IIae q. 90 a. 4 arg. 1

Ad quartum sic proceditur. Videtur quod promulgatio non sit de ratione legis. Lex enim naturalis maxime habet rationem legis. Sed lex naturalis non indiget promulgatione. Ergo non est de ratione legis quod promulgetur.

Iª-IIae q. 90 a. 4 arg. 2

Praeterea, ad legem pertinet proprie obligare ad aliquid faciendum vel non faciendum. Sed non solum obligantur ad implendam legem illi coram quibus promulgatur lex, sed etiam alii. Ergo promulgatio non est de ratione legis.

Iª-IIae q. 90 a. 4 arg. 3

Praeterea, obligatio legis extenditur etiam in futurum, quia leges futuris negotiis necessitatem imponunt, ut iura dicunt. Sed promulgatio fit ad praesentes. Ergo promulgatio non est de necessitate legis.

Iª-IIae q. 90 a. 4 s. c.

Sed contra est quod dicitur in decretis, IV dist., quod leges instituuntur cum promulgantur.

Iª-IIae q. 90 a. 4 co.

Respondeo dicendum quod, sicut dictum est, lex imponitur aliis per modum regulae et mensurae. Regula autem et mensura imponitur per hoc quod applicatur his quae regulantur et mensurantur. Unde ad hoc quod lex virtutem obligandi obtineat, quod est proprium legis, oportet quod applicetur hominibus qui secundum eam regulari debent. Talis autem applicatio fit per hoc quod in notitiam eorum deducitur ex ipsa promulgatione. Unde promulgatio necessaria est ad hoc quod lex habeat suam virtutem. Et sic ex quatuor praedictis potest colligi definitio legis, quae nihil est aliud quam quaedam rationis ordinatio ad bonum commune, ab eo qui curam communitatis habet, promulgata.

Iª-IIae q. 90 a. 4 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod promulgatio legis naturae est ex hoc ipso quod Deus eam mentibus hominum inseruit naturaliter cognoscendam.

Iª-IIae q. 90 a. 4 ad 2

Ad secundum dicendum quod illi coram quibus lex non promulgatur, obligantur ad legem servandam, inquantum in eorum notitiam devenit per alios, vel devenire potest, promulgatione facta.

Iª-IIae q. 90 a. 4 ad 3

Ad tertium dicendum quod promulgatio praesens in futurum extenditur per firmitatem Scripturae, quae quodammodo semper eam promulgat. Unde Isidorus dicit, in II Etymol., quod lex a legendo vocata est, quia scripta est.

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Summe der Theologie

Vierter Artikel. Die Veröffentlichung gehört zum Wesen des Gesetzes.

a,) Dagegen spricht: I. Das Naturgesetz hat am meisten den Charakter des Gesetzes; bedarf aber keiner Veröffentlichung. II. Das Gesetz verpflichtet zu etwas. Aber nicht nur jene werden durch dasselbe verpflichtet, vor denen das Gesetz veröffentlicht wird; sondern auch andere. III. Die Verpflichtung des Gesetzes erstreckt sich auch auf die Zukunft; es wird aber nur für die Mitlebenden veröffentlicht. „Die Gesetze legen Notwendigkeit den zukünftigen Angelegenheiten auf,“ heißt es lib. I. cod. tit. de leg. et consttit. Auf der anderen Seite wird gesagt in den decretis 4. dist. (c. in istis): „Die Gesetze werden aufgestellt, wann sie veröffentlicht werden.“

b) Ich antworte, das Gesetz werde aufgelegt in der Weise einer Regel oder eines Maßstabes. Dadurch aber wird die Regel oder der Maßstab aufgelegt, wenn die Anwendung stattfindet auf das, was geregelt oder gemessen wird. Dann also fängt das Gesetz zu verpflichten an, wenn es auf die Menschen angewandt wird, die danach sich regeln sollen. Eine solche Anwendung aber geschieht dadurch, daß das Gesetz zu ihrer Kenntnis kommt vermittelst der Veröffentlichung. Daß also das Gesetz seine Kraft entfalte, dazu gehört seine Veröffentlichung. Und so kann aus vier Momenten die Begriffsbestimmung des Gesetzes zusammengestellt werden: „Das Gesetz ist eine Richtschnur, welche von der Vernunft ausgeht, das Gemeinbeste zum Zwecke hat und von dem, der das Gemeinwesen vertritt, veröffentlicht ist.“

c) I. Das Naturgesetz ist damit selber veröffentlicht, daß Gott es der Vernunft jedes Menschen als kraft der Natur zu erkennen eingeprägt hat. II. Zur Kenntnis jener, die bei der Veröffentlichung eines Gesetzes nicht gegenwärtig sind, muß es vermittelst anderer gelangen oder gelangen können. III. Das Gesetz verpflichtet für die Zukunft; und deshalb wird es aufgeschrieben, wodurch es gleichsam für immer veröffentlicht ist. Danach heißt es auch „Vorschrift“ vom Schreiben. (Vgl. Isidor. 5., Etym. 3., lex von legere.)

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