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Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

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Summa theologiae

Articulus 2

Iª-IIae q. 99 a. 2 arg. 1

Ad secundum sic proceditur. Videtur quod lex vetus non contineat praecepta moralia. Lex enim vetus distinguitur a lege naturae, ut supra habitum est. Sed praecepta moralia pertinent ad legem naturae. Ergo non pertinent ad legem veterem.

Iª-IIae q. 99 a. 2 arg. 2

Praeterea, ibi subvenire debuit homini lex divina, ubi deficit ratio humana, sicut patet in his quae ad fidem pertinent, quae sunt supra rationem. Sed ad praecepta moralia ratio hominis sufficere videtur. Ergo praecepta moralia non sunt de lege veteri, quae est lex divina.

Iª-IIae q. 99 a. 2 arg. 3

Praeterea, lex vetus dicitur littera occidens, ut patet II ad Cor. III. Sed praecepta moralia non occidunt, sed vivificant; secundum illud Psalmi CXVIII, in aeternum non obliviscar iustificationes tuas, quia in ipsis vivificasti me. Ergo praecepta moralia non pertinent ad veterem legem.

Iª-IIae q. 99 a. 2 s. c.

Sed contra est quod dicitur Eccli. XVII, addidit illis disciplinam, et legem vitae haereditavit eos. Disciplina autem pertinet ad mores, dicit enim Glossa ad Heb. XII, super illud, omnis disciplina etc., disciplina est eruditio morum per difficilia. Ergo lex a Deo data, praecepta moralia continebat.

Iª-IIae q. 99 a. 2 co.

Respondeo dicendum quod lex vetus continebat praecepta quaedam moralia, ut patet Exod. XX, non occides, non furtum facies. Et hoc rationabiliter. Nam sicut intentio principalis legis humanae est ut faciat amicitiam hominum ad invicem; ita intentio legis divinae est ut constituat principaliter amicitiam hominis ad Deum. Cum autem similitudo sit ratio amoris, secundum illud Eccli. XIII, omne animal diligit simile sibi; impossibile est esse amicitiam hominis ad Deum, qui est optimus, nisi homines boni efficiantur, unde dicitur Levit. XIX, sancti eritis, quoniam ego sanctus sum. Bonitas autem hominis est virtus, quae facit bonum habentem. Et ideo oportuit praecepta legis veteris etiam de actibus virtutum dari. Et haec sunt moralia legis praecepta.

Iª-IIae q. 99 a. 2 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod lex vetus distinguitur a lege naturae non tanquam ab ea omnino aliena, sed tanquam aliquid ei superaddens. Sicut enim gratia praesupponit naturam, ita oportet quod lex divina praesupponat legem naturalem.

Iª-IIae q. 99 a. 2 ad 2

Ad secundum dicendum quod legi divinae conveniens erat ut non solum provideret homini in his ad quae ratio non potest, sed etiam in his circa quae contingit rationem hominis impediri. Ratio autem hominis circa praecepta moralia, quantum ad ipsa communissima praecepta legis naturae, non poterat errare in universali, sed tamen, propter consuetudinem peccandi, obscurabatur in particularibus agendis. Circa alia vero praecepta moralia, quae sunt quasi conclusiones deductae ex communibus principiis legis naturae, multorum ratio oberrabat, ita ut quaedam quae secundum se sunt mala, ratio multorum licita iudicaret. Unde oportuit contra utrumque defectum homini subveniri per auctoritatem legis divinae. Sicut etiam inter credenda nobis proponuntur non solum ea ad quae ratio attingere non potest, ut Deum esse trinum; sed etiam ea ad quae ratio recta pertingere potest, ut Deum esse unum; ad excludendum rationis humanae errorem, qui accidebat in multis.

Iª-IIae q. 99 a. 2 ad 3

Ad tertium dicendum quod, sicut Augustinus probat in libro de spiritu et littera, etiam littera legis quantum ad praecepta moralia, occidere dicitur occasionaliter, inquantum scilicet praecipit quod bonum est, non praebens auxilium gratiae ad implendum.

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Summe der Theologie

Zweiter Artikel. Das Alte Gesetz enthält Moralvorschriften.

a) Das scheint nicht. Denn: I. Das Alte Gesetz unterscheidet sich vom Naturgesetze; diesem aber gehören die Moralvorschriften an. II. Zu den Moralvorschriften genügt die menschliche Vernunft. Darin brauchte also das Alte Gesetz nicht dem Menschen zu Hilfe zu kommen; sondern vielmehr in Jenem, was den Glauben und überhaupt das Übervernünftige anbelangt. III. Das Alte Gesetz wird in 1. Kor. 3. genannt „ein Buchstabe, der tötet.“ Die Moralvorschriften aber töten nicht, sondern beleben, nach Ps. 118.: „In Ewigkeit werde ich deiner Rechtfertigungen nicht vergessen, denn in ihnen hast du mir Leben gegeben.“ Auf der anderen Seite heißt es Ekkli. 17.: „Er fügte hinzu die Erziehung durch das Gesetz und das Gesetz des Lebens ließ Er ihnen als Erbe.“ Die Erziehung aber bezieht sich auf die Sitten; wie zu Hebr. 12. die Glosse bemerkt: „Erziehung will heißen Ausbildung der Sitten durch Schwieriges.“ Das Alte Gesetz also enthielt Moralvorschriften.

b) Ich antworte; offenbar enthielt das Alte Gesetz Moralvorschriften, wie z. B.: „Du sollst nicht töten; du sollst nicht stehlen;“ Exod. 20. Und dies mit gutem Grunde. Denn wie die Absicht des menschlichen Gesetzes an erster Stelle dahin geht, daß es Freundschaft unter den Menschen, so geht die Absicht des göttlichen Gesetzes dahin, daß es an erster Stelle Freundschaft herstelle zwischen dem Menschen und Gott. Da aber die Ähnlichkeit das innere Wesen der Liebe ist, nach Ekkli. 13.: „Jedes sinnbegabte Wesen liebt das ihm ähnliche; — so ist es unmöglich, daß die Menschen Freundschaft haben zu Gott, dem Allguten, wenn sie nicht gut sind. Die Güte des Menschen aber ist die Tugend, welche den gut macht, der sie hat. Also mußte das Alte Gesetz sich auf die Tugendakte beziehen; und das sind die Moralvorschriften.

c) I. Das Alte Gesetz unterscheidet sich in der Weise vom Naturgesetze, daß es zu diesem etwas hinzufügt. Wie nämlich die Gnade zur Voraussetzung hat die Tugend, so das göttliche Gesetz das Gesetz von der Natur. II. Das göttliche Gesetz mußte vorsehen ebenfalls in dem, worin die menschliche Vernunft gehindert werden kann, wenn auch ihre Kraft, schlechthin betrachtet, dazu ausreicht. Nun konnte wohl die Vernunft nicht irren betreffs der allgemeinsten Grundprincipien des Naturgesetzes; jedoch wegen der Gewohnheit der Sünde war sie verdunkelt in der Anwendung dieses Allgemeinen auf das Besondere, Einzelne. Zudem irrte die Vernunft vieler in den wie Folgerungen aus den ersten Grundsätzen abgeleiteten Vorschriften, so daß das, was an sich schlecht ist, die Vernunft hinstellte als erlaubt und begehrenswert. Also mußte gegen beide Mängel ein Heilmittel angewandt werden durch die Autorität des göttlichen Gesetzes. So werden auch unter den Gegenständen des Glaubens nicht nur jene aufgestellt, die schlechthin über alle Vernunft sind, sondern auch solche, die von der natürlichen Vernunft ganz wohl durch ihre Erkenntnis erreicht werden können; wie z. B. daß es nur einen Gott giebt. Damit wird ein Irrtum der menschlichen Vernunft ausgeschlossen, der bei vielen lebendig war. III. Auch mit Rücksicht auf die Moralvorschriften kann das „Gesetz“ töten, insofern es vorschreibt was gut ist, aber nicht den Beistand der Gnade giebt, um es zu thun; cf. Aug. de spir. et litt. 14.

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