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Summa theologiae
Articulus 4
Iª-IIae q. 93 a. 4 arg. 1
Ad quartum sic proceditur. Videtur quod necessaria et aeterna subiiciantur legi aeternae. Omne enim quod rationabile est, rationi subditur. Sed voluntas divina est rationabilis, cum sit iusta. Ergo rationi subditur. Sed lex aeterna est ratio divina. Ergo voluntas Dei subditur legi aeternae. Voluntas autem Dei est aliquod aeternum. Ergo etiam aeterna et necessaria legi aeternae subduntur.
Iª-IIae q. 93 a. 4 arg. 2
Praeterea, quidquid subiicitur regi, subiicitur legi regis. Filius autem, ut dicitur I ad Cor. XV, subiectus erit Deo et patri, cum tradiderit ei regnum. Ergo filius, qui est aeternus, subiicitur legi aeternae.
Iª-IIae q. 93 a. 4 arg. 3
Praeterea, lex aeterna est ratio divinae providentiae. Sed multa necessaria subduntur divinae providentiae, sicut permanentia substantiarum incorporalium et corporum caelestium. Ergo legi aeternae subduntur etiam necessaria.
Iª-IIae q. 93 a. 4 s. c.
Sed contra, ea quae sunt necessaria, impossibile est aliter se habere, unde cohibitione non indigent. Sed imponitur hominibus lex ut cohibeantur a malis, ut ex supradictis patet. Ergo ea quae sunt necessaria, legi non subduntur.
Iª-IIae q. 93 a. 4 co.
Respondeo dicendum quod, sicut supra dictum est, lex aeterna est ratio divinae gubernationis. Quaecumque ergo divinae gubernationi subduntur, subiiciuntur etiam legi aeternae, quae vero gubernationi aeternae non subduntur, neque legi aeternae subduntur. Horum autem distinctio attendi potest ex his quae circa nos sunt. Humanae enim gubernationi subduntur ea quae per homines fieri possunt, quae vero ad naturam hominis pertinent, non subduntur gubernationi humanae, scilicet quod homo habeat animam, vel manus aut pedes. Sic igitur legi aeternae subduntur omnia quae sunt in rebus a Deo creatis, sive sint contingentia sive sint necessaria, ea vero quae pertinent ad naturam vel essentiam divinam, legi aeternae non subduntur, sed sunt realiter ipsa lex aeterna.
Iª-IIae q. 93 a. 4 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod de voluntate Dei dupliciter possumus loqui. Uno modo, quantum ad ipsam voluntatem, et sic, cum voluntas Dei sit ipsa eius essentia, non subditur gubernationi divinae neque legi aeternae, sed est idem quod lex aeterna. Alio modo possumus loqui de voluntate divina quantum ad ipsa quae Deus vult circa creaturas, quae quidem subiecta sunt legi aeternae, inquantum horum ratio est in divina sapientia. Et ratione horum, voluntas Dei dicitur rationabilis. Alioquin, ratione sui ipsius, magis est dicenda ipsa ratio.
Iª-IIae q. 93 a. 4 ad 2
Ad secundum dicendum quod filius Dei non est a Deo factus, sed naturaliter ab ipso genitus. Et ideo non subditur divinae providentiae aut legi aeternae, sed magis ipse est lex aeterna per quandam appropriationem, ut patet per Augustinum, in libro de vera Relig. Dicitur autem esse subiectus patri ratione humanae naturae, secundum quam etiam pater dicitur esse maior eo.
Iª-IIae q. 93 a. 4 ad 3
Tertium concedimus, quia procedit de necessariis creatis.
Iª-IIae q. 93 a. 4 ad 4
Ad quartum dicendum quod, sicut philosophus dicit, in V Metaphys., quaedam necessaria habent causam suae necessitatis, et sic hoc ipsum quod impossibile est ea aliter esse, habent ab alio. Et hoc ipsum est cohibitio quaedam efficacissima, nam quaecumque cohibentur, intantum cohiberi dicuntur, inquantum non possunt aliter facere quam de eis disponatur.
Übersetzung
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Summe der Theologie
Vierter Artikel. Das Notwendige und Ewige unterliegt nicht dem ewigen Gesetze.
a) Dies scheint doch. Denn: I. Alles, was vernünftig ist, das unterliegt der Vernunft. Der göttliche Wille aber ist vernünftig. Also unterliegt er der Vernunft. Das ewige Gesetz aber ist nichts Anderes als die göttliche Vernunft. Also unterliegt ihr der ewige göttliche Wille. II. Was dem Könige unterworfen ist, das unterliegt auch dem Gesetze des Königs. Der „Sohn“ aber wird (1. Kor. 15.) „unterworfen sein Gott dem Vater, wenn Er Ihm die Herrschaft übergeben haben wird.“ Also der ewige Sohn unterliegt dem ewigen Gesetze. III. Das ewige Gesetz ist der leitende Grund in der göttlichen Vorsehung. Vieles Notwendige aber unterliegt der göttlichen Vorsehung, wie z. B. die immer dieselbe bleibende Substanz der stofflosen Wesen und der Himmelskörper. Also auch Notwendiges unterliegt dem ewigen Gesetze. Auf der anderen Seite kann, was notwendig ist, unmöglich sich anders verhalten. Also bedarf es keiner Zügelung. Deßhalb aber wird dem Menschen ein Gesetz aufgelegt, daß er gezügelt werde in der Richtung auf das Böse. Also unterliegt Notwendiges nicht dem Gesetze.
b) Ich antworte, das ewige Gesetz sei die leitende Richtschnur in der göttlichen Weltregierung. Was also der göttlichen Weltregierung unterworfen ist, das unterliegt dem ewigen Gesetze; und mit allem dem ist dies nicht der Fall, was der Leitung von seiten Gottes nicht unterliegt. So ist auch bei uns dieser Unterschied in Geltung. Denn der menschlichen Regierung unterliegt das, was durch die Menschen geschehen kann; was aber zur Natur des Menschen gehört, das unterliegt nicht der menschlichen Leitung, daß nämlich der Mensch z. B. eine Seele hat, Hände oder Füße. So unterliegt also dem ewigen Gesetze Alles was sich findet in den geschaffenen Dingen, sei dies etwas Notwendiges oder etwas Zufälliges. Was aber zum Wesen Gottes gehört, das ist vielmehr das ewige Gesetz selber als daß es ihm unterworfen wäre.
c) I. Der Wille Gottes an und für sich ist Gottes Wesen und somit ist er das ewige Gesetz selber. Was aber der göttliche Wille will mit Rücksicht auf die Kreaturen, das ist dem ewigen Gesetze unterworfen; insoweit davon der leitende Grund die göttliche Weisheit ist. Und mit Rücksicht darauf wird der Wille Gottes als vernünftiger bezeichnet; mit Rücksicht auf sich selbst dagegen ist er vielmehr die göttliche Vernunft selber. II. Der Sohn Gottes ist nicht von Gott gemacht, sondern der Natur und dem Wesen nach von Gott gezeugt. Er ist also vielmehr kraft einer gewissen Zuneigung oder Appropriation das ewige Gesetz (nach Augustin de vera relig. 31.). „Unterworfen dem Vater“ aber wird Er genannt auf Grund der menschlichen Natur, wonach der Vater auch größer ist als Er. III. Ist zu billigen, denn dies betrifft das geschaffene, also verursachte Notwendige. IV. „Manches Notwendige hat eine Ursache für seine Notwendigkeit“ wird 5 Metaph. gesagt. Dieser Umstand also, daß etwas unmöglich anders sich verhalten kann, ist von einer Ursache; und das ist der wirksamste Zügel. Denn insoweit eben unterliegt etwas einem Zügel als es nicht anders sich verhalten kann wie über dasselbe verfügt wird.